Hoe krijg ik mijn ECU box open?

Gestart door volvobug, 14-12-2009 23:28:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Ik rij al maanden met een brandend "milieulampje" en ben nu maar eens gestructureerd op zoek naar de echte oorzaak. Wil hiervoor ook wat metingen doen vanaf de contactzijde ECU naar de diverse connectoren.

Nou ben ik inmiddels best wel Volvo bedreven, heb de Vadis geraadpleegd, de Haynes manual, en zelf goed gekeken, maar ik snap het niet.

Hoe krijg ik uberhaupt die zwarte plastic doos waar de ECU in zit open?  ??? :-\

Er loopt een metalen strip/beugel overheen, en ik heb geen idee hoe ik dat ding zonder geweld verwijderd krijg. Weet iemand waar ik het over heb, ik heb wel een foto maar weet niet hoe ik die in een bericht moet invoegen?

Alvast hartelijk dank,.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Rudy-M

#1
Foto online zetten en dan link hiertussen zetten: [img] [/img]
of druk op
Metalen strip kan ik me niks bij voorstellen. Heb gewoon een plastic deksel zitten, die redelijk makkelijk eraf gaat (T5 uit 2000)

Maar is het niet makkelijker om hem eerst uit te (laten) lezen? Laat maar, zie net het andere topic :eusa_whistle:

thuur

Er zit een breekbout op. Sleuf in slijpen en losdraaien met een grote schroevendraaier.


Gr 8)

volvobug

Dank Thuur,

Begrijp ik het goed dat het eigenlijk een bout is met schroefdraad, maar dan in plaats van de zeskant een gladde kop?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Even een test om de foto te plaatsen

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

-D©©©L-


thuur


razorx

Moniertang op de zijkant van die gladde kop en je hebt em los.
Gewone schroefdraad daaronder. :)

Ludo

Citaat van: volvobug op 14-12-2009 23:28:09
Ik rij al maanden met een brandend "milieulampje" en ben nu maar eens gestructureerd op zoek naar de echte oorzaak.

Wat is er mis om bij het begin te beginnen. ???
Of heb je al foutcodes uitgelezen?.

volvobug

@ DcccL:
ja, ze bestaan nog  :P

@ Ludo:
In april is lampje gaan branden, zonder merkbare problemen. Bij de dealer is toen 5-2-1 uitgelezen, gereset maar kwam met enkele dagen weer terug.

Ben inmiddels met een VAG-KKL kabel en Vol-fcr in de weer om die diagnosesoftware werkend te krijgen. Vooralsnog lukt het met de ledmethode om via de OBDII connecter 5-2-1- te resetten, maar is dan ook meteen weer terug. Ik wil nu wel eens van dat brandende lampje af zonder het in te moeten slaan... Nu je in deze tijd van het jaar meer in het donker rijdt, valt het extra op.

Trouwens, vwb Vol-fcr, ik heb dat werkend voor alle onderdelen behalve voor de Instruments/Reset Service light. Daar was het me nou net om te doen. Ik krijg dan de melding "No response from car, Time out". Verder werkt alles. Raar.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Misha

Citaat van: volvobug op 14-12-2009 23:28:09
Hoe krijg ik uberhaupt die zwarte plastic doos waar de ECU in zit open?  ??? :-\

Als niets meer lukt: Carbid.

Wat schuin tikken met een schroevendraaier en een hamer heeft de voorkeur
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: volvobug op 15-12-2009 10:30:40
Bij de dealer is toen 5-2-1 uitgelezen, gereset maar kwam met enkele dagen weer terug.

Dan snap ik nog steeds niet goed wat je bij de ecu gaat meten.  :eusa_think:
Deze code duid op een overleden lambdasonde.
Denk dus dat je beter daar kan meten, dan heb je wellicht meteen prijs.  ;D

volvobug

@ Ludo:

Ik snap dat je je dat afvraagt. Zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38128.0.html, ben al met de sonde bezig geweest.

Probleem is dat ik op het forum te vaak lees dat er bij een code 5-2-1- de sonde is vervangen zonder resultaat (=lampje uit), maar dat er zoveel andere oorzaken bleken te zijn. Ondanks dat de code gewoon staat voor "voorverwarming sonde". Dus vandaar dat er aan dacht om ook maar even het kabelstuk tussen ECU en connector door te meten. Alhoewel me het sterk lijkt dat daar iets mis mee zal zijn. Maar ja, wil het gewoon zeker weten alvorens nieuwe sonde erin te schroeven. 
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Ben ik weer, nadat ik vandaag maar eens de gegeven tips hebt gebruikt. ECU box is open en daar waar ik had verwacht een sticker met Fenix 5.2. aan te treffen, was het volgende op de foto zichtbaar:



Is Fenix 5.2. een Siemens BL.2 of zijn het verschillende ECU's? Mijn V70 is een vroege Classic I, zou het een overgangsmodel ECU kunnen zijn  ???

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Nee hoor, dat is een 10V ECU. Net zoals het Bosch systeem de Motronic heet, heet het Siemens systeem de Fenix.


Gr 8)