Slag koppelingspedaal

Gestart door JustGurt, 23-03-2008 23:30:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JustGurt

Sinds kort ben ik dus in het bezit van een 850 GLT 20V, en vroeg me af wat de slag van het koppelingspedaal zou moeten wezen.
Als ik kijk naar het aangrijppunt van de koppeling bij mij ligt dat gezien vanaf de bodem op ongeveer 3cm bij het opkomen dat de koppeling pakt maar is het tot bijna boven in dat de koppeling echt helemaal vrij is, Dus een vrij lange slag voordat je weer vol gas kunt geven.
Als ik de koppeling intrap heb ik ongeveer een halve tot een cm vrije slag tot ik weerstand voel en dus het druklager met de drukgroep contact maakt.
Mijn vraag is dit normaal of zou er iets mis kunnen zijn met de drukgroep of misschien iets anders.
De koppelingsplaat is niet versleten want heb nog niks gemerkt dat hij doorslipt ook niet bij het rijden in de twee tot zestig - zeventig en dan in de vier de koppeling plotseling laten opkomen ook dan pakt hij dat gelijk op.
Ben benieuwt of iemand mij hier iets over kan mededelen.

Bedankt alvast Greetz Gurt

dennis850estate

Gurt,

Hoeveel rijervaring heeft je auto? Bij 250K gaan de koppelingsklachten meestal beginnen.

JustGurt

Hoi Dennis,
Op dit moment staat de teller op 220K vandaag voor de zekerheid een auto van een vriend geleend omdat ik toch eerst heel erg zeker wilde wezen over de koppeling dat het een normaal Volvo verschijnsel is maar ik weet ook dat als de vingers van de drukgroep versleten zijn en het druklager erdoor klapt het niet een grappig gebeuren zal wezen op de snelweg vandaar dat ik voorzichtig ben (en normaal gesproken ben ik dat zeer zeker niet) maar dit voelt gewoon vreemd aan voor mij. En normaal gesproken weet ik dingen toch wel vrij zeker.
Lucht in het systeem kan ook niet want dan zou het minder goed ontkoppelen en voor mjn gevoel ka nhet aangrijpen bij het optrekken ook iets  krachtiger dan zoals ik het nu aanvoel vandaar twijfels.
Misschien dat jij me er iets meer over kunt vertellen Dennis alle suggesties zijn welkom want voor mij is het heel simpel als het niet goed is moet het eraf.

Bedankt alvast Groetjes Gurt