2.5D Koppeling / koppelingspedaal probleem

Gestart door kvcuijck, 25-04-2011 16:20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kvcuijck

Medeforummers,

Vorige week had ik mijn V70 2.5D uitgeleend aan mijn vader zodat ik in alle rust zijn Audi A4 kon voorzien van nieuwe schijven/blokken en stuurkogeltjes. Na een paar dagen belt hij op met het probleem dat het koppelingspedaal tegen het schutbord bleef staan, maar dat versnellingsbak niet meer ontkoppelde van de motor. Helaas stond de auto in het verre Limburg en kon ik niet direct diagnose stellen. Gelukkig stond de auto wel op eigen terrein...

Beetje rondsnuffelen op dit forum gaf grofweg 4 opties:
- hoofdcylinder (of slecht ontlucht)
- hulpcylinder (of slecht ontlucht)
- koppelingsplaat "op"
- koppelingspedaal probleem

Ik hield rekening met het ergste, maar gelukkig viel het mee en bleek alleen het pedaal niet 400.000km+ bestendig ;) Zie hier de foto's:

Zo trof ik het pedaal aan:



Na uitbouwen van koppelingspedaal (stelt overigens niets voor bij een 2.5D):




Zo zou het moeten zitten:



Zo zat het nadat ik een monteur vroeg even een tijdelijke fix te maken zodat ik weer naar huis kon rijden...




Zo zit het nog steeds nadat de beste monteur blijkbaar niet begrepen had dat ik alleen een "cheap and nasty" fix nodig had om thuis te komen.. Hij heeft het zaakje keurig rondom vast gelast en zelfs aan de achterzijde een gaatje gemaakt zodat het ook aan de achterkant doorgelast kon worden. Ongeveer 10 minuten en 5 euro verder besloot ik dan maar om het nieuw bestelde pedaal af te bestellen.... Deze blijft zitten en gaat waarschijnlijk nooit meer stuk!

Hulde aan de old school monteurs die nog met een lasapparaat om kunnen gaan....

Aangezien dit een typisch gevalletje metaalmoeheid lijkt te zijn en er bij de dealer afgelopen jaar diverse pedalen zijn verkocht om bovenstaande reden, raad ik iedereen met een V70/S70 TDI / 2.5D aan om vanaf uiterlijk 375.000km dit pedaal uit te bouwen, te controleren en eventueel te vervangen of repareren. Achteraf vond
ik dit een nogal onbenullige reden om langs de weg blijven staan!

Koen

P.s. Uitbouwen pedaal ging als volgt:
- Beschermkap onderzijde dashboard uit bouwen. (1x torx bout en vergeet niet het lampje even af te koppelen voordat je aan het paneel gaat trekken.)
- Borgklemmetjes van rempedaal en koppelingspedaal verwijderen en daarna kunnen de stangen van de pedalen worden getrokken
- Veermechaniek uitbouwen welke aan koppelingspedaal zit
- Lange bout + moer verwijderen en je hebt het koppelingspedaal en rempedaal in je handen. Pas op dat je de kunstof busjes niet verliest en dat er geen zand tussen komt. Dit is waarschijnlijk niet bevorderlijk voor de levensduur.

Cooper

#1
Hé van Cuijck,

Ik had exact hetzelfde met mijn V70 20-V op LPG. 460.000 op de klok en ineens het pedaal tegen het schutbord. Ik had op het forum al snel jouw post te pakken. Ik even checken met een lampje en ja hoor.

Het uitbouwen is best wel lastig. Ik heb de voorstoel verwijderd. Dan kun je lekker op je rug liggen. Inbouwen is een stuk makkelijker.

Het laswerk was volgens de plaatselijke garagehouder een fluitje van een cent. De monteur had een grijns op zijn smoel en was na 3 minuten klaar. Hij kon het wel waarderen. Beetje zwarte spray erover...klaar. Kostte me geen cent.

Het euvel treedt dus niet alleen bij oliestokers op. Zullen wel dezelfde pedalen zijn en na tig miljoen keer kan het een keer op zijn.

Bedankt voor de heldere uitleg en de foto's.

een hartelijke groet,

Johan Kuiper

kvcuijck

Graag gedaan en goed om te lezen dat het gelukt is! Het uitbouwen is niet echt een pretje, maar ik kon er met mijn redelijk forse bouw en 90kg schoon aan de haak eigenlijk prima bij zonder stoel weg te halen... (Mmm, heb wel al een paar weken last van mijn onderrug!)


macdriver

ik heb het zelfde probleem gehad
staat hier ook op het forum en ook vermeld dat de bout afgebroken was  ;)
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,46572.0.html

SMartin

#4
Ik geloof dat ik ook de haas ben, bij km. stand 390.000 (2.5D 1999):  :-\




Edit: net gebeld door de dealer: pin afgebroken van het pedaal, gaan ze weer vastlassen...zie foto's aan het begin..

kvcuijck

Soort van "mooi zo". Waarschijnlijk is dit de goedkoopste reparatie die ze bij de dealer kennen ;) Als ik het mij goed herinner kost een nieuwe pedaal is van € 80,- ofzo...


SMartin

Citaat van: kvcuijck op 05-09-2012 14:17:35
Soort van "mooi zo". Waarschijnlijk is dit de goedkoopste reparatie die ze bij de dealer kennen ;) Als ik het mij goed herinner kost een nieuwe pedaal is van € 80,- ofzo...



Tja, was alles bij elkaar toch richting de 200 euro, de dealer had op verzoek ook nog wat onderzoek gedaan naar het gefluit wat ik sinds de vakantie uit het vooronder hoor (en niets gevonden). Maar da's weer voor een ander topic :)