remmen op motor bij automaat?

Gestart door bbrruno, 01-08-2007 11:33:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bbrruno

Hallo,

Ik vroeg mij af het het wel of niet goed is voor de techniek wanneer je regelmatig op de motor afremt door pook in stand 3 te zetten bij afremmen, om zodoende remmen wat te ontlasten  ???

-D©©©L-

#1
RTFM  :)

Citaat van: mehn op 28-11-2004 20:26:49
Speciaal voor iedereen die 'm niet via de zoekfunctie wil zoeken:
De handleiding van 1995 speciaal voor jullie gescand  ;)


pagina 43 van de PDF

bbrruno

mijn vraag is uiteraard niet of het kan en hoe het gaat, maar wel of het voor de techniek gunstig is dit regelmatig te doen, zoals - dat wordt toch gezegd- bij een manuele het goed is voor de algehele techniek regelmatig op motor te remmen?

-D©©©L-

#3
Citaat van: bbrruno op 10-08-2007 08:16:25
mijn vraag is uiteraard niet of het kan en hoe het gaat, maar wel of het voor de techniek gunstig is dit regelmatig te doen, zoals - dat wordt toch gezegd- bij een manuele het goed is voor de algehele techniek regelmatig op motor te remmen?

Steeds naar van D > 3 omdat er in dit platte kikkerlandje een verkeerslicht op rood staat is onzin.
Ik mag toch aannemen dat je dat niet bedoeld ? Dat is niet de normale manier van rijden met een automaat, de bak schakelt immers netjes terug bij afnemende snelheid. Veel eerder het gas loslaten is zinvoller.
Heb je je problemen met de remmen dan ?  :eusa_think:

thuur

Citaat van: bbrruno op 10-08-2007 08:16:25
mijn vraag is uiteraard niet of het kan en hoe het gaat, maar wel of het voor de techniek gunstig is dit regelmatig te doen, zoals - dat wordt toch gezegd- bij een manuele het goed is voor de algehele techniek regelmatig op motor te remmen?

En hoezo zou dat goed zijn bij een handbak?

Enkel de injectie wordt uitgeschakeld boven de 2100-2600 toeren (afh. van motortype) bij gas los om brandstof te sparen. Uit vergelijkende onderzoeken is gebleken dat je bij terugschakelen ietjes zuiniger rijdt.

Ik kan me geen reden bedenken waarom het beter zou zijn. Je belast de versnellingsbak, koppeling en motor extra door maar te blijven roeren...


Gr ???

bbrruno

OK, antwoorden zijn duidelijk.
Ik rij met LPG,  klassieke lpg verdamper en de auto vertraagd maar weinig bij gewoon gas lossen. Wou wat meer de stand 3 gaan gebruiken na kromme remschijven aan achterwielen opgelopen te hebben.
Dus beter niet doen begrijp ik.
Bedankt voor de feedback;

Ludo

kromme remschijven en wielen van het afremmen. ???
dan lijkt me toch dat er méér en/of iets anders aan de hand is.

RRRRR_Ramon

Ik heb afgelopen vakantie de standen "3" en "L" veelvuldig gebruikt om af te remmen op de motor tijdens afdalingen met de caravan en bij steile afdalingen met 5 personen en de hond erin ook wel. Het spaart gewoon je remmen.

Het viel me wel op in stand "L" dat de bak een gierend geluid maakt. Het gieren is geen metaalachtig geluid het klinkt wel goed en het remt zeker goed af in de 1e versnelling. Ja het was nodig van de Großglockner in Oostenrijk met hellingen van 12% en meer op ruim 2700 meter. ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

mehn

Citaat van: RRRRR_Ramon op 10-08-2007 22:32:04
Ja het was nodig van de Großglockner in Oostenrijk met hellingen van 12% en meer op ruim 2700 meter. ;D

Toch niet mét de caravan hoop ik hè ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

HanV70

Ik gebruik mijn dure ingewikkelde motor. in vlak terrein, nooit als rem, omdat een zet remblokken/remschrijven veel makkelijker te vervangen zijn dan een dure reparatie aan een voortijdig versleten motor.
Ik zie dikwijls "heel stoer" B.M.W. 's op de openbare weg grote blauwe wolken uitbraken als zij stevig op de motor remmen.
Mijns inziens is motorremmen een oud gebruik. van voor 1950 toen de (trommel)remmen van een auto vaak nog een zeer zwakke service gevoelige schakel waren.
 

RRRRR_Ramon

#10
Citaat van: mehn op 10-08-2007 22:33:03
Citaat van: RRRRR_Ramon op 10-08-2007 22:32:04
Ja het was nodig van de Großglockner in Oostenrijk met hellingen van 12% en meer op ruim 2700 meter. ;D

Toch niet mét de caravan hoop ik hè ;D

Nee daar mag je niet komen met een caravan, het gaat er echt steil omhoog (en omlaag natuurlijk) en dan vooral langdurig.

Citaat van: HanV70 op 10-08-2007 22:33:32
Ik gebruik mijn dure ingewikkelde motor. in vlak terrein, nooit als rem, omdat een zet remblokken/remschrijven veel makkelijker te vervangen zijn dan een dure reparatie aan een voortijdig versleten motor.

Dus in de bergen wel.............. wat maakt het verschil met bergen en vlak terrein? Pech voor alle andere landen en autobezitters in Europa waar wel bergen voorkomen.

Alle trucks maken gebruik van remmen op de motor al dan niet in combinatie met meer hulpmiddelen in die richting (retarders, luchtkleppen in de uitlaat of Volvo's systeem van de half dichtgeknepen uitlaatkleppen in de motor zelf). Als normaal afremmen op de motor slecht zou zijn voor een motor dan was er wel iets anders voor uitgevonden.  :eusa_think:

Zelfs bij het inrijden van een nieuwe motor wordt aanbevolen om met lastwissel te rijden, dus af en toe te remmen op de motor om zo ook de andere kant van de cilinders en zuigers in te laten lopen.

De BMW's van vroeger rookten altijd zo door een slechte versleten klepsteelafdichting. Je ziet dit nog zelden bij auto's en als je het wel ziet is het bij oude auto's.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

thuur

Citaat van: bbrruno op 10-08-2007 15:47:25
OK, antwoorden zijn duidelijk.
Ik rij met LPG,  klassieke lpg verdamper en de auto vertraagd maar weinig bij gewoon gas lossen. Wou wat meer de stand 3 gaan gebruiken na kromme remschijven aan achterwielen opgelopen te hebben.
Dus beter niet doen begrijp ik.
Bedankt voor de feedback;

Ik denk eerder dat je achterremklauwen haperen.... Reviseren of vervangen :-\


Gr ;)

hanszelf

Citaat van: RRRRR_Ramon op 10-08-2007 22:32:04
Ik heb afgelopen vakantie de standen "3" en "L" veelvuldig gebruikt om af te remmen op de motor tijdens afdalingen met de caravan en bij steile afdalingen met 5 personen en de hond erin ook wel. Het spaart gewoon je remmen.
Maar in de L schakelt-ie toch naar de 1e ipv de 2e?
Ik heb in de bergen veelvuldig in stand '3' gereden. Heen- en weerschakelen tussen 2e en 3e versnelling deed ik door de winterknop in te drukken. Werkte perfect, zelfs op die steile afdaling waar vorige maand die Poolse bus naar beneden stortte...

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

mehn

Citaat van: hanszelf op 11-08-2007 19:38:24
Maar in de L schakelt-ie toch naar de 1e ipv de 2e?

Als je de hendel van de 3 naar de L zet schakelt de automaat maar de 2e versnelling. Als je dan onder +/- 40km/h komt schakelt ie terug naar de 1e versnelling.
Als de automaat eenmaal (in de L-stand) in de 1e versnelling staat zal ie niet meer opschakelen naar de 2e versnelling.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

italia

Citaat van: HanV70 op 10-08-2007 22:33:32
Mijns inziens is motorremmen een oud gebruik. van voor 1950 toen de (trommel)remmen van een auto vaak nog een zeer zwakke service gevoelige schakel waren.
 

Mijns inziens is remmen (voor stoplicht vanaf bijv. 100 km-u) zonder motorrem en alleen maar het rempendaal een gebrek aan rijinzicht. Ooit eens achterin een 406 met een dergelijke coureur(e) gezeten, kwam er kotsend weer uit.......