Nog even terug komende op het delrin verhaal... delrin is een zogenaamd zelf smerend kunstof en uitermate geschikt als draagarm bus...
Ik ben ook echt zeker niet de enige die hier mee rond rijdt...
De V70R T6 van adriaan rijdt hier al zeker 6 jaar mee rond...
Volgens mij is dit de eerste Volvo 850 op het internet waar de draagarm op deze manier is afgebroken bij een remactie. En er zat dus een custom(?) kunststof bus in geperst. Dus om dan te zeggen "deze bussen en deze toepassing waren prima" is wel een beetje raar, het ding is immers doormidden. Zou met dat soort uitspraken dan ook erg voorzichtig zijn.
De draagarm zelf is stuk en dat is ook een beetje kip-ei. Ging de pen eerst, of de draagarm? Ik denk de pen eerst omdat de boel vastliep, en als de pen voor breekt onder hard remmen, dan was elke andere draagarm vervolgens ook op het ijzer afgebroken.
Dat vastlopen kan alsnog gebeuren omdat er geen speling meer op de ophanging zit, daarom moet de uitlijning eerst perfect zijn. Ookal is Delrin dan zelf-smerend, met 0 speling meer om minimale afwijkingen in de uitlijning op te vangen. Bij rubber of poly hou je nog wat flex over bij de ophangpunten, ook als de boel moet draaien onder net verkeerde uitlijning van de ophangpunten gaat dat dan prima. Bij Delrin is ho gewoon ho want het geeft immers niet mee, dus kan het dan onder de verkeerde omstandigheden (hard remmen) gewoon vastlopen, omdat het zich niet door die wrikking heen kan wurmen - het spul kan nergens heen.
Er zijn mooie filmpjes te vinden van hoeveel normale rubbere bussen vervormen en meegeven bij hard remmen en optrekken. Deze speling wordt niet meer opgevangen dus die krachten gaan omhoog. Voor Delrin zul je dan bijvoorbeeld dikkere of andere pennen moeten gebruiken, misschien ander soort staal dat anders meegeeft. Als je pennen van een rubber hebt hergebruikt, zijn die ontworpen voor de krachten van een rubber draagarm.
Als Adriaan met dezelfde setup rondrijdt, zou ik als ik hem was sowieso de boel grondig controleren. Blijkbaar kan deze setup stuk. Misschien heeft zijn rijstijl de zwakke plek van deze toepassing nog niet blootgelegt. Waar heb je die bussen gekocht? Misschien de fabrikant ook even op de hoogte stellen dat het bij jou stuk is gelopen. Als zij ze zo hebben geleverd voor specifiek de 850, hebben ze de boel zelf niet goed genoeg getest.