Auteur Topic: "417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!  (gelezen 446706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snellebaksteen

  • Dummy's love Volvo's
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4328
  • Geslacht: Man
  • 855 RIP. V70 D5 nu.
Re: "417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!
« Reactie #4755 Gepost op: 23-12-2020 11:31:14 »
Dan verwacht ik eerder een breuk in de kamer waar de bus in opgesloten zit, niet in dit arm gedeelte.
Ik zie in de tweede en ook in de laatste foto een donkere stip in het midden van het breukvlak, dat lijkt erg op een gietgal, slechte kwaliteit gietwerk dus.
Nomore Kliko Koereur, Dark D5 Driver now.
Saaie Silver S40 on the Side.

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10241
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: "417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!
« Reactie #4756 Gepost op: 23-12-2020 12:44:57 »
Tsja het blijft wat gissen natuurlijk maargoed
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Zoepertje

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 31
  • Je mag mij ook Koen noemen hoor....
Re: "417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!
« Reactie #4757 Gepost op: 23-12-2020 14:16:07 »
Vervelend ongeluk inderdaad. Gelukkig dat dit met behulp van de verzekering opgelost kan worden.
De draagarmen zijn van nodulair gietijzer wat een veel hogere treksterkte heeft dan 'grijs' gietijzer waar bijvoorbeeld putdeksels en pannen gemaakt van worden.
Nodulair gietijzer mag je nooit lassen of lokaal heel erg verhitten en daarna weer 'te snel' afkoelen want hierdoor kan de materiaalstructuur lokaal veranderen.
Dan worden de materiaal eigenschappen vaak negatief beïnvloedt of ontstaan er spanningen in het gietstuk waardoor het wil scheuren.
Ik weet niet of je de oude bussen uit de draagarmen gebrand hebt en daarbij misschien de boel lokaal heel sterk verhit hebt?!
Dat is de enige theorie, die ik kan verzinnen en anders hebben ze de kwaliteit bij Febi niet voor elkaar.
Hopelijk zit je auto weer snel in elkaar. :)




arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10241
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: "417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!
« Reactie #4758 Gepost op: 23-12-2020 15:22:08 »
Ik heb de bussen zelf niet geplaatst dus weet ook niet qua hitte enzo...

De auto rijdt alweer ik zet hem eerdaags bij de spuiter dan blijft ie daar een paar weken logeren.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ozzzz

  • Wintertuner
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 379
  • Geslacht: Man
Re: "417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!
« Reactie #4759 Gepost op: 23-12-2020 15:56:03 »
De auto rijdt alweer ik zet hem eerdaags bij de spuiter dan blijft ie daar een paar weken logeren.

Je zou maar net je LPG reserve waggie uitgeleend hebben... dat zou pas balen zijn  ::)

VolvoFreak89

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: "417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!
« Reactie #4760 Gepost op: 23-12-2020 18:28:04 »
Nog even terug komende op het delrin verhaal... delrin is een zogenaamd zelf smerend kunstof en uitermate geschikt als draagarm bus...
Ik ben ook echt zeker niet de enige die hier mee rond rijdt...

De V70R T6 van adriaan rijdt hier al zeker 6 jaar mee rond...

Volgens mij is dit de eerste Volvo 850 op het internet waar de draagarm op deze manier is afgebroken bij een remactie. En er zat dus een custom(?) kunststof bus in geperst. Dus om dan te zeggen "deze bussen en deze toepassing waren prima" is wel een beetje raar, het ding is immers doormidden. Zou met dat soort uitspraken dan ook erg voorzichtig zijn.

De draagarm zelf is stuk en dat is ook een beetje kip-ei. Ging de pen eerst, of de draagarm? Ik denk de pen eerst omdat de boel vastliep, en als de pen voor breekt onder hard remmen, dan was elke andere draagarm vervolgens ook op het ijzer afgebroken.

Dat vastlopen kan alsnog gebeuren omdat er geen speling meer op de ophanging zit, daarom moet de uitlijning eerst perfect zijn. Ookal is Delrin dan zelf-smerend, met 0 speling meer om minimale afwijkingen in de uitlijning op te vangen. Bij rubber of poly hou je nog wat flex over bij de ophangpunten, ook als de boel moet draaien onder net verkeerde uitlijning van de ophangpunten gaat dat dan prima. Bij Delrin is ho gewoon ho want het geeft immers niet mee, dus kan het dan onder de verkeerde omstandigheden (hard remmen) gewoon vastlopen, omdat het zich niet door die wrikking heen kan wurmen - het spul kan nergens heen.

Er zijn mooie filmpjes te vinden van hoeveel normale rubbere bussen vervormen en meegeven bij hard remmen en optrekken. Deze speling wordt niet meer opgevangen dus die krachten gaan omhoog. Voor Delrin zul je dan bijvoorbeeld dikkere of andere pennen moeten gebruiken, misschien ander soort staal dat anders meegeeft. Als je pennen van een rubber hebt hergebruikt, zijn die ontworpen voor de krachten van een rubber draagarm.

Als Adriaan met dezelfde setup rondrijdt, zou ik als ik hem was sowieso de boel grondig controleren. Blijkbaar kan deze setup stuk. Misschien heeft zijn rijstijl de zwakke plek van deze toepassing nog niet blootgelegt. Waar heb je die bussen gekocht? Misschien de fabrikant ook even op de hoogte stellen dat het bij jou stuk is gelopen. Als zij ze zo hebben geleverd voor specifiek de 850, hebben ze de boel zelf niet goed genoeg getest.

« Laatst bewerkt op: 23-12-2020 18:35:25 door VolvoFreak89 »

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11935
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: "417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!
« Reactie #4761 Gepost op: 23-12-2020 23:50:42 »
Dan verwacht ik eerder een breuk in de kamer waar de bus in opgesloten zit, niet in dit arm gedeelte.
Ik zie in de tweede en ook in de laatste foto een donkere stip in het midden van het breukvlak, dat lijkt erg op een gietgal, slechte kwaliteit gietwerk dus.
Yep. Het hoeft de waarheid niet te zijn, maar wel rationeel. Anyway, gebeurd is gebeurd. Hoppatee lets move on  ;D