Auto trekt iets naar rechts

Gestart door jensert, 14-05-2008 17:18:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jensert

Aloha Volvo vrienden,

Raar probleempje? Mijn auto trekt iets naar rechts met originele velgen (855R automaat)
Heb de auto laten uitlijnen, was toen iets beter maar niet verholpen  ???
Ben daarna met auto op wintersport geweest met winterbanden  ;D
Mij viel meteen op dat de auto weer perfect rechtuit reed op de winterbanden  :eusa_wall:

Na terugkomst van vakantie natuurlijk weer meteen de zomerwieltjes erop  ;) (het oog wil ook wat).
Had ze in de tussentijd ook nog laten balanceren met de hoop dat de auto niet meer naar rechts zou trekken.
De garage vertelde mij dat ik een slag in mijn rechter voorvelg had. Kon verder geen kwaad, alleen is het niet heel goed voor het lager.
Dus velgen nieuw gebalanceerd, maar trekt nog steeds naar rechts. (Zal wel aan de velg rechts voor liggen!)

Rijd ik helaas een dag later rechts voor de velg  & band kapot. Nieuwe velg & band erop (reserve R velg). Trekt de auto nog steeds naar rechts  :eusa_think: :eusa_wall:  >:(

Iemand iets van een idee/tip

Groetjes van een R rijder uit het zuiden

Geert-Jan

Hallo,

Laat eens kijken naar de Camber afstelling van de voorwielen of kijk eens op het uitlijn rapport.

Beide moeten hetzelfde zijn links en rechts.

Mogelijk zeggen ze dat deze niet af te stellen is maar er zit enige speling in de bevestiging van de veerpoot (schokdemper) met de wielophanging welke van invloed kan! zijn.

Dit was bij mij ook de oorzaak van het naar rechts lopen.

Ook ik had vreemd genooeg geen problemen met de stalen velgen het viel pas op bij de lichtmetalen.

Camber links en rechts hetzelfde proberen te krijgen je staat versteld wat een invloed dit heeft op het stuur gedrag van de auto.
Uiteraard het beste om het te laten doen voor je het weet heb je een zwabber in plaats van een correct sturende wagen.


Suc6.

Geert-Jan

Volvo850Club lidnr.0504409

Nunki

is hij ooit verlaagd? als dat zo is moeten ze bij uitlijnen iets buiten de standaard marges gaan werken. Dat was bij mij het geval.
Bij mij is het nog steeds niet helemaal verholpen; 'zwabbert' nog heel licht. Ben wel benieuwd wat de tip van Geert-Jan zou opleveren (afstellen bij de veerpoot van de schokbreker zelf)
Als iemand een echt goeie specialist weet op dit gebied dan houd ik me overigens aanbevolen...

succes,
gr Joost


Geert-Jan

#3
Ik heb de camber iets meer gegeven.

Ben er zelf mee aan het proberen gegaan omdat de uitlijner geen echte goede 4 punts uitlijning (wil) doen (service?).

Gevolg was bij mij een direct strakker stuurgedrag betere rechtuitstabiliteit en scherper reageren bij bochtenwerk.

Het komt overigens wel heel precies echt millimeterwerk zoniet nog kleiner.
Op het oog iets is mogelijk al teveel.

Het is zelf te doen met een waterpas en een gradenboog maar dan moet de wagen ook echt netjes waterpas staan van voren af gezien.

Ik heb ze naar ongeveer 1 gezet.
Na deze aanpassing kwam het echte rijplezier wat ik in het begin met de Roffel ervoer direct weer terug.

Onderste draagarm rubber al een gecontroleerd?
Ook een hot item namelijk en vaak oorzaak naast versleten schokdempers van dweil gedrag (gevoel).

Overigens werdt het effect erger naar aanleiding van de verlaging van de auto met 4 cm.

Gr. Geert-Jan


Volvo850Club lidnr.0504409

Nunki

ah ok. Mijn 855 heeft een verlagingsset van weitec incl. schokbrekers. Deze is nog vrij nieuw. Ik denk dat het daar iets mee te maken heeft. Mijn vorige 855 had namelijk bijna identieke 17 inch velgen als die ik nu heb maar was niet verlaagd en reed een stuk strakker / rustiger. Misschien dat de wagens bij verlagen sowiezo een iets nerveuzer aanvoelen? (dat je bij iedere oneffenheid in het wegdek iets moet corrigeren) Ik heb laatst laten uitlijnen en hij is wel iets rustiger geworden, maar ben nog steeds niet tevreden.
Verhaal van de uitlijner (euromaster) was trouwens dat er achter niks uit te lijnen valt bij een 850. Lijkt me sterk?
Anyhow, ik weet weer iets meer. Ga er zelf niet mee aan de slag want ik heb de equipment en know-how helaas niet. Dan wordt het een zooitje  ;D

Excuus voor het inbreken. Hoop dat Jensert er ook iets mee kan!

Succes


-D©©©L-

Citaat van: jensert op 14-05-2008 17:18:03
Aloha Volvo vrienden,

Raar probleempje? Mijn auto trekt iets naar rechts met originele velgen (855R automaat)
Heb de auto laten uitlijnen, was toen iets beter maar niet verholpen  ???
Ben daarna met auto op wintersport geweest met winterbanden  ;D
Mij viel meteen op dat de auto weer perfect rechtuit reed op de winterbanden  :eusa_wall:

Na terugkomst van vakantie natuurlijk weer meteen de zomerwieltjes erop  ;) (het oog wil ook wat).
Had ze in de tussentijd ook nog laten balanceren met de hoop dat de auto niet meer naar rechts zou trekken.
De garage vertelde mij dat ik een slag in mijn rechter voorvelg had. Kon verder geen kwaad, alleen is het niet heel goed voor het lager.
Dus velgen nieuw gebalanceerd, maar trekt nog steeds naar rechts. (Zal wel aan de velg rechts voor liggen!)

Rijd ik helaas een dag later rechts voor de velg  & band kapot. Nieuwe velg & band erop (reserve R velg). Trekt de auto nog steeds naar rechts  :eusa_think: :eusa_wall:  >:(

Iemand iets van een idee/tip

Groetjes van een R rijder uit het zuiden


Kan je een scan van het uitlijn rapport hier posten ? Is hij uitgelijnd met de bestuurder en belading erin ?
Velg en Band kapot gereden, goede kans dan dan ook de boel weer scheef staat.   :-\
Kan 1 van de overige 3 banden scheef afgesleten zijn ? dan gaat ie nl. ook trekken in het stuur.
Vergelijk dit met het rollen van een plastic koffiebekertje, die wil graag de bocht om. 



KMvrtr

Citaat van: Nunki op 14-05-2008 19:40:23
Verhaal van de uitlijner (euromaster) was trouwens dat er achter niks uit te lijnen valt bij een 850. Lijkt me sterk?

Met alle respect. Maar dit is alweer een ijzersterk argument om die fastfitters niet aan je auto te laten prutsen.

jensert

Aloha,

Dank voor de vele goede tips. (wat is het toch een geweldig forum)
Ik heb geloof ik van het weekend weer genoeg te doen. Ha.

Ik laat weten hoe het is afglopen.

Groetjes Jensert

Basbb

Citaat van: KMvrtr op 14-05-2008 21:10:40
Citaat van: Nunki op 14-05-2008 19:40:23
Verhaal van de uitlijner (euromaster) was trouwens dat er achter niks uit te lijnen valt bij een 850. Lijkt me sterk?

Met alle respect. Maar dit is alweer een ijzersterk argument om die fastfitters niet aan je auto te laten prutsen.


hehe komt bekent voor. Na twee uitlijners versleten te hebben die er echt een zooitej van maakten, naar de uitlijner gegaan waar de lokale volvo dealer haar volvo' s zelf brengt voor uitlijnen. Die konden wel alles afstellen en naar mijn wens, voor en achter; toe-in en camber.
s70 2.5 20v aut