Auteur Topic: Achterklep slot: verslagje van de- en montage  (gelezen 25864 keer)

thuur

• Thuurbo Fivespoke
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • \/olvo'\/7O.T5 \/olvo'85O.T~5
    • thuurbo
Re: Achterklep slot: verslagje van de- en montage
« Reactie #30 Gepost op: 11-01-2011 18:43:26 »
Hoi Cas,

Bedankt voor de tips.

Je beseft dat mijn klep helemaal niet meer open gaat, dus dat de beklede plaat waarschijnlijk vastgeklemd zit tussen de klep en de rand?

Leuke disclaimer.

Gr ;D

Lampje

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 2.3T5 @ LPi
« Reactie #31 Gepost op: 11-01-2011 20:28:59 »
Ik moet eerst inbreken in mijn achterbak; het net zit er nog voor van de vakantie;-)

cas

• Clublidnr 85011315 SpoOkautO RHD
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geen volvo meer :( nu Audi a4 2006 turbo gechipt
« Reactie #32 Gepost op: 15-01-2011 19:17:09 »
Hoi Cas,

Bedankt voor de tips.

Je beseft dat mijn klep helemaal niet meer open gaat, dus dat de beklede plaat waarschijnlijk vastgeklemd zit tussen de klep en de rand?

jep,

gewoon je handgreep met het plamuurmes verwijderen,  en een ruk geven aan de bovenkant. een repset is toch wel nodig.... of je het nou op de juiste manier doet of deze. sloop je de boel helemaal. ook geen man overboord.... tweedehands is het nog wel te vinden voor 2 tot 3 tientjes compleet.

en nu ik dit geschreven heb begrijp ik je pas.

DAN is jouw eerste idee van een gat snijden wellicht beter, dan spaar je het kunstof, en als je het gat netjes genoeg maakt, kan je er een schanier in maken en deze in de toekomst ( hopen van niet) vaker gebruiken.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Lampje

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 2.3T5 @ LPi
« Reactie #33 Gepost op: 15-01-2011 19:33:08 »
Dat was idd mijn idee. Maar ik moet eerst nog aan dat klusje beginnen.

Probleem (en luxe) is dat we 2 auto's hebben en gewoon die andere pakken.

Eerst nog wat andere klussen aanpakken voordat de klep aan de beurt is.

Lampje

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 2.3T5 @ LPi
« Reactie #34 Gepost op: 23-02-2011 18:08:21 »
Het was even mooi weer, moest toch naar Rima voor iets, en toen maar meteen een nieuw achterklepslot meegenomen. Ik de achterbak ingekropen via de achterbank.

Maar ja, achterklep zat dicht, van binnen en van buiten uit niet te openen. Plastic handvaatje van binnen uit losgeschroefd en toen sjorren met plamuurmessen. Het was duidelijk zichtbaar dat de vorige eigenaar deze expeditie ook als eens had ondernomen, want hij zat met Bizon kit vast.

En krak... daar kwam hij los. En dan doe je nog niets; de stangetjes die je dan ziet lopen kan je van buitenaf ook bedienen en dat maakte geen verschil.

Bijna ten einde raad, alle opties doorlopen en toen een garagesleutel in het slot gestoken, handvat naar boven getrokken en toen wilde het slot ineens niet meer naar links of rechts draaien. Vast. Toen tang er op, de dood of de gladiolen.

Krak, zij er iets van binnen, geen klak. Toen met een ingeving de afstandsbediening gepakt en klak, DE KLEP GING OPEN!!

Wat bleek? In Duisland haperde het slot ook al en ik had 'm om maar wat te proberen OP KINDERSLOT GEZET :eusa_doh:

Hoe dom kan je zijn??

Bekledingsnokjes slechts eentje kapot dus die schade viel ook mee. Slot gewisseld en voor het vastschroeven nog éven het oude slot aangesloten op de kabel/stekker. Afstandsbediening in de hand. Getverrrrr, die doet het gewoon nog.

Nou, zekere voor het onzekere. De boel toch maar gewisseld met het Rima slot. Maar dat zwarte plastic beugeltje dat over de achterkant van het cylinderslotje gaat, das raar. Dat wordt nergens mee geborgd? Dat gaat los als je de klep dicht zou smijten. Overal gezocht, ook Haasje gebeld of hij wist waar dat mee geborgd zou moeten worden. Geen idee.

Zoeken op de grond, onder auto. Niet te vinden. Met een magneet door die klep heen. Er lag ook niets los. Dan maar stoppen. Een paar rollende vloeken en vrouwlief kijkt onstemd uit het raam, of ik hulp nodig heb of zo. Gereedschap al opgehangen aan het bord.

Pak de bekleding op en daar valt er ineens onder het zwarte isolatiemateriaal uit een klein koperkleurig ringetje. Jou zocht ik!!

Toen het zwarte palletje en bedieningshandeltje mooi geborgd en klaar was klara.

Als je weet hoe het werkt, waar alles zit en alles is terug te vinden, dan is het simpel.

Nu wil die vierde haak bij mijn ruit er niet in, waardoor het beneden niet goed sluit. Wie weet raad?

sjarrel2

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 08-03-2011 21:14:11 »
Is het achterklep slot van een 855 gelijk aan een v70?

Lampje

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 2.3T5 @ LPi
« Reactie #36 Gepost op: 08-03-2011 21:21:48 »
Helaas, heb geen idee.

Ikealimo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Zwarte 855R Italiaan
Achterklep slot: verslagje van de- en montage
« Reactie #37 Gepost op: 08-07-2012 18:54:19 »
Ik heb er inmiddels een stuk of drie gedemonteerd en telkens bleek, dat er eigenlijk weinig met de ingewanden van het 'motorhuis' van het slot aan de hand was. Ik heb daarom bij de laatste in plaats van het vervelende openbreken en weer lijmen van het motorhuisje, het binnenwerk 'verzopen' in de WD-40. Als je het slot hebt gedemonteerd, het vervolgens rechtop houdt en de witte plunjer van het motorhuisje op en neer beweegt terwijl je de spuitbus WD-40 bedient, krijg je 'm aardig vol met deze olie.  Gewoon een keer of 20 op en neer bewegen. Als je dan met het zaakje in de hand de stekker weer aansluit, kun je controleren of het weer werkt.
Bij mij in ieder geval na 4 maanden nog perfect!

Lampje

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 2.3T5 @ LPi
« Reactie #38 Gepost op: 08-07-2012 19:36:03 »
Die van mij doet het inmiddels niet meer, dus ga jouw WD40-tip proberen!

Bedankt!

thuur

• Thuurbo Fivespoke
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • \/olvo'\/7O.T5 \/olvo'85O.T~5
    • thuurbo
« Reactie #39 Gepost op: 08-08-2012 22:22:16 »
Dan kun je beter een smeermiddel gebruiken als je dit gaat doen..

Gr ;)

drdre

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • 5-cylinder fun
« Reactie #40 Gepost op: 22-01-2014 21:05:18 »
Dit topic gevonden voor deze relatief simpele reparatie. Alles ging goed tot ik de bekleding terug wilde plaatsen met een nieuw setje plastic clips.
Ik snapte het maar niet... :eusa_wall: De clips op de foto zagen er heel anders uit dan die uit het reparatiesetje..

Bleken de bovenste clips kapot in de gesealde verpakking te zitten! Even gemailed naar Estate Services en die hebben 4 nieuwe nagestuurd..
Probleem opgelost..