"Don't try this at home": de nivomat nader bekeken.

Gestart door volvobug, 29-05-2010 00:13:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Heb gisteren in het topic "wat heb je vandaag gedaan" (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,37125.msg845916.html#msg845916 al gemeld dat ik een nivomat heb opengezaagd  :-X. Uit de verschillende reacties bleek ook belangstelling voor wat foto's. Welnu....

Het was overigens een lekke nivomat (met dank aan ReneW) waarvan ik veronderstelde dat de druk er wel af zou zijn. Dat bleek ook zo toen het eerste zaagtandje door de buitenste laag was (er gebeurde niets), maar er blijkt nog een rubber balg in te zitten die een soort van afgesloten kamer vormt. En die stond nog wel onder druk  :eusa_wall:

Deze foto toont de nivomat na het rondom doorzagen (nadat de plof had plaatsgevonden...)



De zuigerstang met onderste deel van de demper kwam wel wat naar buiten, overigens niet zover als de foto toont. De rubber manchet is hier al van de aluminium ring (glimmende ring) losgehaald door mij.

Deze foto toont het deel dat er vervolgens als één geheel uitkomt.



De volgende foto toont wat achterblijft in het demperlichaam zelf. Een rubber manchet of balg en een dikke ijzeren binnenhuls. Deze huls beslaat ongeveer de bovenste helft van het demperlichaam. De rubber manchet is er niet uit te krijgen, deze zit waarschijnlijk tussen het demperlichaam en de ijzeren verdikking ingeklemd om af te sluiten.



De volgende foto toont weer de delen waaruit het deel dat met de zuigerstang als één geheel naar buiten kwam, bestaat.



De dikke zuigerstang is hol, hierin bevindt zich de dunnere zuigerstang met de oliegroef. Het is een nauwe passing. Als je goed kijkt zie je dat de dunne zuigerstang links van het midden een rubber ringetje heeft ter afdichting. De dunne zuigerstang zelf is ook weer hol, zodat de olie zich daardoor kan verplaatsen. Onderin dit stangetje zit nog iets van een ventieltje of klepje, dat moet ik zelf nog verder bestuderen.

De volgende foto toont nog het detail van de kop van de brede zuigerstang.



Deze kop beweegt zich dus in de metalen huls die hier om heen zit, zoals zichtbaar op de eerdere foto's. Deze metalen huls heeft weer een nauwkeurige passing in de ijzeren verdikking in het demperlichaam.

Dat even voor nu, de exacte werking heb ik daarmee nog niet doorgrond. Maar zoveel is duidelijk dat de
de kop op de zuigerstang twee ruimtes vormt (boven en onder de kop) voor de dempende werking. En dat de smalle zuigerstang er voor zorgt dat de zuigerstang weer naar buiten gedrukt wordt als de demper belast is. Via deze zuigerstang kan er immers olie in de grote zuigerstang geperst worden om deze weer te nivelleren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elianmars

Mooi om te zien hoe zo'n nivomat er van binnen uit ziet.

razorx

Dit zijn de posts waar ik dol op ben.

Zie mijn avatar, gewoon nieuwsgierig en kijken hoe het in elkaar zit.

UserID6342

Citaat van: elianmars op 29-05-2010 00:18:43
Mooi om te zien hoe zo'n nivomat er van binnen uit ziet.
+ 1, alhoewel het doorzagen niet echt een strakke actie was/is ;D

rogerV701998

Citaat van: Dirk342 op 29-05-2010 06:56:21
Citaat van: elianmars op 29-05-2010 00:18:43
Mooi om te zien hoe zo'n nivomat er van binnen uit ziet.
+ 1, alhoewel het doorzagen niet echt een strakke actie was/is ;D

Inderdaad mooi om te zien. Ik heb de Nivomats nu ook onder de auto zitten en weet nu dus ook hoe het binnenwerk er uit zit, dank. :eusa_clap:

volvobug

#5
OK, de kinderen met vrouwlief naar het zwembad en pa weer tijd om even te fröbelen  ;)

Heb eens even de moer van de zuigerstang losgedraaid en dat levert het volgende plaatje op...



In volgorde van links naar rechts de moer, heel veel ringetjes, de feitelijke zuiger met een echte zuigerveer in miniatuurformaat, nog meer ringetjes en het witte kunststofdeel is vermoedelijk een geleidering. En er bleek weer een buisje in te zitten. Dit buisje heeft een losse passing in de brede zuigerstang, dat betekent dat het eerder getoonde zuigerstangetje dat uit de brede zuigerstang kwam, een nauwe passing in dit buisje heeft.
Dit buisje heeft aan de onderkant een demonteerbaar hulsje, hierin zie ik weer een zelfde ventiel/klepje zitten als onderin de smalle zuigerstang.

Dit ventieltje (zo noem ik het voorlopig maar) zit er in geperst met een busje. Ik kan er zelf niet doorheen blazen, daar is blijkbaar meer druk voor nodig. Volgende stap: eens kijken of ik dit onbeschadigd eruit kan krijgen, ik vermoed dat hierin de "sleutel" tot het doorgronden van de werking in zit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rogerV701998

Gooi die theedoek maar in de was voordat je vrouw terugkomt... ;D

Dank voor de info over de (werking van de) Nivomat.

Gr. roger