Waarom draait de startmotor niet?

Gestart door A3GLT, 12-04-2010 07:22:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A3GLT

Vanmorgen liet de volvo het afweten. (Uiteraard bij mijn vrouw, als er iets is, is zij altijd de klos...)
Bij het starten draait de startmotor niet rond. De lichten gaan wel uit, maar ik hoor geen relais tikken op de startmotor.
De pnp-switch van de automaat is 2 jaar geleden vervangen, net als de startmotor zelf. Het zachtjes naar achteren trekken van de automaatpook tijdens het starten hielp niet.

Na het uitlezen van de storingscodes (waar niks relevants uit kwam) startte hij ineens wel weer. De logische conclusie zou zijn dat het relais van de startmotor het aan het begeven is.
Hoe kan ik zeker weten dat dit het is en zijn er nog andere mogelijke boosdoeners? Ik vind een levensduur van 2 jaar namelijk nogal kort voor een startmotor.

Groet,
Adri

thuur

Start ie in de N ook niet? In de R branden de achterlichten wel?

Je bedoelt 2 jaar voor de PNP ipv startmotor denk ik?


Gr :eusa_think:

A3GLT

Ik bedoelde dat zowel de pnp-schitch als de startmotor 2 jaar geleden vervangen zijn. Ik heb het een beetje krom opgeschreven zie ik.

In de N-stand startte hij gisteren ook niet.
Sinds gisterenochtend heb ik de auto diverse keren gebruikt en het probleem is niet opnieuw voorgekomen.

Ik heb het nog niet extra gecontroleerd, maar normaal gesproken brandden de achteruitrijlichten (ik denk dat je die bedoelt  ;)) wel in de R-stand.

)()()sT

Als je een hulpdraadje gebruikt op de plus-ingang van de startmotor en die direct op de plus van de accu houdt, start ie dan wel?

Dat was bij mij een hulpje bij de startproblematiek, welke dus voor 99% te wijten was aan de PNP. Sinds de wissel door Thuur is het niet meer voorgekomen (*knock knock, het hulpdraadje hangt er nog steeds*  ;D).

A3GLT

Als het probleem zich weer voordoet en ik de tijd heb om er een draadje aan te knutselen zal ik dat eens proberen.

Vanmorgen startte hij bij de derde poging. Bij de eerste 2 pogingen leek het er op dat er wel iets leven in de startmotor zat, maar niet genoeg om rond te draaien. Ik begin nu toch mijn accu te verdenken, mede doordat het probleem zich 2x achter elkaar voordoet op een koude ochtend.

A3GLT

Nog even een aanvulling. Ik heb vanavond het voltage van de accu gemeten. Met de motor uit had ik 12,6 volt, met draaiende motor 14 volt. Met een paar grote stroomverbruikers (stoelverwarming + achterruitverwarming) aan liep dit terug naar zo'n 13,3 volt. Met motor uit en stroomverbruikers aan liep het terug naar ongeveer 11,4 volt.

Daarna heb ik de startmotor laten draaien met losgetrokken bobinekabel om te zien of het voltage dan ook erg terug liep. Merkwaardig was dat de startmotor bij doorstarten een paar seconden liep, een paar seconden stilhield, weer even draaide en twee seconden later weer stopte. Het voltage liep ondertussen terug naar onder de 11 volt en kwam weer omhoog op de momenten dat de startmotor stilhield.

Kan ik hieruit concluderen dat de accu zijn beste tijd gehad heeft?

Ik had verwacht dat met een slechte accu de startmotor langzaam uit zou gaan in plaats van met zo'n jojo-effect. De accu is overigens uit 2006 en niet bijzonder krachtig: 62Ah.






thuur

Met motor uit 12,6 en draaiend 14 lijkt me toch ruim voldoende. Heb je na het motor afzetten een half uurtje gewacht met meten? Een accu is een groot 'vat' wat moet stabiliseren. Het voltage mag niet onder de 7V zakken als de startmotor in bedrijf is. Als het voltage omhoog gaat als de startmotor stopt dan wordt de motor niet bekrachtigd. Contactslot of startrelais zijn dan eerder verdacht.

Minimum voor jouw motor is 57Ah, dus die accu voldoet prima (mits in goede staat).


Gr ;)

A3GLT

#7
Ik geloof toch niet dat de accu het probleem is. Het voltage zakt bij het starten niet onder de 10 volt en van de manier waarop de startmotor rondgaat krijg ik niet het idee dat de accu daar moeite mee heeft.
Toch blijft het probleem zich zo nu en dan voordoen. Zelf kan ik er prima mee leven, maar mijn vrouw niet... voelt voor haar niet safe. Het is ook gewoon wel zo fijn als het werkt zoals het zou moeten.

Dus toch maar weer even verder aan het zoeken. Het viel me op dat wanneer het probleem zich voordoet er soms een soort elektrisch krakend geluid te horen is. Het klinkt wat als een relais die op hol slaat en het lijkt links onder het dashboard vandaan te komen. De gascomputer is daar ook gehuisvest, misschien is die het. Het komt ook een enkele keer voor dat na moeilijk starten de auto niet zelf overschakelt op lpg en even heel moeilijk en laag in toeren blijft lopen.

Zojuist dus maar even de onderkant van het dashboard verwijderd om te kijken of er iets van een gammele massakabel te vinden was, maar dit was niet het geval.

Ik heb wel meteen de relais 210 en 211 gecontroleerd. Ik had ergens op het forum gelezen dat die ook voor problemen kunnen zorgen. Nummer 211 bleek er niet in te zitten en 210 is regelrecht doorverbonden.

Ook het contactslot heb ik nog geprobeerd te testen, maar hoe ik ook morrel met de sleutel, het lijkt geen verschil te maken. In dit geval wilde storing in ieder geval niet optreden.
Wanneer de storing zich voordoet, blijven wel alle lampjes op het dashboard branden, dus lijkt me het contactslot ook af te vallen als verdachte.

Naast de accu heb ik nog een kastje zitten waar een sleutel in past. Het lijkt een restant van een oud alarmsysteem, misschien dat die er mee te maken heeft?

De pnp-switch is nog geen verdachte, (omdat het zachtjes naar achteren trekken van de automaathandel de storing niet oplost)  maar bestaat er ook nog een relais wat zorgt voor de startonderbreking wanneer de handel in een verkeerde stand staat? Ik kan me voorstellen dat wanneer die stuk is, er ook niet gestart kan worden.

Vorige week heb ik nog een keer geprobeerd regelrecht met een draadje op de accu te starten. De storing trad toen niet op, terwijl hij toen met gewoon starten wel haperde.

Als er iemand nog suggesties of ideeën heeft, hoor ik ze graag. Weet even niet waar ik nu verder moet zoeken.



Bedankt voor het meedenken
Adri

mevita

Ook al gekeken of relais 103 niet het euvel veroorzaakt?

gr mevita

A3GLT

Het probleem is dat de startmotor soms niet rondgaat.  Als relais 103 stuk zou zijn, zou de startmotor nog wel rondgaan. Bovendien ik hoor de brandstofpomp nog heel duidelijk lopen. Relais 103 is dus niet de boosdoener.

thuur

Citaat van: A3GLT op 26-04-2010 18:03:13
Naast de accu heb ik nog een kastje zitten waar een sleutel in past. Het lijkt een restant van een oud alarmsysteem, misschien dat die er mee te maken heeft?

Dat is zeker verdacht in deze!


Gr ;)

haasje

Citaat van: thuur op 26-04-2010 19:20:10
Citaat van: A3GLT op 26-04-2010 18:03:13
Naast de accu heb ik nog een kastje zitten waar een sleutel in past. Het lijkt een restant van een oud alarmsysteem, misschien dat die er mee te maken heeft?

Dat is zeker verdacht in deze!


Gr ;)

Dit zou ook de sirene kunnen zijn van je (standaard  volvo) alarmsysteem

)()()sT

Als je PNP al vervangen is, dan lijkt het me niet de oorzaak. Ik moet wel zeggen dat bij mij het bewegen van de pook ook niet hielp hoor.

Die resten van een startonderbreker zouden idd. een veroorzaker kunnen zijn.... Succes!

Jeff

Heb je geen zekering voor het alarm systeem ( startonderbreker ergens zitten) Misschien als je die eruit haalt dat het dan wel goed gaat...
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

UserID6342

Citaat van: A3GLT op 26-04-2010 19:09:46
Het probleem is dat de startmotor soms niet rondgaat.  Als relais 103 stuk zou zijn, zou de startmotor nog wel rondgaan. Bovendien ik hoor de brandstofpomp nog heel duidelijk lopen. Relais 103 is dus niet de boosdoener.
Heb je het nu al eens geprobeerd met een los draadje rechtstreeks op de plus van je accu en te kijken of dan je starter wel rondgaat ?  anders blijven we hier allemaal aan het rikraaien maar zullen we er niet snel komen.....  Als met een draadje erbij je starter wel werkt zit er een storing in je stroomdraad daar na toe.  Als eerste zou ik dan toch je contactslot aanwijzen als hoofdverdachte.