Henk, 855 TDI 1996

Gestart door henknoordhuis, 26-12-2010 15:49:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henknoordhuis

Hoi, ik zal mezelf toch nog even voorstellen, ik ben al een poosje aangesloten bij dit forum en dan is het toch wel leuk om te weten met wie je te maken hebt...

Ik ben Henk, ben van 1968 (42 jaar oud)  dus en ik rijd in een mooie rooie 850 TDI estate van 1996. Heeft nu 453000 km gerold en is in goede conditie. Samen met een vriend (rijdt mercedes en VW oldtimer) onderhouden we onze auto's zelf. Het afgelopen jaar hebben we best veel aan mijn roffel gedaan maar hij is alleen voor de APK de garage in geweest.
Het is een redelijk kale versie, geen AC, geen stoelverwarming, electrische ramen alleen voor. Ik heb die zaken (behalve de stoelverwarming, die had ik in mn vorige wel) nog niet gemist. Wel hele mooie LM velgen en een sunroof.

Hiervoor reed ik een 740 op gas, die heb ik gekocht bij 580000 km. Was een auto om even te gebruiken tot ik geld had voor een betere. Hij beviel zo goed en reed zo geweldig dat we er 4 jaar in gereden hebben en hij is verkocht bij 710000 km. 4 jaar geleden kreeg ie wat veel kosten en ik had even wat geld dus heb ik mijn 850 gekocht. Die 740 is door de volgende eigenaar weer opgeknapt en is inmiddels de 800000 gepasseerd en vertoont nog geen tekenen van willen stoppen. Met die 740 is het Volvo-virus begonnen. Ondanks dat de 850 geweldig rijdt, mis ik onze ouwe 740 nog wel eens. Ik ben van plan om er nog ca 15 jaar in door te rijden en dan te zien hoe verder. Het moet zonder al te grote problemen kunnen.

De afgelopen zomer heb ik hem weer helemaal gepoetst, rood is een rotkleur, wordt roze, maar nu heb ik het zo grondig gedaan dat het voorlopig goed moet zijn. Ik heb dit gedaan met een poetsmachine met machine-commandant en daarna met poetsmachine met het 3-stappen Mequiar (schrijf je dat zo?) - systeem. Kostte me anderhalve dag maar nu is ie echt weer diep-rood. Dan is rood wel een hele mooie kleur!

Het verbruik ligt in de winter rond de 1:14 en in de zomer rond de 1:16. Voor een 5 cilinder vind ik dit prima. Wat loopt zo'n 5 cilinder mooi! Als ie koud is vind ik het geluid leuk, maar als ie warm is, zoemt ie zo mooi en diep! Echt genieten!

Ik heb behoorlijke problemen gehad met de achterklep. Het slot haperde, het probleem was dat ie dat deed als ie dicht zat, dan wilde ie gewoon niet open. Het slot heb ik er een aantal keren uit gehad, er vielen allerlei stukjes plastic uit, het probleem bleef, was gewoon onbetrouwbaar. Ik heb er nu een slot ingezet van een V70 en nu sluit ie weer als een kluisdeur (slot is veel beter dan die van een 850), maar er is nog één dingetje: Hij wil niet open met de sleutel, het stangetje voor de sleutel past niet... Ik red me nu dus met de CV, maar als iemand een gouden tip heeft, hoor ik het graag.

Verder heb ik de EGR klep afgeblokt en ga ik de Luchtmassameter overbruggen met een diode (het lampje van het motormanagement brandt al), de LMM heeft vlg mij geen functie meer zonder de EGR.
Ik rijd op Michelins, heb geen vast oliemerk en gooi er ruitensproeierspul van de lidl of van de action in.
Ik woon en werk in en rond Groningen.

heutink

 :D
Henk welkom, veel veilige kilometers gewenst vanuit Enschede
8)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

fredtref

Henk van harte welkom, het aantal TDI begint gestaag te groeien hier :eusa_dance:

hathü

Welkom Henk, lijkt er inderdaad op dat de TDI erg in trek is. Het is dan ook een verdomd fijn wagen. :eusa_whistle: