Automaatbak lekt...

Gestart door Frank Selen, 31-05-2007 13:47:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frank Selen

Vanmorgen de estate naar de garage (niet-Volvo) gebracht om de lekkende krukaskeerring te laten vervangen. Bellen ze me net op dat de krukaskeerring niet lekt maar de (automatische) versnellingsbak.... :(
Er werd me uitgelegd wat er dan zou lekken, maar dat ben ik even kwijt. Een as die speling heeft gekregen en daardoor lekt tie tussen een afdichting (keerring?) door, of zo.
De bak laten reviseren zou 1500 tot 2000 euro kosten. Men had ook een bericht geplaatst op de Onderdelenlijn (?) en een tweedehands bak aangeboden gekregen voor 600 euro, maar die had wel veel kilometers gelopen. Het werk zou 8 à 10 uur zijn. Dus al met al kunnen we op meer dan 1100 euro tellen....
Denken jullie dat het geschetste plaatje zo klopt en welke keuze kunnen we het beste nemen??
??? :( ???
Groetjes, Frank


Ludo

je hebt em naar de garage gebracht voor een lekkende krukaskeerring.
ik neem aan dat er geconstateerd is dat er motorolie lekte. ???
bakolie is anders van kleur.

eventueel ergens anders (dealer?) een 2é diagnose laten stellen.

Marc O.

Absoluut een second opinion vragen bij de dealer.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Frank Selen

Ze hebben een paar weken geleden de onderzijde schoon gemaakt en afgesproken dat ik terug zou komen komen om vast te stellen hoe ernstig de lekkage zou zijn. (De vorige eigenaar had mij medegedeeld dat dat de krukaskeerring lekte.) Ze hebben toen dus nog niet nauwkeurig gekeken, maar vanmorgen pas ontdekt dat het de bak is.
Wat kan er zoal lekken aan een automatische bak? Op het forum vind ik vrij incomplete berichten:
- Aansluiting automaat op de radiator (oliekoeler)..
- Lekke koppelomvormer..
- Daar waar de peilstokbuis de bak in gaat?
(Ik snap niet alles wat ik typ hoor.. ;))
Groetjes, Frank


mehn

Keerring(en) van de aandrijfas(sen)?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Frank Selen

Citaat van: mehn op 31-05-2007 14:06:38
Keerring(en) van de aandrijfas(sen)?
Ja, zou kunnen!
Overigens fijn die snelle reacties. Eigenlijk heb ik geen haast, maar je wil eigenlijk wat zekerheid!!
Maar die as zou dan ook spelling hebben (anders had hij er niet voor gezorgd dat de keerring lekt) en dan is reparatie geen optie; te duur?
Groetjes, Frank


Ludo

het zou me niet verbazen dat dit een verkeerde diagnose is.
heb je geen foto('s) waar de lekkage zich precies bevind?.

Racingbrick

Als je niet elke dag liters bij moet vullen, zou ik gewoon even de tijd nemen en idd een second opinion zien te verkrijgen.

Frank Selen

Ik heb de Estate weer mee naar huis genomen en nog de gelegenheid gehad snel een vijftal foto's (met mijn telefoon) te maken:











De meeste olie hangt onderaan de versnellingsbak, is op de meeste foto's te zien.
Op de derde foto zie je de (zwart) aandrijfas. Waar deze as de bak in gaat zit ook een weinig olie. Er werd mij verteld dat de "starterkrans" (?), groot wiel waar je nog een paar tandjes van ziet, door de gelekte olie draait en op deze plaats olie "eruit gooit"...

Ik hoop dat ik het een beetje begrepen heb en hier duidelijk heb weergegeven. Ik heb al aangegeven dat ik waarschijnlijk voordat ik meer dan 1000 euro ga uitgeven de Volvo-dealer zal laten kijken. 
Groetjes, Frank


Hen3

Citaat van: Racingbrick op 31-05-2007 14:13:15
Als je niet elke dag liters bij moet vullen, zou ik gewoon even de tijd nemen en idd een second opinion zien te verkrijgen.


... en dan zelf in ieder geval eens naar de olie kijken die er uit lekt...

Ludo

op het eerste zicht lijkt het wel op bakolie.
maar het blijft moeilijk zeggen zo.
bij mij werd dezelfde diagnose gesteld vorig jaar, maar het was toch de krukaskeerring die lekte i.p.v. de bak.
nu hangt er zowat overal olie door de rijwind omdat je gereden hebt.
je zou eigenlijk alles moeten droogmaken op de brug, en de motor dan stationair laten draaien om te zien waar het precies vandaan komt.

Frank Selen

Citaat van: Hen3 op 31-05-2007 18:59:02
... en dan zelf in ieder geval eens naar de olie kijken die er uit lekt...

Sorry, de kwaliteit van de foto's wordt alleen maar slechter, maar het gaat om de kleur hè...

Groetjes, Frank


Ludo

Citaat van: Frank Selen op 31-05-2007 21:42:50
Citaat van: Hen3 op 31-05-2007 18:59:02
... en dan zelf in ieder geval eens naar de olie kijken die er uit lekt...

Sorry, de kwaliteit van de foto's wordt alleen maar slechter, maar het gaat om de kleur hè...

http://www.selenet.nl/images/850Estate/bakofmotor.jpg

nu nog de geur...  ;D
dit lijkt dan weer bruin. (motorolie)

elianmars

Ook bij onze wagen hing de olie onder de automaat, maar het was toch echt de krukaskeerring die lekte.

Ik zou, als ik jou was, toch eerst die keerring in orde laten maken (eventueel bij Dennis). Dat is (veel) goedkoper dan een bakrevisie.

Frank Selen

Citaat van: Ludo op 31-05-2007 22:14:53
dit lijkt dan weer bruin. (motorolie)

Stel dat het motorolie is, die is paar een weken gelden vervangen en dus nog vrij licht van kleur.
Groetjes, Frank