voorgloeien???

Gestart door 760volvo850, 02-04-2011 11:09:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

760volvo850

Hallo allemaal,

Sinds de winter hier in Zweden zijn einde naderd en de temperatuur rond het vriespunt komt start mijn S70 bijna niet!
Als het een graad of 10 vriest start hij zonder problemen!! Enig onderzoek heeft het volgende opgeleverd:
Eerst de topic van Ewoud gelezen maar daar zit geen oplossing bij voor mij.
Ewoud heeft wel een mooie foto erbij staan waar de dikke kabels van het voorgloei gebeuren zijn aangesloten. (links onder de motorkap). De dikke rood/witte kabel bovenop is constante plus, klopt. Het linker gedeelte onderkant van het relais is voor de koelwaterverwarming, klopt. Het rechter gedeelte onderkant relais zijn de gewone gloeibougies, klopt ook.
Als de temperatuur rond het vriespunt is gloeit mijn diesel NIET voor en start dus bijna niet!!! Gemeten op de kabels aan de onderkant van het relais. Vervolgens heb ik de stekker met de 3 kleine kabels van het relais afgetrokken en daarop gemeten. Dit levert wel een foutcode op want de ecu denkt dat het relais kapot is.
In ieder geval is de middelste kabel de 12 volt voor het relais en de buitenste 2 kabels geven een tegenspanning van ongeveer 5 volt, waarschijnlijk vanuit de ecu. Dit geeft een spanning van 7 á 8 volt over het relais. Dat is dus niet genoeg om voor te gloeien. Hoort er een tegenspanning op de buitenste kabels te staan?
Als ik echter zelf 12 volt op het gloeirelais zet werkt het perfect.
Trouwens, het controlelampje in het dashboard licht op gedurende 6 ä 7 seconden en dan denk je dat hij voorgloeid, mooi niet dus!!

Wie kent dit verschijnsel en hoe los ik het "netjes" op?

Groeten Marcel
www.mosjostugor.com

Robinjo

Marcel,

Je meet aan het verkeerde relais, dit relais is alleen voor de voorverwarming. Het relais van de gloeistiften zit links boven in de relaiskast.... Kan je evt een kopie van het schema mailen  :eusa_whistle:

Gr Rob.

Ewout Schalkwijk

#2
Volgens mij stond dat ook in het draadje over de gloeipluggen. Het relais wat jij bedoelt is voor de koelvloeistofverwarming. Ik was in die zelfde val gelopen.

Ewøut <<<<< T  ;D



Duh, @robinjo, ik had niet gezien dat jij het was die reageerde. :eusa_doh: nouja, nu staat het er twee keer...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein