aansluiten kabel trekhaak 855

Gestart door steve p, 03-05-2011 12:36:19

Vorige topic - Volgende topic

steve p

Heb een 2e hands trekhaak op de kop getikt met daarbij een universele 7 polige contrastekker met kabel.
Ik moet dus ergens van de orginele bedrading e.e.a. aftappen. Wie weet waar ik dat het beste kan aftappen en welke draadkleuren ik moet hebben?

ulkeman

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

NinaPaul

Citaat van: ulkeman op 03-05-2011 12:44:53
misschien heb je wat aan deze link ;)

http://www.volvo850forum.nl/index.php?action=search

true!

aftakken geeft (bijna) altijd het brandend waarschuwingslampje "een gloeilamp brandt niet meer" op ja dash.
Voor sommige mensen maakt het niets uit, anderen ergeren zich er dood aan.

Met een voltmeter kan je zo de juiste draden vinden en anders gewoon bij de achterlicht unit kijken/aansluiten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

steve p

Met de zoekfunctie in de link kom ik niet veel verder.
Ik vraag me af wat het verschil is met de specifieke trekhaak kabelset waar zo'n Volvo stekker aanzit. Waarschijnlijk werkt de lampcontrole dan wel goed, maar er wordt dan ook gewoon van de verlichting afgetapt?

Jack v

Bij die van mij zit achter de rechterachterlamp een stekker waar de trekhaak opp zaangesloten zit. Laatst bij de Estae van Douwe hebben we hem bij deze stekkers afgekoppeld omdat er sluiting in de kabelboom naar de trekhaak zit. Je zou eens kunnen zoeken of je zo'n stekker vind.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Gewoon een setje bij de dealer halen, insteken op de voorbereidde plekken en klaar. Geen gekloot met "aftapblokjes", multimeters en vervelende lampjes. Zo'n kabelboom kost nagenoeg hetzelfde als een universele.

Gr 8)

grijzev70tdi

Citaat van: thuur op 03-05-2011 23:33:12
Gewoon een setje bij de dealer halen, insteken op de voorbereidde plekken en klaar. Geen gekloot met "aftapblokjes", multimeters en vervelende lampjes. Zo'n kabelboom kost nagenoeg hetzelfde als een universele.

Gr 8)
mee eens
Grolsch, het klinkt al lekkerder

steve p

Ook mee eens. Laat ik nu al een universele kabelset gekocht en gemonteerd hebben. Gezien het prijsverschil van bijna 100 euro wil ik wel even zoeken.
Verder heb ik nergens het 6 polige stekkerblokje kunnen vinden waar die Volvo kabelset op aangesloten zou moeten worden.
Ik vond wel de zgn. lampcontrol unit.
Voor de elektrotechneuten onder ons, deze meet waarschijnlijk de stroom die naar de diverse lampjes loopt.
Lampje kapot>geen stroom>melding op dashboard.
Ik begrijp dan ook helemaal niet waarom de lampfout dashboardlampje aan zou gaan, wat iedereen zegt, als er een aanhanger met verlichting parallel aan de bestaande verlichting wordt aangesloten.

NinaPaul

Het is geen aan/uit schakelaar (wel stroomkring/geen stroomkring).

Het meet de weerstand met P=UxI.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

steve p

Dat is zeker geen aan/uit schakelaar, maar een stroommeting. Vermogen is inderdaad P=UxI
Op de Lampcontrol staat ook bijv. taillights 4 x 12V, "symbool groter of gelijk aan" 5W.
Een extra lampje van de aanhanger/caravan erbij zal geen alarm geven, lijkt me?

NinaPaul

-Gottfried Leibniz

ulkeman

Citaat van: NinaPaul op 07-05-2011 13:36:13

Het meet de weerstand met P=UxI.

sorry jongen maar weet je wel waar je over praat? :eusa_wall:

edit verandert,

zie dat je jezelf verbeterd hebt.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

-D©©©L-