hoog olie verbruik en roken!

Gestart door totziens, 23-05-2007 15:48:14

Vorige topic - Volgende topic

totziens

Dag,
Op de Elandrun bleek er enorme blauwe rook uit uitlaat te komen, bij het in stationaire toestand wachten op een nieuw rondje. Conclusie van de meeste; Turbo aan z'n einde begonnen.
Heb 3 weken geleden een 16T bij ET op laten zetten(mijn dank is groot voor de enorme service!!!)
Maar T5 rookt nog steeds. Verbruik ligt 1liter olie op 500km. ongeveer. Daarnaast houdt ie af en toe even in bij volgas en lijkt ie vooral bij starten op 4 cilinders te lopen. Bougies vervangen heel stuk beter, maar bij ongeveer 3000 toeren nog steeds af en toe een kleine inhouding. Koppakking is 3 maanden geleden al gedaan evenals de gehele ontsteking behalve de bobine. Een van de bougies was een beetje roetig, verder niets bijzonders. Compressie; 9,7 - 9,2 - 9,4 - 8,7 - 9,5.
Zal het een en ander met elkaar te maken hebben? Als de kop eraf moet om b.v. de klepsteelrubbers te vervangen wat is dan verstandig om ook meteen mee te nemen?
Dank voor repliek!

Bob (T5 "94, 280.000km., 16T, 3"DP zonder kat, Supersprint, Rica.)

Johann

Ik stel voor om eerst even bij ET te gaan raadplegen en dan hier verder te debateren.

Schnappi

Op een cilinder vind ik persoonlijk de compressie te laag als je ze vergelijkt met de andere (8,7) ben toch bang dat er iets mis is met de koppakking.

heb een poosje geleden ook compressie laten meten bij mijn auto en was vrij goed

1 = 9,7
2 = 9,5
3 = 9,8
4 = 9,6
5 = 9,5

blok had toen 320.000 gelopen

Groeten

thuur

Is de carterontluchting ook schoongemaakt/vervangen?

Was de oude turbo ook echt versleten?

1 Cilinder blijft een beetje achter ja.. Zou kunnen duiden op klepsteelrubber. :-\

Gr 8)

totziens

De turbo was echt heel behoorlijk naar de ***. Er zat zo'n 3-4 millimeter speling op turbine en een stuk of 5 redelijk tot grote scheuren, die eruit zagen alsof dat al een lange tijd het geval was.
Carterontluchting is niet schoongemaakt/vervangen, maar denk niet dat 't daaraan ligt.

Johann

Citaat van: totziens op 23-05-2007 18:24:55maar denk niet

Kijk daar ga je al en krijg je weer zo'n speculatie draad waar je geen zak mee op schiet..

Bel of PB nu gewoon Marc even want hij of Tom hebben de bewuste auto kort geleden nog gezien en kunnen aan de hand van hun indruk  makkelijker een advies geven.

M a r c

Citaat van: totziens op 23-05-2007 18:24:55
De turbo was echt heel behoorlijk naar de ***. Er zat zo'n 3-4 millimeter speling op turbine en een stuk of 5 redelijk tot grote scheuren, die eruit zagen alsof dat al een lange tijd het geval was.
Carterontluchting is niet schoongemaakt/vervangen, maar denk niet dat 't daaraan ligt.

je hebt een PB  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

totziens

nou, ik afspraak bij garage vandaag om motor te flushen en carterontluchting schoon te maken. kom ik daar aan, en T5 rookt niet meer, helemaal niks, niet met koude of warme motor. Olieverbruik ook weer normaal... Ik weer naar huis hij loopt als een trein...
Maar ja wat kan het geweest zijn?

BenC70ES

Hoe kan jij op een rit naar de dealer zien dat je olieverbruik terug normaal is?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

ed

Heb ik ook eens gehad met de V70. Na een dyno run hevig roken. Op de terugweg ook niet normaal meer. Even later was het over. Voor de zekerheid heb ik nog wel de carterontluchting vervangen, en daarna nooit meer last gehad. Ik dacht ook dat de turbo over was.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

totziens

Citaat van: BenC70ES op 06-06-2007 21:00:24
Hoe kan jij op een rit naar de dealer zien dat je olieverbruik terug normaal is?

Verbruik was ongeveer 1liter/500km. Elke dag oliepeilen en om de zoveel dagen bijvullen. Ik heb alles zorgvuldig bijgehouden, hoeveel en wanneer olie bijgevuld. Toen ik terugrekende zag ik dus dat T5 minder verbruikt. 8)