Zo er is veel gebeurt dus dat betekend dat ik hier ook weer wat kan mededelen:
heb de gekochte voorbumper van Ronin laten spuiten in DOP.
Heb voor de spuiter de binnenbalk en schuim eruit gehaald anders tilt die zich een breuk. En heb ook de achterklephandel achtergelaten
na een weekje kon ik de spullen weer ophalen
hier bij de foto's van het opbouwen!

zijn toch een heleboel onderdelen zeg!

zonder klepje stangetje en veertje

met klepje zonder stangetje en veertje

Daarna alles weer gemonteerd, helaas zit er nu een kier tussen de achterklep en handgreep, maak ik nog een foto van.
ook heb ik de voorbumper vervangen
eerst de Koplampruitenwissers gedemonteerd. Rateltje 8 op de kleine moertjes en losdraaien, daarna het slangetje loshalen. Tip van Thuur Even een waterpomptang op de kop van asje en achter het oogje van het armpje zetten, dan druk je hem zo eraf. Gelukt!

die popnageltjes moeten los. dus wielen verwijderen.

kijk zo kunnen we er wel bij

Na het boren moeten de 2 bouten los die vlakbij de mistlampen zitten

dan trek je voorzichtig de bumper naar je toe, nadat je de mistlamp stekkers en de temperatuur sensor losgemaakt hebt. bij het losdraaien van de bout kan er wat water uit de binnenbalk

en zo ziet het eruit als de bumper verwijderd is

nog niet eens zo smerig als ik had gedacht

de oude bumper daarentegen wel.
hier te zien de oude en nieuwe bumper!
nu nog even de binnenbalk verwisselen, helaas geen foto´s van

nieuw modderkuipje

zacht gras tegen krassen

en al weer op de juiste plek geschoven, nu nog weer even poppen

onder de nieuwe kuip even schoongemaakt en met tectiel ingespoten, tegen het roesten wat ze toch al niet doen

keurig netjes gepopt!
daarna moet je de kapjes er weer indrukken. En de stekkers van de mistlampen weer aansluiten, en de tempsensor in het linker kapje drukken
zal nog even een foto maken van het eindresultaat. Maar dan wil ik eerst even de V70 wassen.
toen dat klaar was en ik onder de altijd droge carterpan keek. Zag ik tot mijn schrik dat de pan dit keer vochtig was in het verlengde van het olie filter.
met de vinger erlangs concludeerde ik dat het koelwater was.
, waterpomp lek is mijn conclusie! grrr
toen maar besloten om de distributie riem spanrollen en waterpomp te gaan laten vervangen. moeten bij 452.000km vervangen worden teller staat nu op 447.000km. 5 April is de auto aan de beurt. De (zo ver ik het kan nagaan) originele waterpomp heeft zijn werk goed gedaan!
Ook concludeerde ik dat de Stabistokken links en rechts aan vevanging toe zijn.
Die heb ik al vervangen, onder tussen
Ook krijgt de volvo nog een nieuwe APK, benzine filter (al zeker 200.000km oud) nieuw ashoesje rechtsvoor en 2 nieuwe zomer banden Kuhmo Ecsta KU31.
dus de portomonee zal zo onderhand wel weer leeg raken, daar staat wel een hele hoop rijgenot tegen over