Wat betekent deze foutcode?

Gestart door ief, 17-08-2007 13:34:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ief

Ben natuurlijk al even aan het speuren geweest middels de zoekfunctie naar mogelijk storingen die het branden van het befaamde Lambdalampje tot gevolg hebben, echter geeft het mij nog géén duidelijkheid.

Op mijn, zeg maar Oostenrijkse APK papieren, is reeds melding gemaakt van een fout m.b.t. tot het oplichten van het Lambdalampje. Er staat letterlijk : Fehler 27 Lambda-Adaption 2 (additiv) am Anschlag.

Ik ben voornemens, zodra ik een kenteken heb, naar de lokale Volvo garage te rijden om e.e.a. uit te laten lezen, maar wellicht hebben jullie mogelijke ideeën.

De motor slaat soms spontaan af bij stationair draaien, echter start daarna wel weer, zei het met langere aanloop. En persoonlijk vind ik de uitlaatgassen best wel penetrant en soms ook in de auto te ruiken.
De CO-waardes zijn prima daarentegen en volgens de vorige eigenaar zou na resetten van het lampje het soms weken tot maanden duren voor het weer oplicht. Blijft vreemd natuurlijk, heb liever dat het opgelost wordt.

Wie mij op weg kan helpen mag het zeggen, al is het maar om verhaal te hebben bij de Volvo garage.

Alvast bedankt.
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

reneetje

Kijk eens op alle gemak al je vacuumslangen (tjes) eens na, het liefst met draaiende moter en een bus remmenreiniger in de aanslag.
Beetje buigen en trekken aan die handel en een dosis remmenreiniger erover ........ 8)

Menig brandend lampje wordt veroorzaakt door lekkage van een of ander slangetje en of de verbinding er van.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

ief

Nou het blijft een hardnekkige storing.
Inmiddels de Luchtmassameter vervangen en het leek er even op dat het lambdalampje uit bleef en de auto weer goed liep. Dat wil zeggen dat bij stationair draaien de auto niet meer uitvalt en niet meer van die penetrante uitlaatgassen produceert.

Gisteren ging plots het lampje weer aan! :-[ Vreemd genoeg blijft de motor wel draaien bij stationair en ook op normaal toerental. Wel meende ik weer wat versterkte geur van uitlaatgassen waar te nemen.
Het benzinepomprelais is ook al nagezien en functioneerd naar behoren.

Ik weet niet of het toeval is, maar het lijkt erop dat het lampje gaat branden op het moment dat de auto voorover staat bij het naar beneden rijden van een helling.

Blijft nu volgens mij nog een mogelijk vacuumprobleem over. Maandag de auto nog maar eens uitlezen en kijken wat er nu volgens de diagnose apparatuur naar voren komt.

De V70 rijdt verder prima en gedraagt zich motorisch verder ok. Blijft tevens netjes stationair draaien zonder onderbrekingen of hickups maar wel weer dat verrekte lambdalampje.

Als iemand dit bekend voorkomt en/of nog ideeën heeft, dan graag.
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

thuur

Tja bekend voorkomen... Het is nu eenmaal vrij normaal dat er een vacuumlekkage hier of daar optreedt, met als gevolg: van stank via een lambda lampje tot uiteindelijk uitvallen.

Maak je niet druk, zolang de motor normaal reageert met rijden mag je het lampje negeren. Je wilt niet weten hoeveel 850's er rondrijden met vacuumlekkages. Als je zelf niet op zoek wilt gaan, zoek dan een garage die je graag wil helpen want je moet secuur kijken en overal aan voelen.

Het zou ook kunnen zijn dat er een slangetje hard is geworden en daarom niet meer goed vastzit. Bij koude motor: motorkap open, auto starten en goed kijken waar er evt. rook te zien is. Kijk ook naar de peilstokbuis.


Suc6 en mag de aanhouder winnen ;D


Gr ;)

rody

ik lees wat over een lampje wat doet branden als je een helling af rijd...

mogelijk werkt de lambda sensor te traag,  waardoor een plotseling drukverschil niet snel genoeg verwerkt word?

ief

Ok Thuur en Rody, nuttige tips weer. Ik speur weer even verder. ;)
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...