Poreuse velg

Gestart door Volvtor, 13-06-2011 20:17:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvtor

Een van de banden op de aluminium 16 inch velgen van mijn V70 Classic verliest langzaam druk. De garagehouder heeft de band en velg diverse malen gecontroleerd en kon niets vinden. Ook een nieuw ventiel hielp niet. Bij het ventielgat zitten bellen onder de lak, daarom ben ik van plan om die velg door een nieuwe te vervangen. Bij mijn Volvo 240 verhielp dit de klacht.  Verder rijd ik ook met een caravan en wil ik de smalle thuisbrenger liever niet met die zware last gebruiken.  Via mijn garage heb ik een stalen 15 inch velg geregeld om in elk geval wat meer grip te hebben dan met die thuisbrenger. Ook rijd ik liever niet met twee verschillende bandenmaten.
Nu vraag ik mij af of het kwaad kan als ik de poreuse velg van een binnenband voorzie en zodoende als reservewiel met dezelfde wielmaat gebruik.
Heeft iemand ervaring met poreuse velgen, het trekken van een caravan met een thuisbrenger of veschillende wielmaten? Kan het kwaad om een tubeless band voor noodgevallen te voerzien van een binnenband?

rpakuypers

Poreuze velg ? Kan dat ? Ik kan me voorstellen dat er corrosie en rubberresten aan de binnenkant zitten waardoor de band niet geheel op de velg aansluit. Kwestie van de banden eraf en met een schuursponsje de randen even goed schuren en dan even een spuitbus primer eroverheen.

Groet,
Roger

grijzev70tdi

Is de velg aan de binnenkant aan de binnenkant al een keer goed schoon geschuurd? Dus de rand waar de band op afdicht?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Volvtor

Bedankt voor jullie reactie.
Helaas heeft  de garagehouder die werkzaamheden al verricht. Band eraf, schoongemaakt, spuitbus voor contole op lekkage en toch drukverlies na stilstand of ritje van 80km.
Heeft er nog iemand ervaring met een binnenband in een tubeless band?

elmarconi

Citaat van: Volvtor op 13-06-2011 22:03:53
Bedankt voor jullie reactie.
Helaas heeft  de garagehouder die werkzaamheden al verricht. Band eraf, schoongemaakt, spuitbus voor contole op lekkage en toch drukverlies na stilstand of ritje van 80km.
Heeft er nog iemand ervaring met een binnenband in een tubeless band?

Een beetje bandenboer heeft een grote teil waarin hij de hele band onder water kan drukken...
--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: Volvtor op 13-06-2011 22:03:53
Heeft er nog iemand ervaring met een binnenband in een tubeless band?

Ik mag hopen van niet, want dat is absoluut uit den boze.


Gr 8)

ulkeman

Citaat van: Volvtor op 13-06-2011 22:03:53
Bedankt voor jullie reactie.
Helaas heeft  de garagehouder die werkzaamheden al verricht. Band eraf, schoongemaakt, spuitbus voor contole op lekkage en toch drukverlies na stilstand of ritje van 80km.
Heeft er nog iemand ervaring met een binnenband in een tubeless band?

gebruikten we voor de banger's maar op de weg nog nooit geprobeert.
dus weet niet wat het effect daar van is


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Volvtor

Hallo Thuur
Ik heb het wel eerder gehoord dat het niet zo'n goed idee zou zijn. Vreemd genoeg nooit met een ander argument dat het niet mag. Maar nooit met een uitleg van het eventuele bezwaar of risico. Je bent nogal stellig in jouw antwoord. Kun je genuanceerder uitleggen wat het bezwaar of risico is?

michel500

binnenband in tubless velg word wel gedaan, maar er zijn enkele mogelijke nadelen.
bij de autocross veel ervaring dat het goed werkt maar dat zijn meestal geen lange races dus de tijd om warm te worden is beperkt.
nadeel
er komt lucht tussen de binnenband en buitenband, wat niet kan ontsnappen. dan krig je dus lokale plakken met verschillende druk.
wrijving tussen binnen en buitenband zorgt voor schuren tussen binnen en buitenband.
gevaar is dat er klapband ontstaat.

dat is bij lang achter elkaar rijden en of op hoge snelheid rijden.

is de band al eens met een andere velg gewisseld ?
meestal is het probleem bij oudere auto,s corrossie tussen velg en band, mischien dat een nieuwe band ook al wat oplost.
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI

Volvtor

Hallo Michel500
Dank voor de uitleg over de binnenband. Het is me duidelijk. Die oplossing is rijdend met mijn caravan nog gevaarlijker dan met een thuisbrenger. De garagehouder moet zijn klusjes nog mar een s overdoen. Ik zal hem op zijn vingers gaan kijken.
Volvtor

joebar

#10
Ik zou toch echt even met een spitbus voor lekkages het lek opsporen voordat je een nieuwe velg koopt...
dat lek moet ergens ziten, en ritje van 80 km is een uurtje max anderhalf uur, dan moet dat lek te vinden zijn.....
gewoon ff op 3bar zetten, en eerst de randen en ventiel inspuiten, en dan de band zelf controleren op beschadiging

ulkeman

als je hem helemaal onderdompelt in water moet je het zowiezo zien lijkt me.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

rpakuypers

Als een metaal om welke reden dan ook poreus is dan brokkelt het in no-time ................. lijkt me niet gewenst, maar ik kan me niet voorstellen dat een velg zo poreus is dat een band erdoor leeg loopt. Ik verdenk dan eerder de band.

Groet,
Roger

MVeldhuis

Wat Ulkeman zegt, onderdompelen onder water dan kun je het het allerbeste zien, zo ben ik regelmatig met een autowiel achterop fietsie richting kanaal gefietst ;D

ulkeman

Citaat van: MVeldhuis op 14-06-2011 20:58:06
Wat Ulkeman zegt, onderdompelen onder water dan kun je het het allerbeste zien, zo ben ik regelmatig met een autowiel achterop fietsie richting kanaal gefietst ;D

voor fiets hem der in? :P


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen