Velgen versleten?

Gestart door Quota, 28-06-2010 16:55:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Ludo op 28-06-2010 19:14:24
Citaat van: elianmars op 28-06-2010 18:35:09
Ik heb altijd de wielen met een kruissleutel goed vastgezet. Er is nog nooit een bout los gekomen.

Als je ze goed vastzet met een kruissleutel, zit je al snel op 250-300Nm.
Lijkt me logisch dat ze dan niet loskomen.  ;D


Dan zijn we er toch?  :angel:

peteRRR

Citaat van: Quota op 29-06-2010 08:57:06
Citaat van: peteRRR op 29-06-2010 08:54:04
Als dat spul los zit moet je dat toch ook op een gegeven moment in het rij gedrag van de auto merken?
Heb nog nooit een wiel vast gezet met een moment sleutel en altijd goed gegaan,kruislings en gewoon
goed vast en af en toe eens controleren.
En wie draait die wielen altijd vast,is dat de dealert,want dan kan je hem wel eens op de vingers tikken.

Groet.

Afgezien van de wisseling van winterbanden naar zomerbanden (die doe ik zelf, en inderdaad met kruislings "handvast" zetten en vervolgens alles kruislings aanhalen), is de dealer de enige die met zijn vingers aan de wielmoeren komt.

Dus dan zijn er 2 partijen die de wielen te los aan draaien,...lijkt mij stug.

Groet.

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

elmarconi

Citaat van: Quota op 29-06-2010 08:16:51
Dank voor het aanbod, maar de monteur heeft ze gisteren al met 140 nm aangedraaid. Misschien toch zelf maar eens een momentsleutel kopen, ook handig bij de winterbandenwissel. Zijn er nog specifieke sleutels die aanbevelenswaardig zijn?

Alle waar naar z'n geld, maar voor incidenteel gebruik heb ik een el-cheapo van de ATU.

Diskussies over de kwaliteit kan hier  ;)

--
Autogas Inside . . .

Quota

Citaat van: peteRRR op 29-06-2010 09:05:23
Citaat van: Quota op 29-06-2010 08:57:06
Citaat van: peteRRR op 29-06-2010 08:54:04
Als dat spul los zit moet je dat toch ook op een gegeven moment in het rij gedrag van de auto merken?
Heb nog nooit een wiel vast gezet met een moment sleutel en altijd goed gegaan,kruislings en gewoon
goed vast en af en toe eens controleren.
En wie draait die wielen altijd vast,is dat de dealert,want dan kan je hem wel eens op de vingers tikken.

Groet.

Afgezien van de wisseling van winterbanden naar zomerbanden (die doe ik zelf, en inderdaad met kruislings "handvast" zetten en vervolgens alles kruislings aanhalen), is de dealer de enige die met zijn vingers aan de wielmoeren komt.

Dus dan zijn er 2 partijen die de wielen te los aan draaien,...lijkt mij stug.

Groet.



Deze snap ik niet. Ik heb dit voorjaar de winterbanden eronderuit gehaald en de zomerbanden eronder gezet. Ik toen met de hand de bouten aangedraaid en heb daarna geen losse wielbouten gehad. Verder vind ik het vreemd dat als de drie (!?!) geinspecteerde velgen er last van hebben, dat ik dan maar bij 1 wiel losse bouten heb gehad.

peteRRR

Ja ik dacht zo,als stel jij ze te los aan draait dan kan de dealer later dit corrigeren en visa versa.
En rij je niet constant met losse wielen,maar dan toch wel gedurende een half jaar(winter,zomer).
Het zou goed zijn te weten waar het fout gaat om dit te voorkomen,gezien het de 2e keer is.

Is er soms een reparatie geweest aan de kant van dat 1e wiel dat juist die los zat?

Om dit te voor komen elke 2 maanden even controleren als je nieuwe velgen er onder laat zetten,zou zonder zijn.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Quota

Citaat van: peteRRR op 29-06-2010 09:54:26
Ja ik dacht zo,als stel jij ze te los aan draait dan kan de dealer later dit corrigeren en visa versa.
En rij je niet constant met losse wielen,maar dan toch wel gedurende een half jaar(winter,zomer).
Het zou goed zijn te weten waar het fout gaat om dit te voorkomen,gezien het de 2e keer is.

Is er soms een reparatie geweest aan de kant van dat 1e wiel dat juist die los zat?

Om dit te voor komen elke 2 maanden even controleren als je nieuwe velgen er onder laat zetten,zou zonder zijn.

Groet.

Hij is twee weken geleden voor een beurt geweest, waarbij alle wielen gewisseld zijn (sowieso gaan bij een beurt alle wielen eraf om de remmen e.d. te controleren).

peteRRR

Citaat van: Quota op 29-06-2010 09:56:29
Citaat van: peteRRR op 29-06-2010 09:54:26
Ja ik dacht zo,als stel jij ze te los aan draait dan kan de dealer later dit corrigeren en visa versa.
En rij je niet constant met losse wielen,maar dan toch wel gedurende een half jaar(winter,zomer).
Het zou goed zijn te weten waar het fout gaat om dit te voorkomen,gezien het de 2e keer is.

Is er soms een reparatie geweest aan de kant van dat 1e wiel dat juist die los zat?

Om dit te voor komen elke 2 maanden even controleren als je nieuwe velgen er onder laat zetten,zou zonder zijn.

Groet.


Hij is twee weken geleden voor een beurt geweest, waarbij alle wielen gewisseld zijn (sowieso gaan bij een beurt alle wielen eraf om de remmen e.d. te controleren).

Het blijft ook vreemd dat het conisch vlak versleten is en daar door de wielbouten niet meer zouden pakken.
Een wielbout blijf zich zelf aan draaien of de velg nou versleten is of niet.
Je kan ook nog even naar een bandenman stappen voor dat je in de kosten gaat.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

arjenT5R

Citaat van: -D©©©L- op 29-06-2010 08:36:35
Het lijkt me de hoogste tijd voor een paar goede foto's.  :eusa_think:
:azn:

ben wel benieuwd of de loctite nodig gaat zijn  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Citaat van: Quota op 29-06-2010 09:56:29
(sowieso gaan bij een beurt alle wielen eraf om de remmen e.d. te controleren).

Dat denk je, maar 't gebeurt zeker niet altijd  :eusa_shhh: ;D

Quota

Nou, even een update (foto's worden vanavond gemaakt en volgen snel daarna). Ik heb gisteren met een andere dealer gebeld of ik bij ze langs mocht komen voor een controle. De man aan de telefoon heeft gevraagd wat er aan de hand was. Na het uitleggen van het verhaal dat het al een keer eerder gebeurt was en dat de wegenwacht de wielbouten had aangedraaid werd mij verteld dat er onmogelijk iets mis kon zijn. "als de wegenwacht ze aangedraaid heeft en u weer op weg heeft gestuurd, dan is er niets aan de hand"...

volgens mij word het tijd dat ik op zoek ga naar een goede monteur en dat ik afscheid ga nemen van de dealers. Naarmate ik er langer over nadenk blijf ik het vreemd vinden dat de moeren wel gewoon vast blijven zitten als ik zelf de wielen eronder zet, en dat dit niet het geval is als de dealer er aan zit...

Weet iemand nog een goede monteur/volvo specialist in de omgeving van Tiel of Den Bosch?

Quota

Goed,

heb gisteravond even de krik erbij gepakt en de sleutel, maar de moeren van het wiel zitten muurvast (ben er niet op gaan staan, maar kreeg ze met handkracht niet 1,2,3  los). Heb daarom ook besloten om de foto even te laten schieten. Begin meer en meer het gevoel te krijgen dat ik door de dealer gepiepelt word. Ik snap ook niet hoe ik anders het wiel vast kan zetten na de wisseling van winter naar zomer zonder dat de boel dan vanzelf los komt. het verhaal over dat de wielbouten aan gort gaan bij een te hoge aanspanning is nu voor mij ook van de baan nadat na een "onderzoek" door de monteur bleek dat er met de bouten niets aan de hand  was.

Misschien is een volledige onderhoudshistorie van de dealer wel minder belangrijk/veelzeggend dan ik tot nog toe gedacht heb.

Of zijn wij Volvo rijders te kenmerken als "Sterk Risicomijdend"?

jan piet

Ook ik heb mijn Volvo's bij de dealer in onderhoud GEHAD. Mijn V70 diesel in Dordrecht en in 1e instantie was ik daar best tevreden over. Echter, na tot tweemaal toe losse wielen gehad te hebben (leren ze dat in Beesd of zo?  :eusa_boohoo:) en nog wat andere zaken slecht geregeld / opgelost te hebben daar mee gestopt. De financiële meerkosten zijn niet te vertalen in meerwaarde qua onbezorgd rijden (lees geen losvliegende wielen, geen gereedschap onder de motorkap, geen halve reparaties enz.)
Mijn 1e 855 GLT was in onderhoud bij 4x4 Scheveningen, een garage die ook aardig wat doet in Volvo. Na dik 2 ton KM onderhoud geen enkele klacht gehad! :eusa_shhh:
Mijn V70 diesel bij een Volvo specialist in Sittard (Autoservice Sittard volgens mij) ONgeveer 100K in onderhoud gehad (lees 6-8 mnd) en iedere keer gezeik, gezeur, gekl**t, wat een ballentent!  :eusa_snooty:
Daarna richting Dordt vertrokken. Mijn huidige 855 GLT bij Van Velzen in Hazerswoude, ook een Volvo specialist. In 1e instantie tevreden, snelle service, originele onderdelen enz. Echter, bij iedere grotere reparatie zijn er altijd 2-4 zaken niet op orde, dat irriteert. Daarnaast heeft men gewoon inschattingsfouten gemaakt bij mijn laatste troubles, geen goed onderzoek verricht en tenslotte na veel (gefrustreerd) geduld hele stapels onderdelen die mijn eigendom zijn weggeduveld (lees aan de eigen voorraad toegevoegd)  :-\
Ik ben er nogal klaar mee, ik hoor goede dingen van PG in Papendrecht, ga toch binnenkort verhuizen naar de Drechtsteden, en denk dat ik ook Thuur maar eens ga helpen met de opstart van zijn bedrijf. :eusa_think:
Eind rijden, maar dan heb ik in iedergeval iemand die veel (zo niet bijna alles) van onze Volvo's afweet. Voor onze series geldt momenteel helaas: te oud voor de dealer, te jong voor een echte type specialist.  :eusa_wall:
Gr, JP 8)