Na een half jaartje met een defecte brandstofpomp rond gereden te hebben (op lpg natuurlijk) vond ik toch wel eens tijd worden om de lpg startprocedure te kunnen overslaan. Kortom, ik heb de pomp vervangen. Na een kwartiertje rondneuzen op het forum (lang leve de zoekfunktie!!) was ik er achter dat een originele pomp bij de dealer 325 euro ex btw kost. Inclusief BTW en montage kan dit oplopen tot 500 euro. Geen optie voor mij.
Een gebruikte pomp zie ik niet zo zitten, die heeft tenslotte al een heel leven achter de rug en het is niet het meest betrouwbare onderdeel in een 850.
Dus even op zoek naar een alternatief en voila: bij Scandcar (en vast ergens anders ook wel) verkopen ze een imitatie pomp. Beter nog, ze verkopen enkel het binnenwerk. Dat scheelt een bult plastic en dus een bult geld. Nu kost de pomp ineens maar 108 euro exclusief BTW.
Hierbij even een foto verslagje over hoe je een brandstofpomp vervangt. Tis heel simpel en met dit stripverhaaltje erbij kan iedere sukkel met 2 linkerhanden het ook. Het is zelfs mij gelukt.
Als eerste: de brandstofpomp zit onder de 2e bodemplaat in de bagage ruimte (estate). Hier zit een ovaal metalen plaatje met 6 moertjes (m10) vast. Verwijder deze moertjes en het plaatje. Haal de stekker van de pomp los (rood/zwart aan pomp kant en rose/bruin aan auto kant).
Dan moeten de brandstof leidingen los. deze zitten vast met een snelkoppeling die je theoretisch met de hand kunt lossen maar in praktijk werkt dat na 13 jaar niet meer. Maar zo gaat het ook prima:

Als de leidingen los zijn (hou een doek bij de hand: de leiding met de gele markering zit vol en loopt dus leeg) moet de grote ronde draaidop los. Hier geldt het zelfde verhaal, dit lukt niet met de hand, ik heb voorzichtig met een grote schroevendraaier en een kunststof hamer tegen 1 van de kartels getikt tot de dop begon te draaien. Ging heel makkelijk.
Haal de pomp uit de tank, niet te snel; hij zit vol benzine.
Dan heb je dit:

Draai het slangklemmetje los en haal de 2 steekstekkertjes los. Let op: het rode steekstekkertje heeft een kleine beveiliging, je moet het palletje aan de binnenkant indrukken en dan pas trekken.
Trek het binnenwerk uit het huis. Het zit met 2 kleine borgingen vast:

Dan heb je dus dit:

Dit deel kan ook uit elkaar. Zit allemaal met klikverbindingen, heel simpel.

Als je dan de pomp uit de behuizing haalt moet je even op de volgorde letten: van links naar rechts: Rubberring-pomp-klemveer.

Nu de nieuwe pomp. Hij wordt met dit hele pakket geleverd:

Schuif de rubber manchet om de pomp en klem de (oude) veer om de pomp. Echter in tegengestelde volgorde anders past het straks niet. Dus: van links naar rechts: Klemveer-pomp-rubbermanchet:

Monteer het slangetje op de nieuwe pomp en klem de assembly in het 2 delige huis. Klik dit samen (gaat moeilijk, de rubber ring moet goed klemmen) en schuif het weer in de behuizing. Klik de 2 voedingsstekkertjes weer vast. Schuif het slangetje op het stalen buisje en schroef het klemmetje vast. Klem het nieuwe brandstof filter op de pomp. Zo. klaar voor montage in de auto:

Let bij het monteren in de auto goed op dat de rubber afsluitring goed aansluit en dat je de 2 slangen niet verwisseld. Geel op geel.
Schroef de draaidop stevig terug en zet extra vast met de schroevendraaier of met een griptang ofzo. Stekkertje vast en proberen maar. De eerste keer bij het contact aanzetten goed luisteren of de pomp draait en controleren op lekkage. Bij mij lekte er niets en draaide alles goed dus de deksel kon er op en roffelen maar!!