De moord op een obstruant gefotografeerd.

Gestart door razorx, 12-01-2008 20:46:42

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Na een PBtje van Misha en het lezen van een soortgelijke tip op Matthews Volvo site het volgende:

Onder het luchfilterhuis zit een klep die warme uitlaatgassen terugbrengt in het inlaatsysteem.
Deze is met was uitgevoerd en zal door afkoeling "omflappen", of zoals bij mij door vacuum aangestuurd.

Het nut van de aanvoer van warme verbrandde lucht is twijfelachtig in ons klimaat.

Daarnaast is dit systeem een aardige obstructie in het inlaattraject.

Dus besloten De aanvoer van uitlaatgassen in het inlaattraject stop te zetten en de obstruerende objekten te killen.

Men make het luchtfilterhuis open en legge het luchtfilter apart.
Meteen een mooi moment om je luchtfilter, indien nodig, te vervangen.

Helaas had mijn K&N de bus gemist, dus die komt er dinsdag in.

Binnenkant luchtfilterhuis laat zien wat een luchtfilter voor haar kiezen krijgt:

Enfin, stofzuigertje doet wonderen.

Tweewegklep voor koude lucht en uitlaatdampen zit met twee "klikstrips" vast achter het luchtfilterhuis.
Als je die loshaalt zie je de obstructies.
De smalle klep aan de rechterkant regelt de uitlaatdampen toevoer:

De tweewegklep bestaat uit twee helften. Die helften zitten aan elkaar met een kliksysteem.
Een platte schroevendraaier en wat beleid en het geheel is open.

De grote flap mag weg, maar de kleine klep heb ik nodig om het warmelucht gat te dichten.
Dus afgezaagd bij het asje:

Nu is het zaak de luchtstroom verpestende vacuumgestuurde klepaansturing netjes om zeep te helpen.
Mijn partner in moordzaken de Dremel deed weer wonderen. Doe dit wel zo dat het vacuumsysteem aan de buitenkant in tact blijft.

Hieronder de moordenaar vredig rustend naast de slachtoffers:

Het kleine schijfje vastgeplakt met hardplasticlijm op het af te dichten gat.

Voor de zekerheid aan de "koude" kant ook nog gekit met poly-max.

De open doorkijk (Door de camarahoek lijkt het of er rechts nog obstructie is, maar dat is niet het geval):

Hele soepie weer terug in de roffel en proberen maar.

En ja het maakt verschil, niet gigantisch maar absoluut merkbaar.
Net wat feller. Van die kleine stapjes die opgeteld een heel verschil maken.

Misha

Helemaal goed, grappig dat je het net zo hebt gedaan als ik, de klep weer gebruiken om het gat te dichten..

Er worden overigens géén verbrande gassen ingevoerd hoor, de klep trekt dan de lucht van nét boven de uitlaat weg.
Dat zijn dus geen uitlaatgassen, maar gewoon voorverwarmde lucht.

Hoe dan ook, niet nodig. En mocht je het in de winter toch lastig gaan vinden, dan kun je als je een extra elleboogje koopt het in 5 minuten weer terugwisselen.

Ik heb wel de nu zinloze vacuumaansluiting op mijn luchtfilterhuis afgedopt. Deze maakt deel uit van een vacuumschakeling die best zinnig zal zijn.
Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45
Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citeer
Ik heb wel de nu zinloze vacuumaansluiting op mijn luchtfilterhuis afgedopt. Deze maakt deel uit van een vacuumschakeling die best zinnig zal zijn.
Ik heb hem laten zitten, de klep netjes gemold, zodat het vacuum in tact blijft.
Zo kon ik het slangetje laten zitten. Stel dat ik de boel om wat voor reden dan ook wil terugdraaien, dan hoef ik niet naar mijn slangetje te zoeken.

Even een vraagje, volgens mijn Haynes zou ik ook een egr klep moeten hebben.
Kan hem in geen velden of wegen terug vinden.

Zou toch normaal onder het gasklephuis moeten zitten?

Misha

Citaat van: razorx op 12-01-2008 21:10:38
Citeer
Ik heb hem laten zitten, de klep netjes gemold, zodat het vacuum in tact blijft.
Zo kon ik het slangetje laten zitten. Stel dat ik de boel om wat voor reden dan ook wil terugdraaien, dan hoef ik niet naar mijn slangetje te zoeken.

Even een vraagje, volgens mijn Haynes zou ik ook een egr klep moeten hebben.
Kan hem in geen velden of wegen terug vinden.

Zou toch normaal onder het gasklephuis moeten zitten?

EGR klep zit heel laag onderaan ergens, een soort verfbusformaat.

En het slangetje zit bij mij vast aan de extra ellboog samen met de alu-slang en ligt compleet inde schuur.. ;)
Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45
Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citeer
EGR klep zit heel laag onderaan ergens, een soort verfbusformaat.
[Dank je, ik denk dat dan weet wat je bedoelt, alleen op een andere plek dan Haynes en Vadis.
Als die klep even oud is als de rest, denk ik dat die ook wel een beurt kan gebruiken.

Zo stapje voor stapje berijk je wel een hoop merk ik!

Gelukkig, die klep heb ik niet!

M a r c

Veel onnodig werk.... je had beter de aluminium ribbelbuis van de collector boven het uitlaatspruitstuk af kunnen halen en deze op een koude luchttoevoer aansluiten. 10 minuten werk en i.p.v. het voorkomen dat er warme lucht wordt aangezogen krijg je dan zelfs éxtra koude lucht.  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

razorx

Citaat van: M a r c op 13-01-2008 22:18:49
Veel onnodig werk.... je had beter de aluminium ribbelbuis van de collector boven het uitlaatspruitstuk af kunnen halen en deze op een koude luchttoevoer aansluiten. 10 minuten werk en i.p.v. het voorkomen dat er warme lucht wordt aangezogen krijg je dan zelfs éxtra koude lucht.  ;)
Dag  M a r c,
die optie heb ik ook overwogen.

Dan blijf je echter met de obstructies zitten in het inlaat kanaal zitten.

Vandaar mijn keuze.

850classic

Kan deze handeling van het luchtfilter ook  bij een LPG 850.
Heeft een lpg 850 baat als dit ook gebeurd?
Meer lucht toevoer,beter verbruikcijfers?

Domaso

Citaat van: 850classic op 17-03-2009 22:26:29

Volgens mij niet. Een open luchtfilter en dus meer lucht werkt nl ook niet in combinatie met LPG.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

pwassink

'K zou daar erg mee oppassen, zeker met conventioneel (verdamper) lpg.
daar zit voor deze obstructie zelfs nog een extra plaatje als hindernis, om het zogenaamde "uitwaaien"
en of allerhande ongewenste knal en boem effecten te voorkomen ..   ;)

Nog los van het effect dat dat op je bankrekening kan geven, luchtfilterhuizen, luchtmeters etc ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

850classic

Eigenlijk wist ik het wel ,maar omdat er zoveel LPG 850/v70 rijders rondrijden is deze informatie wel heel belangrijk.
Bedankt mannen.
ik deel jullie mening.
Nu weet ik het zeker dat ik dit niet ga doen.
Trouwens wel een hele mooie topic van deze persoon.Veel tips waar je wat aan hebt

razorx

Ik zal het e.e.a. wat meer toelichten.
Zeker i.v.m. de geruchvorming over LPG.

Wij hebben twee roffels, beide op LPG. De één met Vialle LPi de ander met een verdamper.
Voor beide is deze mod effectief gebleken.

Nu wat feiten zonder fictie:
Bij een verdamper wordt het luchtkanaal van het luchtfilterhuis naar de grille verwijderd. Dit is tegen het uitwaaieffect (passerende vrachtwagen als tegenligger). Staat volledig los van deze modificatie.

De mod kan bij een verdamperinstallatie je kans op backfire niet vergroten. Per definitie.
Backfires worden veroorzaakt door een ontsteking die niet in orde is of kleppen die lekken (@Ludo: jij zal ongetwijfeld nog wat aanvullingen hebben).
Niet door een geoptimaliseerde luchtinvoer. Het enige wat er gebeurt is dat er meer lucht binnen kan komen.

Het enige wat er gebeurt is dat er geen warme lucht toevoer is (wettelijk moet in Nederland dit kanaal zelfs verwijderd worden bij een verdamper), en dat er geen obstructies zijn.

De redenering voor de plicht van de verwijdering van het warmeluchtkanaal bij een verdamper is als volgt:
Er kunnen door ouderdom gloeiende metaaldeeltjes loslaten van het uitlaatspruitstuk. Deze deeltjes kunnen via de warme luchtinvoer in het luchtfilter komen en de aldaar aanwezige restgassen van de verdamper doen verbranden.

Ik hoop dat ik het e.e.a. een beetje duidelijk heb kunnen maken. Niets engs dus met deze mod. En voor een niet turbo een aanrader.
Op een turbo zal deze mod nagenoeg geen effect hebben omdat de lucht geforceerd binnen komt.

Wat de keuze van luchtfilter betreft:
Mij lijkt een K&N inlegfilter de beste keuze. Oppervlak is groot zat, je hebt de buffer van je filterhuis voor kortstondige energiepieken en je hebt nog enigszins vrijheid waar je je lucht vandaan wilt halen.

Groeten van yits.

EdenAli

Citaat van: pwassink op 17-03-2009 22:54:51

'K zou daar erg mee oppassen, zeker met conventioneel (verdamper) lpg.
daar zit voor deze obstructie zelfs nog een extra plaatje als hindernis, om het zogenaamde "uitwaaien"
en of allerhande ongewenste knal en boem effecten te voorkomen ..   ;)

Nog los van het effect dat dat op je bankrekening kan geven, luchtfilterhuizen, luchtmeters etc ..

Wij hebben dat zo opgelost voor een evt boem

Thys

Bij een grote boem gaat dat je ook niet redden. Heb aardig wat backfires gehad, maar elke keer lag minimaal het luchtfilterhuis uit elkaar. Verder nog 2 LMM's en een aanzuigbuis gesloopt... dus ik weet niet hoe bruikbaar het is :eusa_think:

Ludo

Citaat van: razorx op 18-03-2009 00:36:21
De mod kan bij een verdamperinstallatie je kans op backfire niet vergroten. Per definitie.
Backfires worden veroorzaakt door een ontsteking die niet in orde is of kleppen die lekken (@Ludo: jij zal ongetwijfeld nog wat aanvullingen hebben).
Niet door een geoptimaliseerde luchtinvoer. Het enige wat er gebeurt is dat er meer lucht binnen kan komen.

meer lucht, maar niet altijd, ook meer benzine.
dus niet voor alle motors veralgemenen.
bij verschillende lpg installaties krijg je ook problemen met de deceleratie.
de motor zal stilvallen na gas loslaten, bv aan een kruispunt, of stoplicht...
te strakke kleppen komt niet voor bij de 850, backfires gebeuren hoofdzakelijk door een slechte ontsteking.
de ontsteking scherp houden is dus de boodschap.