Lambda lampje

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-05-2011 21:55:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Hoi mede forummers,

Vandaag heb ik m'n ShortShifter ingebouwd die ik van Jack opgestuurd had gekregen. Inbouwen was een eitje en toen het klaar was heb ik ook even de accu verwijderd om te kijken hoe het met m'n massakabels zat. Naderhand heb ik de accu weer aangesloten (uiteraard met contact in stand II) maar twee connectors op de LMM waren nog niet aangesloten. Meteen na het starten brandde het lambda lichtje. Na een proefrit van zo'n 20 km is die ook niet uitgegaan en ook het opnieuw verwijderen van de minkabel van de accu (20 minuten) heeft het lampje niet uitgekregen. Zijn deze twee connectors alleen maar van de LMM? Moet ik nu naar de dealer of duurt het gewoon langer voordat het lampje het lampje weer uit gaat? Het probleem is tenslotte opgelost.

Ewøut

Zie hier de stekker die nog niet aangesloten waren nadat ik de accu weer had aangesloten, het contact stond toen aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Ah, wordt dus gewoon de dealer. Die '98ers zijn sowieso niet zelf te resetten. Thanx Jack. :D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

thuur

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-05-2011 21:55:27
Naderhand heb ik de accu weer aangesloten (uiteraard met contact in stand II)

Waarom dat? :o


Gr ???

Ewout Schalkwijk

#3
Thuur????

Volgens mij moet jij dat toch weten....



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

FGG

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-05-2011 22:11:04
Thuur????

Volgens mij moet jij dat toch weten....
http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/accuopof0.jpg


Ewøut


Thuur misschien wel, maar ik niet: enlighten me!

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

#5
Dit is wat Volvo aanraadt om te doen als je accu eraf is geweest. Dus dat volg ik dan maar braaf op. Ik dacht dat iedereen dat hier wist.

Ewøut

Deze heb ik ook nog...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

BarryB

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-05-2011 22:11:04
Thuur????

Volgens mij moet jij dat toch weten....
http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/accuopof0.jpg


Ewøut


Als je dat niet zou doen dan moet je je ECU weer opnieuw inleren.

elianmars

Citaat van: BarryB op 05-05-2011 22:33:45
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-05-2011 22:11:04
Thuur????

Volgens mij moet jij dat toch weten....
http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/accuopof0.jpg


Ewøut


Als je dat niet zou doen dan moet je je ECU weer opnieuw inleren.

Oh? Ik heb regelmatig de accu los gehad. Heb de afbeeldingen wel zien staan in Vadis, maar er eigenlijk nooit bij stil gestaan wat het inhield.
De ECU heeft volgens mij nooit moeilijk gedaan na een klus  :eusa_think:

BarryB

Citaat van: elianmars op 06-05-2011 00:08:12
Citaat van: BarryB op 05-05-2011 22:33:45
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-05-2011 22:11:04
Thuur????

Volgens mij moet jij dat toch weten....
http://www.woont-in-noorwegen.nl/ting_og_tang/accuopof0.jpg


Ewøut


Als je dat niet zou doen dan moet je je ECU weer opnieuw inleren.

Oh? Ik heb regelmatig de accu los gehad. Heb de afbeeldingen wel zien staan in Vadis, maar er eigenlijk nooit bij stil gestaan wat het inhield.
De ECU heeft volgens mij nooit moeilijk gedaan na een klus  :eusa_think:
Een ECU (kan) na het loskoppelen van de accu er 100 tot 200 km over doen om weer op zijn waarde te komen.

soms ook wel na veel starts en stops, denk aan 50 tot 70 keer.

HanV70

Naar ik begrepen heb, beveelt Volvo alleen bij handelingen aan componenten van het SRS systeem, speciaal de "plofzak" van het stuur, bij het weer aankoppelen van de accu, het slot in staan II de zetten. Bij eventueel "afgaan" voorkomt men dan letsel.
Bij andere handelingen ben ik dit niet tegen gekomen, en is het ter voorkomen van foutmelding noodzakelijk, juist niet de accu aan te koppelen met het slot in stand II.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: HanV70 op 07-05-2011 09:45:27
Naar ik begrepen heb, beveelt Volvo alleen bij handelingen aan componenten van het SRS systeem, speciaal de "plofzak" van het stuur, bij het weer aankoppelen van de accu, het slot in staan II de zetten. Bij eventueel "afgaan" voorkomt men dan letsel.
Bij andere handelingen ben ik dit niet tegen gekomen, en is het ter voorkomen van foutmelding noodzakelijk, juist niet de accu aan te koppelen met het slot in stand II.

Maar hoe maakt de auto volgens jou dan het onderscheid of er alleen aan de SRS is gewerkt of aan een willekeurig electronisch onderdeel?
Stel je werkt aan de kabels onder je 'dash' en je maakt kortsluiting, dan zou theoretisch gezien een airbag af kunnen gaan, zeker als je de spanning niet hebt afgekoppeld.
En met de sleutels in stand II kun je net zo goed letsel oplopen als je in de buurt bent.

Nou ja, het lampje zal nog wel een week of twee a drie moeten branden, want dan moet ik toch naar de dealer om m'n servicelampje te laten resetten.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

vanderputtens

De auto maakt geen onderscheid, het is een simpele veiligheidsmaatregel voor jou....

als er iets fout zou zijn met de plofzak en je contact staat op stand twee dan zou de plofzak klappen op het moment dat jij de accu terug aansluit en dus met je hoofd onder de motorkap zit...

Als je dat niet zou doen en de accu dus aansluit om vervolgens achter het stuur plaats te nemen en je draait je contact naar stand twee dan zou 'ie in theorie je make up kunnen verkloten...

HanV70

#12
Iedereen het nu begrepen, na de duidelijke uitleg van vanderputtens.

vanderputtens

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf meestal niet zo nauw neem met alle airbag voorschriften en ze meestal gewoon demonteer met de accu aangesloten.

Pure gemakszucht, niets anders.

Toch is het beter om geen risico te nemen want als een airbag in je gezicht klapt is dat bepaald niet prettig, zeker niet als je er te dicht op zit!

Ik heb afgelopen week uit baldadigheid een losse airbag laten klappen en dat gaat echt een stuk harder danh je zou denken en hopen.

Dus: neem geen risico en haal de accu even los of laat je schoonmoeder de auto op contact zetten.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: vanderputtens op 08-05-2011 09:49:34
Dus: neem geen risico en haal de accu even los of laat je schoonmoeder de auto op contact zetten.

Ja duh, en dan het risico lopen dat de airbag NIET afgaat zeker... :eusa_wall: ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein