vervangen distributieriem tdi

Gestart door wimh, 27-11-2003 21:51:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wimh

ik heb een tdi waarvan de distributieriem door de vorige eigenaar met 75.000 km is vervangen. Volgens het onderhoudsboekje moet dit iedere 120.000 km gebeuren. Dit betekent voor mijn diesel dus bij 195.000 km. Nu hoorde ik onlangs van een andere volvo tdi rijder dat de distributieriem bij zijn volvo 10.000 km voor de vervangingstermijn was geknapt. Hij had voor 6.000 gulden schade. Hij had van meer mensen gehoord dat ze dit probleem hadden; een distributieriem die zo'n 10.000 km knapt voor de vervanging bij 120.000 km. Zijn er mensen die een zelfde ervaring hebben of is het gewoon onzin en kan ik rustig doorrijden tot 195.000 km?

BartRas

Ligt ook aan het aantal jaren dat de riem oud is, maar met een diesel ben je eerder a/d km's dan aan de jaren. Sowieso visueele inspectie vanaf 100d Km, en altijd de originele volvo riem gebruiken, en niet een OEM-er
there is no substitute for PK's

Ramon

Ik heb geen zin om weer in een discussie over onderdeelkwaliteit te beginnen .... maar je kan net zo goed een Gates of een Konitech snaar nemen....

Een van beide maakt waarschijnlijk ook de orginele Volvo snaren....  ;D

Ramon
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Ben123

Hij moet om de 120000km en ook de Waterpomp moet daar bij vervangen worden,dat is de veroorzaker van veel problemen en vroegtijdige breuk.
Groet Ben...............

Ben123

De waterpomp wordt door de zelfde riem aangedreven.
Als hij aan vervanging toe is krijg je de volgende onderdelen,

Waterpomp, Distributieriem,riemspanner.
Pompriem die gaat om de 60000km dus ook gelijk doen.
Dat is dus een pompriem een spanner en een afstelrol.
Het afstellen van de brandstofpomp gaat electronisch,s.
Al met al een dure reparatie.
Groet Ben...

volvomen

Bij de D5 is de interval al verlaagd van 160 naar 150 dkm.....

vancitroennaarvolv

Beste BEn,

Ik verwacht binnekort een v70 tdi te kopen (wrschijnlijk 1997-1999 en 190-250 duizend km range); als ik ín geval vna twijfel preventief de hele riedel van Waterpomp, Distributieriem,riemspanner.
Pompriem etc. wil laten doen, wat voor bedrag moet ik dan voorzien?

dank
Bert

BobaFett

Citaat van: wimh op 27-11-2003 21:51:28
Zijn er mensen die een zelfde ervaring hebben of is het gewoon onzin en kan ik rustig doorrijden tot 195.000 km?

Moeilijke vraag.

Zelf heb ik recent de waterpomp (apart) laten vernieuwen omdat de vorige eigenaar/dealer dat niet heeft gedaan met de vernieuwing van de distributieriem. Volvo Nederland geeft aan elke 120.000 kilometer. Je zou ervoor kunnen kiezen het dus elke 100.000 kilometer te laten doen (als je liever geen risico neemt). Maar als het "eerder knappen van de riem" iets structureels zou zijn neem ik aan dat V.N. niet voor 120.000 zou kiezen....

Zelf hou ik me aan de 120.000 kilometers...

vancitroennaarvolv

Je leest nogal wat op dit forum over toch schade binne km-range (misschien door tijd-slijtage i.p.v. km-slijtage, of specifieke externe condities). heb nu al paar auto's gezien waar bij 220-240duizend km wel de sitr riem is gedaan, maar de pomp/popmriem niet; gezien de potentiële gevolgschade lijkt mij preventie wel belangrijk.  mag ik jou indiscreet vragen wat kosten van aanvullend/apart pomp vernieuwen?
dank!

BobaFett

Citaat van: vancitroennaarvolvo op 24-02-2005 09:38:35
... gezien de potentiële gevolgschade lijkt mij preventie wel belangrijk.  mag ik jou indiscreet vragen wat kosten van aanvullend/apart pomp vernieuwen?
dank!

Dat kwam neer op zo'n 500 euro (precieze bedrag is lastig aangezien er behoorlijk meer is gedaan toen). Had men de pomp wel meegenomen met de distributieriem, was de meerprijs zo'n 100 euro geweest... verkeerde zuinigheid dus  :P

Preventie kostte me dus geld, maar nu weet ik zeker dat het goed is.
Toen ik informeerde/advies vroeg bij de verkopende dealer kreeg ik te horen dat "zolang 'ie geen lawaai maakt of water lekt vervangen niet nodig is".

Het leeuwedeel van de kosten (altijd) zijn manuren...

vancitroennaarvolv

top; dank voor de info; zeer waardevol voor me