Board computer - schommelend verbuik

Gestart door Scandia, 20-04-2009 00:42:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scandia

Hey,

Vandaag flink wat kilometers gemaakt tussen Utrecht en Zoutelande v.v.
Wat mij opviel is dat, zelfs bij (langdurig) gebruik van de cruise control en op een vlakke weg het actuele verbruik behoorlijk schommelt. Het ene moment staat er 6.8l/100km en daarna 7.5 om vervolgens via 8.0 weer naar ergens tussen 6.5 en 7.0 te vallen en begint dan weer met een nieuwe "schommelsessie". Is dit normaal; ligt het waarschijnlijk aan de verbruiksmeter of gaat er werkelijk meer/minder V-power doorheen? Het gemiddelde verbuik volgens de BC ligt overigens op 10.8l/100km. Lijkt me een vrij normale waarde voor een 170 pk 2.4 V70. Wat denken jullie?

thuur

Hey,

Staar je niet blind op de BC. Is erg optimistisch (mag altijd wel een litertje bij) en het actuele verbruik is precies wat het is: actueel. Zodra je berg af gaat of op een vlakke weg komt zal het verbruik meteen zakken.

De CC is vrij primitief, in dat opzicht: jij kunt vooruit kijken, de CC niet. Deze geeft dus een dot gas om op snelheid te komen of om deze vast te houden. Ook al blijkt kort daarna dat met minder gas je hetzelfde had kunnen bereiken.

Zuinig rijden=anticiperen=niet remmen.


Gr 8)

gewoon peter

Citaat van: Scandia op 20-04-2009 00:42:31
Hey,

Vandaag flink wat kilometers gemaakt tussen Utrecht en Zoutelande v.v.
Wat mij opviel is dat, zelfs bij (langdurig) gebruik van de cruise control en op een vlakke weg het actuele verbruik behoorlijk schommelt. Het ene moment staat er 6.8l/100km en daarna 7.5 om vervolgens via 8.0 weer naar ergens tussen 6.5 en 7.0 te vallen en begint dan weer met een nieuwe "schommelsessie". Is dit normaal; ligt het waarschijnlijk aan de verbruiksmeter of gaat er werkelijk meer/minder V-power doorheen? Het gemiddelde verbuik volgens de BC ligt overigens op 10.8l/100km. Lijkt me een vrij normale waarde voor een 170 pk 2.4 V70. Wat denken jullie?

Gisteren van Harderwijk naar Leeuwarden v.v. gereden. Precies als jij heel fluctuerend onderweg tussen 6.2 en 8.0 al naar gelang de "hellingen c.q. bruggen". Maar m'n eindverbruik ligt toch op 9,8 l/100 km. Maar ik rij heel rustig. gr. peter

arjenT5R

volgens mij is dat vrij normaal hoor dat het een beetje schommelt,
het gemmidelde klopte bij mij wel aardig ik had 450 km gereden op 50 liter
en de bc had het over iets van 11L/100km
was een ritje frankrijk en terug normaal zit ik rond de 15L/100km ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!