Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

darius

No show, only go.

Robby72

CiteerAls ik die laatste twee foto's bekijk, zou ik zweren dat je in België rijdt 

Volledig mee eens, omdat ik vorig week-end in de ardennen was (Bastogne). Nu begrijp ik waarop de SUV's ( of beter SUFS) nodig zijn.... in België.



-D©©©L-

Deze plaatjes zin genomen op ongeveer 1000 meter hoogte. en suv's zijn echt niet nodig hoor, wel zie je de meeste personenwagens een wat hoger onderstel hebben.

innocenti

Mooie foto's Marco.

Helaas komen deze gaten op de nederlandse snelweg ook voor. Gelukkig zijn ze de A50 bij Heeteren aan het repareren. Is geen pretje met 100, 70 ken net.

Jeff

Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

-D©©©L-

De zomerbanden zitten er weer onder.  8)

-D©©©L-

Vandaag een diepte investering gedaan; een nieuw tankklepscharnier.  Ik hoor je denken, "wat kan daar nou aan stuk"...
Niks eigenlijk, tenzij er scantech op staat.  :eusa_wall: :eusa_wall:

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 25-03-2010 22:10:52
tenzij er scantech op staat.  :eusa_wall: :eusa_wall:


;D ;D


Heb je een dagje uitgetrokken voor de montage?


UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 25-03-2010 22:10:52
Vandaag een diepte investering gedaan; een nieuw tankklepscharnier.  Ik hoor je denken, "wat kan daar nou aan stuk"...
Niks eigenlijk, tenzij er scantech op staat.  :eusa_wall: :eusa_wall:
+ 1 ;D  Ook al vervangen hier.

-D©©©L-

Na het plaatsen van de zomerwielen (nieuwe velgen en banden) bleek ik toch nog af en toe een trilling te hebben boven de 120 km/h.

Even een voorgeschiedenis:

Ik heb in eerste instantie (oktober 2009) beide aandrijfassen vervangen omdat er wat vreemde trillingen in het voor-onder zaten. Onregelmatig en bij diverse snelheden.
De eerste keer heb ik er imitatie assen in gezet, dit bleek meer problemen te veroorzaken dan het oploste. (trillingen).
Beide assen zijn bij de versnellingsbak wissel (november 2009) dus vervangen door een tweetal originele assen. De linkse as was nieuw, de rechtse een door volvo geleverde revisieas (tegen nieuwprijs...).

Dit loste het probleem in eerste instantie op.  :eusa_dance: Totdat de winterbanden met nieuwe velgen erop gingen. Na enkele weken had ik wederom vage trillingen in de voorwielen  :( , al voelde het niet als een aandrijfas. "Da's simpel" hoor ik enkele nu denken, "dat ligt dan aan de velgen en banden". Na het vervangen van het rechter wiellager (eind januari 2010)  was de trilling zo goed als weg.

Na ca 10.000 km begon het gerammel echter weer  :eusa_wall:, dit keer meer zoals de eerste keer, toen de aandrijfas niet fris was. Ik hoef niet te vertellen wat er gebeurt met een trilling in het stuur als je dan ook nog eens PU draagarm bussen plaatst. Misschien een rare volgorde van werken, maar ik wilde opnieuw uitlijnen. Uitlijnen doe ik naar mijn smaak vaak genoeg, dus wilde ik het combineren met nieuwe dempers, veren, draagarmen, remmen en wiellagers (rondom !).  8)

Na het uitlijnen bleef de trilling aanwezig. Nauwkeurige inspectie van de banden gaf aan dat twee banden niet rond waren afgesleten. Een remplek ?! Ja, zou kunnen. Net een BBK gemonteerd enzo. Naja, hoort erbij.  ;D Twee andere banden erop en de dag erna weer vertrokken voor 4000 km oostblok.
En ja hoor... boven de 120 kwam de trilling weer opzetten. Na een paar km constante snelheid verdween deze trilling echter ook weer... en kwamen ze weer opzetten.

Moedeloos ? ehm, nee. Strijdbaar. Nu is de puzzel wel compleet eigenlijk.
Ergo: Banden, velgen, wiellagers, remschijven/klauwen, dempers, veren, draagarmen, versnellingsbak, bak- en motorsteunen, reactiearm rubbers en aandrijfassen allemaal nieuw of nog bijna nieuw. En toch trillen.  :eusa_think: :eusa_think:

Afgelopen week was het tijd voor de zomerbanden. Wederom nieuwe banden en velgen dus. En ja hoor...

-D©©©L-


Toch was ik er niet helemaal gerust op. Het trillen was nu wel heel hevig geworden ! Ik had al eens zitten kijken naar de vormgeving van de centreer ringen welke bij de velgen horen. De rechter pasring is de bijgeleverde soort:

(klik voor hi-res)



De linkse is wat ik bij de lokale groothandel uit de verzamelbak vistte. Zoals je kan zien, is de rand iets anders. Meer "vlees". Dit is precies het stukje dat er voor moet zorgen dat de velg in het midden zit. De naaf van het wiellager is namelijk niet overal even dik; alleen aan het uiteinde is ie daadwerkelijk 65,1 mm diameter, verder naar binnen is ie ietsje kleiner:

(klik voor hi-res)


De rechtse pasring heeft in gemonteerde positie dus ruimte op de naaf.  :eusa_naughty:
Na het wisselen van de pasringen was het heftige schudden er weer af. Terug naar dof trillen in het vooronder.
En natuurlijk een paar RVS bussen maken die ik in de velgen kan zetten, ben ik van de plastic busjes af.

Bij de wissel van de remmerij ik eigenlijk dat de rechter as veel speling leek te hebben. Heb het toen maar gelaten met de gedachte "da's een fabrieks revisie, zal wel goed zijn". Ondertussen heb ik de mening bijgesteld en is ie gepromoveerd tot hoofdverdachte. Ja, ok. En nu ?

Ik heb nog een R, de 609R. Daar zitten ook redelijk nieuwe assen in (60.000 km ofzo). Vandaag de rechter as eruit gehaald en vervangen door een andere die ik nog had liggen (hij moet rijden). Die as gaat morgen in de 422R, eens zien of het anders word...  ;D

Owja, als je een as met blauwe loktite in de naaf lijmt (zoals het hoort), dan wil 'ie soms lastig los. Dit gereedschapje dat vermoedelijk stamt uit de tweede helft van de vorige eeuw  (jaren 60/70) wil dan nog wel eens helpen. :


razorx

Mooi gereedschap.
Stuk beschaafder dan rammen.

Even terug op die centreer ringen: Kan een leuke zoektocht zijn dat soort problemen,
Petje af!

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15
Owja, als je een as met blauwe loktite in de naaf lijmt (zoals het hoort), dan wil 'ie soms lastig los.

Ik snap niet goed waarom je steeds lijm gebruikt.
Ben je dan niet sterk genoeg om de bouten en moeren vast te draaien  ;D , of ben je bang dat de boel loskomt. ???

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 27-03-2010 22:07:20
Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15
Owja, als je een as met blauwe loktite in de naaf lijmt (zoals het hoort), dan wil 'ie soms lastig los.

Ik snap niet goed waarom je steeds lijm gebruikt.
Ben je dan niet sterk genoeg om de bouten en moeren vast te draaien  ;D , of ben je bang dat de boel loskomt. ???

Om de speling op de splines weg te werken. En omdat het af fabriek ook gedaan wordt.

Jans Duiven

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15

Toch was ik er niet helemaal gerust op. Het trillen was nu wel heel hevig geworden ! Ik had al eens zitten kijken naar de vormgeving van de centreer ringen welke bij de velgen horen. De rechter pasring is de bijgeleverde soort:

(klik voor hi-res)

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/velgen/14_pasringen_65-1_naar_73mm_01.jpg

De linkse is wat ik bij de lokale groothandel uit de verzamelbak vistte. Zoals je kan zien, is de rand iets anders. Meer "vlees". Dit is precies het stukje dat er voor moet zorgen dat de velg in het midden zit. De naaf van het wiellager is namelijk niet overal even dik; alleen aan het uiteinde is ie daadwerkelijk 65,1 mm diameter, verder naar binnen is ie ietsje kleiner:

(klik voor hi-res)
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/remmen/bbk/30_Fuseestuk_en_wiellager_gemonteerd_01.jpg

De rechtse pasring heeft in gemonteerde positie dus ruimte op de naaf.  :eusa_naughty:
Na het wisselen van de pasringen was het heftige schudden er weer af. Terug naar dof trillen in het vooronder.
En natuurlijk een paar RVS bussen maken die ik in de velgen kan zetten, ben ik van de plastic busjes af.

Bij de wissel van de remmerij ik eigenlijk dat de rechter as veel speling leek te hebben. Heb het toen maar gelaten met de gedachte "da's een fabrieks revisie, zal wel goed zijn". Ondertussen heb ik de mening bijgesteld en is ie gepromoveerd tot hoofdverdachte. Ja, ok. En nu ?

Ik heb nog een R, de 609R. Daar zitten ook redelijk nieuwe assen in (60.000 km ofzo). Vandaag de rechter as eruit gehaald en vervangen door een andere die ik nog had liggen (hij moet rijden). Die as gaat morgen in de 422R, eens zien of het anders word...  ;D

Owja, als je een as met blauwe loktite in de naaf lijmt (zoals het hoort), dan wil 'ie soms lastig los. Dit gereedschapje dat vermoedelijk stamt uit de tweede helft van de vorige eeuw  (jaren 60/70) wil dan nog wel eens helpen. :

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/aandrijfassen/04_rechter_as_losnemen_met_lagertekker_01.jpg

Centreerringen :eusa_snooty:

Daarmee heb ik al zo'n trillingszoektocht gehad in 2002 met een 855 2.5 20V.
Net nieuwe banden en velgen (met die k*tringen). Het hele jaar door gekloot met balanceren, banden verschuiven op de velg, weer balanceren enz enz. Totdat de wintervelgen (cloumba's) er weer opgingen. Weg trillingen.

Voor mij geen aftermarketvelgen meer. Je kan er nieuwe ringen op zetten, maar het probleem komt terug.

Hans