2004 V70R remmen op 850?

Gestart door jaap, 21-06-2005 20:30:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaap

Citaat van: Johann op 14-06-2005 16:42:30
Even ter vergelijking,

Heb inmiddels bijna 60d km op mijn 2004 V70R AWD staan.
Auto komt met 330 mm diameter schijven voor en achter, voor iets dikker, en met Brembo 4 pod remklauwen.

Auto zit op de tweede set schijven voor. Op de vijfde set remblokken voor en de derde set achter.
Alles is standaard voor de R. Blokken zijn trouwens Honeywell JURID.

Ik voel op dit moment een heel lichte trilling bij het remmen maar ik heb de indruk dat dat de wielen zijn en niet de schijven.

Afgelopen weekeinde op de Nürburgring geweest en een rondje gereden.
Het rijden op zicht gaat qua topsnelheid niet zo hard maar qua aanremmen op de bochten is het een giga belasting voor de remmen. Dit mede i.v.m. onwennigheid of onbekendheid met de baan wat er voor zorgt dat je te veel de remmen gebruikt.
Ik had Jan, aka JCViggen, en Martijn bij mij in de auto zitten, tank was bijna leeg en verder niet al te veel pruttel in de auto maar ik schat dat we om en nabij de 1900 KG zaten.
De remmen hebben geen enkele keer de indruk gegeven oververhit te zijn. Voelden de hele tijd solide aan en geen enkele indicatie dat ze onderbemeten zouden zijn.

Gisteren de auto naar de garage gehad voor een garantie geval en toen bleek dat de remblokken wel op waren.. ;)

Doe dit met welke 850 dan ook met een ieder aftermarket remmen pakketje welke gebruik maken van de standaard klauwen en je kunt je remmen pakketje in de ton gooien tenzij je op de parkeerplaats blokken gaat wisselen naar Geel of 3000 of Hawk of Pagid of whatever.
Zelfs dan zit je nog over de grens van de remmen.

Wat ik bedoel met EBC sjips, de groene EBC's zijn waardeloze dingen voor een 850. Misschien goed voor een lichtere auto maar niet voor een zware 850. Heel misschien dat een rustige rijder er mee uit de voeten kan maar dan wel een rijden die niet weet waar 't gaspedaal zit..

De Ferrodo's remmen heel goed maar kunnen je schijven opeten net zoals de EBC rood dat kunnen doen. Het is dus van belang welke kwaliteit schijf er tegenover staat. Wat is het nadeel van opeten, naast het feit dat de schijven dus sneller slijten kan de instabiliteit van de remmen constructie er ook nog eens voor zorgen dat de schijven scheef afslijten. Denk hier bij aan dat dicht bij het hart nog veel materiaal zit terwijl je aan de buitenkant al onder de maat zit maar dit kan ook andersom gebeuren. Zelfs kan het zo zijn dat de binnenkant bij de koel plaat een hoger slijtage beeld laat zien dan de buitenkant die in de frisse wind zit. Bij de '04 R hebben we gezien dat de slijtage van de standaard 330 mm schijf dramatisch hoger is bij het gebruik van Ferrodo 2500 blokken. De standtijd van de remmen is wel marginaal beter.

Uiteindelijk zul je dus een compromis moeten vinden tussen al deze zaken.

EBC rood achterop kan bij de een de oplossing zijn, bij de ander gaan de schijven kromtrekken.
Gedrag achter is mede een resultaat van de setup aan de voorkant.

Wat wel grappig is,

Ik heb op mijn 850 destijds voor de Brembo's gekozen. Een dure oplossing misschien maar als ik kijk hoe ik die dingen heb afgemat en nu kijk naar alle ellende die hier over dit forum gaat dan is mijn investering een goedkope investering geweest.

Duizenden kilometers, Een paar Elandproeven, Zandvoort vrij rijden, Lelystad test baan, hoge snelheid snelweg werk, gewoon dom trappen etc. Ik rij nog steeds met dezelfde blokken die nu op zijn en met dezelfde schijven.
Achter heb ik standaard Volvo spul zitten, wel shortlife blokken.

De 18" wielen zullen er wel aan meegeholpen hebben wat koeling betreft maar toch.

Had ik hetzelfde gedaan met de 302 mm kit die standaard op mijn 850 zat, politie spec, dan was ik denk ik nu al meer aan schijven en blokken kwijt geweest dan die hele Brembo kit bij elkaar.

Wat denk ik belangrijk is is dat mensen moeten weten welke combinatie het beste werkt, zal wel per rijstijl verschillen denk ik.

Vergeet ook niet dat waar 20d KM voor de een normaal is de ander nog denkt dat dit onder fabrieks garantie valt..  ;)

Johan,
Wat ik mij afvraag is ; is het technisch ook mogelijk om bijvoorbeeld de standaardremmenset van de V70R 2004 om te bouwen op een 850 en of V70?

jaap
Rijden in een V70R is zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

fearless

Citaat van: jaap op 21-06-2005 20:30:06
Johan,
Wat ik mij afvraag is ; is het technisch ook mogelijk om bijvoorbeeld de standaardremmenset van de V70R 2004 om te bouwen op een 850 en of V70?

jaap


Volgens mij past dit niet.

Johann

Citaat van: jaap op 21-06-2005 20:30:06
Johan,
Wat ik mij afvraag is ; is het technisch ook mogelijk om bijvoorbeeld de standaardremmenset van de V70R 2004 om te bouwen op een 850 en of V70?

jaap


Wat mensen op dit moment wel doen is '04 R 330 mm schijven monteren in combinatie met 18" wielen of 17" Pegasus wielen.
Voor de klauwen gebruiken ze dan de Porsche/Brembo 993TT klauwen. Hier heb je een montage flens bij nodig welke een jongen in de US maakt, setje voor 200 dollar ofzo dacht ik.

De R/Brembo klauw past niet op de 850 fusee. De R klauw heeft een axiale montage t.o.v. een radiale montage voor de Porsche klauw.

jaap


Wat mensen op dit moment wel doen is '04 R 330 mm schijven monteren in combinatie met 18" wielen of 17" Pegasus wielen.
Voor de klauwen gebruiken ze dan de Porsche/Brembo 993TT klauwen. Hier heb je een montage flens bij nodig welke een jongen in de US maakt, setje voor 200 dollar ofzo dacht ik.

De R/Brembo klauw past niet op de 850 fusee. De R klauw heeft een axiale montage t.o.v. een radiale montage voor de Porsche klauw.
Citeer

Ok Johann,

Welk type wielen zitten er onder een v70 `98?, waar kan ik de prijzen van de remklauwen achterhalen? Heb jij het adres van die jongen in de us? en.... is een fusee van een 850 gelijk aan die van een V70R?
Axiale montage t.ov. radiale montage ??? Kan je het dan nog monteren of moet je daar iets voor maken?

Heb je ook afbeeldingen hiervan Johann?

jaap
Rijden in een V70R is zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Johann

Citaat van: jaap op 22-06-2005 21:53:03

Wat mensen op dit moment wel doen is '04 R 330 mm schijven monteren in combinatie met 18" wielen of 17" Pegasus wielen.
Voor de klauwen gebruiken ze dan de Porsche/Brembo 993TT klauwen. Hier heb je een montage flens bij nodig welke een jongen in de US maakt, setje voor 200 dollar ofzo dacht ik.

De R/Brembo klauw past niet op de 850 fusee. De R klauw heeft een axiale montage t.o.v. een radiale montage voor de Porsche klauw.
Citeer

Ok Johann,

Welk type wielen zitten er onder een v70 `98?, waar kan ik de prijzen van de remklauwen achterhalen? Heb jij het adres van die jongen in de us? en.... is een fusee van een 850 gelijk aan die van een V70R?
Axiale montage t.ov. radiale montage ??? Kan je het dan nog monteren of moet je daar iets voor maken?

Heb je ook afbeeldingen hiervan Johann?

jaap

Wat wil je dan?

Fusee van een V70 classic en 850 is gelijk. Wielen zijn er in vele variaties geweest maar voor Brembo moet je minimaal 17" hebben en zelfs dan kun je nog in de problemen komen met de passing.

Radiaal/Axiaal. de Porsche klauw zitten geen montage steunen aan maar die monteer je met bouten van boven door de klauw. De R klauwen hebben armen welke op dezelfde manier monteren als de V70 klauwen alleen is de hartmaat van deze boutgaten groter.

jaap

#5



Wat ik wil is,
Uitzoeken of het mogelijk en betaalbaar is om de remmen van een R`04 over te zetten op een R`98.
Vooral na het lezen van jou verhaal op het circuit kom ik tot de conclusie dat de remmen van een `04 R erg goed zijn. Dat lukt niet met mijn remmen. Ik heb onder garantie nieuwe schijven en remblokken gekregen omdat de vorige begonnen te trillen en dat trillen begint nu weer (ben ik ongeveer 8000km verder. Bovendien vindt ik dat het remmen van mijn R ver onder de maat is.
Dus ik ben op zoek naar een goed alternatief.

jaap
Rijden in een V70R is zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rudi

#6
Citaat van: jaap op 23-06-2005 18:03:11



Wat ik wil is,
Uitzoeken of het mogelijk en betaalbaar is om de remmen van een R`04 over te zetten op een R`98.
Vooral na het lezen van jou verhaal op het circuit kom ik tot de conclusie dat de remmen van een `04 R erg goed zijn. Dat lukt niet met mijn remmen. Ik heb onder garantie nieuwe schijven en remblokken gekregen omdat de vorige begonnen te trillen en dat trillen begint nu weer (ben ik ongeveer 8000km verder. Bovendien vindt ik dat het remmen van mijn R ver onder de maat is.
Dus ik ben op zoek naar een goed alternatief.

jaap


ASP in Delft,dealer van A-P racing.Tegen de 2500€ maar dan ben je van alle ellende af ;)
Dr.Go-Fast...

M a r c

Citaat van: jaap op 23-06-2005 18:03:11



Wat ik wil is,
Uitzoeken of het mogelijk en betaalbaar is om de remmen van een R`04 over te zetten op een R`98.
Vooral na het lezen van jou verhaal op het circuit kom ik tot de conclusie dat de remmen van een `04 R erg goed zijn. Dat lukt niet met mijn remmen. Ik heb onder garantie nieuwe schijven en remblokken gekregen omdat de vorige begonnen te trillen en dat trillen begint nu weer (ben ik ongeveer 8000km verder. Bovendien vindt ik dat het remmen van mijn R ver onder de maat is.
Dus ik ben op zoek naar een goed alternatief.

jaap


Veel te omslachtig joh. En ik ken inmiddels ook al enkelen met kromme remschijven op hun nieuwe S60R.... Tis wat met die Volvo-remmen  ;)  Benne nu 355mm schijven aan het maken voor die R-set  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

animalT5R

en wat is de standaard maat velg die je hier voor nodig heb?
gaat aardig richting de 19'' of zit ik er nu ver naast?
Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik,na de upgrade naar 302mm,veel meer vertrouwen heb in me remmen.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Jeroentjuh

Citaat van: Johann op 22-06-2005 09:44:20
Wat mensen op dit moment wel doen is '04 R 330 mm schijven monteren in combinatie met 18" wielen of 17" Pegasus wielen.
Voor de klauwen gebruiken ze dan de Porsche/Brembo 993TT klauwen. Hier heb je een montage flens bij nodig welke een jongen in de US maakt, setje voor 200 dollar ofzo dacht ik.

De R/Brembo klauw past niet op de 850 fusee. De R klauw heeft een axiale montage t.o.v. een radiale montage voor de Porsche klauw.

Worden die adapters hier nog nie gemaakt dan? Bij VW/Seat zie je het ook veel, de Brembo setjes van een Ibiza Cupra R worden met adapters ook gebruikt op Golf mk1/2/3, Lupo's, Arosa's, .......

Voor 650 euro heb je al zo'n complete set, maar da zijn maar 305mm schijven..... (schijven, blokken, klauwen, adapters, bouten)





JCviggen

Citaat van: MH op 25-06-2005 19:42:09
Veel te omslachtig joh. En ik ken inmiddels ook al enkelen met kromme remschijven op hun nieuwe S60R.... Tis wat met die Volvo-remmen  ;)  Benne nu 355mm schijven aan het maken voor die R-set  ;D

Kromme schijven is veelal door verkeerd gebruik. Mijn 280-ers standaard volvo hebben meermaals zéér heet gestaan, grote rookontwikkeling etc...Johann z'n  R heeft ook al meerdere rondes Nordschleife er op zitten zonder z'n schijven krom te rijden. Lekker doorremmen en dan stilstaand voet op het rempedaal houden of bakkend heet wegzetten zo krijg je alles "krom" wat overigens niet echt krom is maar ongelijke afzetting van de remblokken op de schijf. Grotere schijven maken geen ruk verschil daarin...
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

ed

Het probleem treedt vaak op als niet hitte-behandelde schijven te warm worden. Deze trekken dan krom nadat ze erg warm zijn geworden. Afdraaien helpt dan meestal permanent omdat de spanning uit het materiaal is.
Ik heb na nieuwe schijven eens behoorlijk hard geremd tijdens mijn sprintje met de Hemi Chrysler. Daarna begon het echt heel lichtjes te trillen. En als er iemand met verstand met zijn schijven omgaat ben ik het wel.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

M a r c

#12
Citaat van: animalT5R op 26-08-2005 17:29:36
en wat is de standaard maat velg die je hier voor nodig heb?
gaat aardig richting de 19'' of zit ik er nu ver naast?
Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik,na de upgrade naar 302mm,veel meer vertrouwen heb in me remmen.


Nee hoor, past nog nét met 18" Pegasus.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

bud

Citaat van: ed op 26-08-2005 18:15:12
Het probleem treedt vaak op als niet hitte-behandelde schijven te warm worden. Deze trekken dan krom nadat ze erg warm zijn geworden. Afdraaien helpt dan meestal permanent omdat de spanning uit het materiaal is.
Ik heb na nieuwe schijven eens behoorlijk hard geremd tijdens mijn sprintje met de Hemi Chrysler. Daarna begon het echt heel lichtjes te trillen. En als er iemand met verstand met zijn schijven omgaat ben ik het wel.

maatje van me met een snellergemaakt golffie vr6 4motion,
had ook bigbrakes ( race remmen )
deze waren vaak krom,
bij hem hielp ( werd ook aangeraden ) ff naar de 250 km/h toe en dan hard remmen tot stil stand. en dan weer verder rijden
is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

M a r c

Citaat van: bud op 16-09-2005 22:30:15
Citaat van: ed op 26-08-2005 18:15:12
Het probleem treedt vaak op als niet hitte-behandelde schijven te warm worden. Deze trekken dan krom nadat ze erg warm zijn geworden. Afdraaien helpt dan meestal permanent omdat de spanning uit het materiaal is.
Ik heb na nieuwe schijven eens behoorlijk hard geremd tijdens mijn sprintje met de Hemi Chrysler. Daarna begon het echt heel lichtjes te trillen. En als er iemand met verstand met zijn schijven omgaat ben ik het wel.

maatje van me met een snellergemaakt golffie vr6 4motion,
had ook bigbrakes ( race remmen )
deze waren vaak krom,
bij hem hielp ( werd ook aangeraden ) ff naar de 250 km/h toe en dan hard remmen tot stil stand. en dan weer verder rijden


Kan sóms helpen als je wat spanning in je schijft hebt zitten. Maar meestal is het over en uit  :(
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl