Gordelverklikker, hoe aan te sluiten onder de stoel? [met foto]

Gestart door HeinV70, 28-10-2010 15:27:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HeinV70

Volvo V70 classic, 1998

Vraag over de gordelverklikker onder de bestuurdersstoel, die werkt momenteel niet.

Ik wil de verklikker graag werkend hebben, dit heb ik al gechecked:

- relais 212 aanwezig, maar werking onbekend
- kabel vanaf de gordel-insteker naar de connector onder de stoel, aanwezig

Er komt uit de vloer een kabelboom met 2 stekkers, volgens mij zijn die van de stoelverwarming, hoewel die optie niet op mijn V70 zit, gecombineerd met de gordelverklikker. Beide stekkers zitten in een contra stekker, die aan de andere zijde geen aansluitingen heeft (ten slotte geen stoelverwarming)

De kabel vanaf de gordel-insteker (hoe heet zo'n ding officieel?) zit ook in een contra stekker, maar geen stekker aan de voorzijde. Ik vermoed dat deze kabel doorgelust moet worden met kabel 1 of 2 (zie foto), klopt dat? Hoe krijg ik dit werkend?

Foto is genomen van de voorkant/onderzijde bestuurderstoel, dus kijkend vanaf de pedalen naar achteren.






HeinV70

helaas geen antwoord, ook op de Volvo beurs vandaag kon niemand het antwoord geven...

tips?  ???

HeinV70

Gents,

Werkelijk niemand die even onder z'n (hand-bediende) voorstoel wil kijken?

P.S. Wat doet dat 2e connectortje van links, SRS vd stoelairbag? Is bij mij ook niet aangesloten net als de gordelverklikker...verder geen srs lampje op het dashboard brandend, hoewel dat lampje wel oplicht bij het maken van contact.

elianmars

#3
Volgens mij heb jij een my '99 stoel in je '98-er staan. Klopt dat?

De kabel die vanaf de gordel-insteker loopt, is vanaf my '99 een onderdeel van het srs circuit. Dat circuit heb je niet in een '98 er, dus de aansluiting is anders.
De oranje kabel met de groene stekker is inderdaad van de stoelairbag. Die zal niet werken, in geval dat onverhoopt nodig zou moeten zijn.
Bij de oudere modellen zitten de activators van de airbags in de zijkant van de stoelen. Bij de nieuwere modellen krijgt de airbag een seintje van het srs circuit.

HeinV70

Citaat van: elianmars op 04-11-2010 21:48:13
Volgens mij heb jij een my '99 stoel in je '98-er staan. Klopt dat?

Hey, net even gechecked, de bestuurdersstoel is inderdaad anders dan de bijrijderstoel, iets andere hoofdsteun en (half-lederen) bekleding wijkt ook af... wat een verrassing...moet door vorige eigenaar zijn gedaan.

Vraag blijft echter of ik deze MY99 stoel dan werkend kan krijgen op mijn gordelverklikkerlampjes, de kabelboom uit de vloer is dus MY98. Iemand de oplossing?

elianmars

Ik denk dat je het voor elkaar gaat krijgen door een gordel-insteker (ik blijf het voor het gemak maar even zo noemen  ;D) van een ouder model te monteren.