OBD bevindingen ter lering ende vermaack

Gestart door razorx, 17-10-2007 21:27:18

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Beste mederoffelaars.

Na aardig wat gepiel heb mijn via ebay bij softhardwold.de gekochtte odb2 interface aan de praat.

Hier wat tips voor mensen die hier ook mee aan de gang willen.

De odb2 interface komt met een seriele verbinding. Laptops hebben tegenwoordig normalerwijs geen seriele poort.

Ga niet pielen met een serial-usb verloop interface! De meeste zijn zo slecht gemaakt dat een aantal RS232 signalen niet eens afgehandeld worden. Waardoor de boel toch niet zal werken.

Koop een cardbus RS232 adapter. Cardbus word ook wel eens ten onrechte PCMCIA genoemd. Installeer deze volgens de handleiding. Nu moet je in Windows onder apparaatbeheer met de rechtermuisknop op de compoort in kwestie klikken, met de linker de eigenschappen. Vervolgens poortinstellingen, knopje geavanceerd en dan de poort op COM1 zetten.
Dit omdat de gebruikte software alleen COM1 aankan.

De door bovengenoemde leverancier geleverde software was een aardig bijeengeraapt zooitje dat op slordige wijze op de DVD was gekwakt. Ik heb de grootste vragen over de legaliteit van het e.e.a., maar dat terzijde.

Het enige programma dat ik met mijn 850 MY96 aan de gang kreeg was VOL-FCR.

Op de DVD staat een demo die geen service lichtjes kan resetten, en nog een vol-fcr.exe. De laaste moet je na installatie copieren naar de installatiemap.

Gebruik deze, he ineens geen demo meer ;).

Prik de odb2 steker nu in de connector.
De odb2 connector zie je als je het muntenbakje in je midden console lospulkt.

Teleurstellinkje voor 10v bezitters met een Fenix ECU, deze wordt niet ondersteund door vol-fcr. Je krijgt nog wel bericht dat je met ledjes draadjes en schakelaars aan de gang mag gaan en welke pinnetjes je moet gebruiken.

Mocht ik meer te weten komen of betere software ontdekken, volgt er bericht.

Rai

Citaat van: razorx op 17-10-2007 21:27:18
Teleurstellinkje voor 10v bezitters met een Fenix ECU, deze wordt niet ondersteund door vol-fcr. Je krijgt nog wel bericht dat je met ledjes draadjes en schakelaars aan de gang mag gaan en welke pinnetjes je moet gebruiken.
Zelfde geldt voor de Motronic 4.3. Draadje, ledje, weerstandje en nog een draadje werkt daar in ieder geval wel op. Ik kan hem 'gewoon' uitlezen d.m.v. hetzelfde soort knipperende ledje dat de vroegere 850's standaard meegeleverd hebben gekregen. Resetten gaat ook.

razorx

Inmiddels wat wijzer geworden, dat ding van softhardword.de (veel te zien op e-bay) is niet zo volvo compatible.
Anders dan met VOL-FCR software is er bijn mijn weten niets zinnigs uit te halen.

Samenvatting:
Motronic 4.3 niet ondersteund
Fenix 5.2 niet ondersteund
Cruise control niet ondersteund
ECC niet ondersteund

Beter had ik bij eeuroparts.com een obd2 lezer kunnen kopen voor een vergelijkbaar bedrag, plm. 100 euro, die het zonder gehannes op mijn '96 roffel doet.

Vond het zonde om opnieuw geld uit te geven, dus maar wat gefrot om onderstaand schema er aan toe te voegen zodat ik de ECU errors kan lezen:

www.paerlelectronics.nl/volvo/odb2schema.pdf

Het geheel ziet er nu zo uit (let op het extra rode ledje en de extra schakelaar:

Resultaat 1-1-1 ;D

Gunnar

Je het eigenlijk gewoon een seriele KKL kabel nodig.
Kost bijna niets, en is wel compatibel met Vag-com EN vol-fcr.

Voor 8 dollar heb je die al:
LINK

Oh, en ik denk dat je best niet post over gekraakte versies van software, gewoon om de forumeigenaar niet in potentiele problemen te brengen.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

razorx

Citaat van: Gunnar op 09-11-2007 22:18:08
Je het eigenlijk gewoon een seriele KKL kabel nodig.
Kost bijna niets, en is wel compatibel met Vag-com EN vol-fcr.

Voor 8 dollar heb je die al:

Oh, en ik denk dat je best niet post over gekraakte versies van software, gewoon om de forumeigenaar niet in potentiele problemen te brengen.

Wat het eerste betreft, dank je, nuttige tip voor de anderen.

Wat betreft de gekraakte software: Ik bedoel dit juist als waarschuwing.

Ik vind het niet correct dat die softhardworld software van dubieuze oorsprng bundelt bij dit product.

Zelf zit ik in de hard en software handel en vind dat wat mensen prive doen, ze zelf moeten weten.

Maar zodra er "bedrijven"zijn die zonder inspanning hun brood verdienen met de moeite van anderen dat dat zeer verwerpelijk is.

Misschien dat ik mijn bewoordingen nu in een duidelijke context heb geplaatst.

Bedankt voor je reactie en misschien dat er meer dit topic kunnen aanvullen om een zo goedkoop en goed mogelijk systeem te vinden en testen.

cas

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

razorx

Ik raad aan heel goed te checken of je wagen door het apparaat ondersteund wordt.

Hier is ook een leuke:

http://www.eeuroparts.com/productdetail.aspx?searchResults=1&code=8278