Gloeipluggen in koelwatercircuit verwarming.

Gestart door VolvoDeMio, 15-02-2010 21:32:36

Vorige topic - Volgende topic

wiffie

De gloeipluggen wat volvo levert is dat van bosch?
Zit er bij montage een ring bij om alles goed af te dichten?

ik denk dat ik ze ook maar eens ga vervangen,deze zitten er ook al weer 365000 in en zullen wel niet eeuwig hun werk doen.
Ze zijn op dit moment in de aanbieding bij mister-auto.nl voor 12,35 euro origineel bosch.

Ewout Schalkwijk

Het type 'schroefdraad' is 'vloeistofdicht', je hebt dus niks extra's nodig. Vanaf de eerste draadronde is het al dicht. Er is een hele uitgebreide wereld met veel verschillende soorten schroefdraad. Elk met z'n eigen voordelen. Leuk om over te lezen. Ik heb daar nooit echt bij stil gestaan, maar als je er even op Google-ed dan vind je hele andere, interessante, werelden. ;D

Ja, volgens mij zijn ze van Bosch. Aanbieding is zeer goed te noemen. Informeer eens bij je dealer of die het zinvol achten om ze te herstellen. Er was ooit een 'technote' van Volvo over dit onderwerp.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Ik kwam er vandaag achter dat Volvo de gloeibrug niet meer levert. Ook niet vanuit het Classicparts magazijn. :eusa_wall:

2 januari maar eens bij VAG gaan informeren.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

triton

Ik heb net gekeken , lijkt bij mij nog aangesloten te zijn .
Echter heb ik 1 aangesloten plug en 1 niet aangesloten , de derde opening zit er gewoon niet in .

Professioneel raddraaier

ruspek

@Ewout: kan je nog verschil merken nadat je ze vervangen hebt?
Dat de accu/ dynamo wat meer belast wordt vind ik best. Lijkt me dat het erop is berekend.
Als de auto wat sneller warm is vind ik ook wel zo fijn.

Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Ewout Schalkwijk

Nee, ik heb nog geen nieuwe contactbrug kunnen vinden. Volvo levert ze niet meer. Ook Classicparts magazijn heeft ze niet meer. Donderdag ga ik bij VAG informeren, het is tenslotte ook een VAG motor. Als dat lukt kan ik misschien komend weekend monteren en testen.

In mijn geval gaat het om drie pluggen en die zijn 60A gezekerd. 60A*12V=720Watt. Dat is precies de helft van het vermogen wat mijn dynamo kan leveren. :eusa_shifty:

Ewøut

ruspek

Contactbrug hebik op nr. Ergens gevonden op www.
Zit nu bij familie oud dn nieuw te vieren kan pas 2 jan weer kijken waar ik het gevonden.
Ik dacht uit mijn hoofd bij scandcar.
De contactbrug van de 5 cilinders kan ik niet vinden.....

Dat ze 60A gezekerd zijn betekend toch niet dat ze ook 60A trekken?
Staat er niet een vermogen op die dingen?
Groet Ruben

pwberg

Citaat van: ruspek op 30-12-2013 19:34:57
De contactbrug van de 5 cilinders kan ik niet vinden.....

Heb het nummer effe niet bij de hand, maar wordt nog nieuw geleverd door Volvo. Kostte 2 jaar geleden 55 euries incl.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: ruspek op 30-12-2013 19:34:57
Dat ze 60A gezekerd zijn betekend toch niet dat ze ook 60A trekken?
Staat er niet een vermogen op die dingen?

Nee, maar het zal niet ver onder de 50/55A liggen denk ik. Geen idee welke 'reserves' er worden gehanteerd door Volvo.
Let wel dat ik drie pluggen heb. Degene met twee pluggen zullen naar verwachting niet meer dan max. 40A 'trekken'.

Degenen met drie pluggen: De linker twee zijn een paar, de rechter is separaat. Indien de KVS temp onder de +5 graden ligt gaat de ECU een of meerdere pluggen activeren.

Heeft iemand nog een goeie foto van een uitvoering met twee pluggen? Mooi als we hier naar een gedegen verhaal kunnen toewerken.

Ewøut

Ewout Schalkwijk

Citaat van: triton op 30-12-2013 18:21:50
Ik heb net gekeken , lijkt bij mij nog aangesloten te zijn .
Echter heb ik 1 aangesloten plug en 1 niet aangesloten , de derde opening zit er gewoon niet in .

Maar dat ze nog werken lijkt me zeer twijfelachtig.

Citaat van: elianmars op 15-02-2010 22:45:30
Lijken me vacuüm aansluitingen  :eusa_think:

Gezien Mars z'n reactie in 2010, heeft Mars die pluggen nooit vervangen. Ik weet niet meer hoelang Mars z'n Roetert heeft gehad.

ruspek

Ik zal binnenkort foto maken vd 2 pluggen.
Zal ook gelijk kijken of de contactbrug nog goed is. Zag er van buitenkant niet verkeerd uit.

Is trouwens zon contactbrug makkelijk zelf te maken?

edit: volgende nummers

- gloeiplug kvs volvo 1275580 Bosch 0250201036 (dit zijn niet dezelfde als de cilinder bougies!) Mister-auto 12 euro nog wat
- kontactbrug kvs volvo 944134 (http://partsale.eu/spare-parts/search/9441134)

Groet Ruben

Ewout Schalkwijk

Voor de volledigheid en om dit draadje compleet te houden. (Er ontstaan ineens nieuwe draadjes met het zelfde onderwerp).

Resultaat van m'n speurtocht naar een contactbrug:

Noorwegen: niet meer verkrijgbaar.
Zweden: niet meer verkrijgbaar.
Denemarken: niet meer verkrijgbaar.

Via VAG, nog wel verkrijgbaar, maar als losse pluggen die dan samen in een kabelboom opgenomen moeten worden. Niet handig, want niet voorbereid voor Volvo. Knippen en plakken dus.

Nederland: nog 2 1 in heel Nederland te vinden. ;D

Zelfs al kan ik redelijk goed solderen, heb ik daar geen trek in. Ik wil het gewoon goed hebben en heb geen zin in een eventuele brand/kortsluiting onder de motorkap.

De oorspronkelijke relais zijn via het centrale Volvo magazijn nog wel volop te krijgen. Dus voor wie geïnteresseerd is: Er is er nog maar 1 contactbrug in Nederland via je lokale dealer te bestellen. Kosten: c.a. 30 euro.

Ewøut

Ewout Schalkwijk

Na drie weken wachten dan toch eindelijk binnengekomen. Lang leve de post, hoewel ik vermoed de douane gezien de stempel op de envelop.
De op een na laatste KVS brug van Europa onderhand. Omdat Ronald me al enigszins sarcastisch 'veel plezier met inbouwen' wenste heb ik maar een 'shortcut' genomen en de kabels niet in de kabelboom opgenomen, maar in een eigen jasje parallel langs de kabelboom gelegd. Dat ging binnen een half uurtje.

Helaas levert Volvo geen routine's om te testen of de brug en de gloeiers het daadwerkelijk doen, dus dat wordt nog verder testen. Mijn eerste indruk is dat ze het niet doen. Sowieso is m'n auto tot c.a. -15 binnen zeven kilometer warm, althans dat geeft de meter aan. Bij -20 duurt het wel wat langer, maar dat ligt deze winter niet in de planning zoals het nu lijkt. Ik zal de kabel eens rechtstreeks aan de accu koppelen want dan moet je toch heel snel doorhebben of ze het doen lijkt me zo.

De gloeibrug is drie weken onderweg geweest. Ik heb deze week een pakje naar Nederland gestuurd en kreeg na twee dagen al bericht via de Whatsapp dat het was aangekomen.

Inpakken in warmtebestendige buis

Zit er weer keurig in, heeft waarschijnlijk al jaren niet meer gewerkt.

Eerst even 'sneeuw ruimen', ook binnen op alle balken en kabelbomen liggen bergen met sneeuw en ijs.

Zodra ik meer weet, meld ik het weer.

Ewøut

Ewout Schalkwijk

KVS syteem getest en werkend bevonden

Nadat ik vorige week de KVS pluggen had aangesloten had ik niet echt het idee dat ze wat deden. Vandaag had ik een 'gedwongen' vrije dag omdat Niek met koorts thuis is, dus een mooi moment om het even te testen. Gisteren is het ineens heel erg gaan dooien en is er veel 'warme' regen gekomen, waardoor m'n auto eindelijk is ontdooid.

Ik heb als volgt getest; de plusdraden van het relais afgekoppeld en met een dikke draad direct op de accu gezet. Je zag de kabel lekker vonken op de pluspool van de accu dus dat was goed nieuws. Gelijk hoorde je ook het geluid van kokende kvs in de kachelbuis. 1-0. Dat werkt.

Vervolgens het relais getest. De bovenkant waar de dikke kabel op een grote platte zekering zit is in 'rust' 12,60V permanent gevoed. Klopt.
Daarna de Fluke op de massa van de accu gekoppeld en met gestarte motor getest op de afzonderlijke uitgangen van het relais waar de draden naar de gloeipluggen zitten. Check. Ruim 13 Volt bij stationair draaiende motor. Omdat de tractormotor dan zoveel herrie maakt is het onmogelijk te horen of de pluggen inderdaad het KVS laten koken, maar de verschillende stappen bij elkaar opgeteld laten geen ruimte voor een andere conclusie.

Na 800 meter rijden, waarvan de eerste 500 meter op onze 'grindweg' met max 40km/h begint het de ECC al rustig aan warme lucht te blazen. Da's rete-rap! Ik liet me eerder leiden door de thermostaat, maar dat klopt niet want die geeft de motorwarmte aan. De KVS pluggen zitten direct in de buis die het kachelhuis ingaan en geven die warmte direct af aan de warmtewisselaar en dus niet aan de motor. Voordeel is dus tweeledig. Bestuurder krijgt sneller warmte, maar ook de motor omdat je minder warmte uit het blok onttrekt om het interieur op te warmen.

Het relais; de bovenste rood/witte kabel is constante spanning en de onderste twee kabel gaan naar de drie pluggen. De linker kabel 'voedt' twee pluggen en de rechter maar een.

Check, de sturing werkt en de pluggen worden voorzien van spanning, af en toe gaat de motor idd iets hoger in toeren draaien om de gevraagde 700Watt te leveren.

Projectje weer afgerond. Dit werkt weer. Blijft de vraag: waarom heeft Volvo dit in veel Nederlandse TDI's/2,5D's uitgeschakeld? De beschrijving van de werking op Volvopedia lijkt goed doordacht en 'foolproof' te zijn, toch worden de gloeibruggen niet meer geleverd door Volvo en helaas gebruikte VAG een andere implementatie van de pluggen. Gelukkig heb ik er een te pakken gekregen en is m'n TDI-tje weer een stapje dichterbij 'perfect'.

Ewøut