Aangrijppunt koppeling

Gestart door The Volvoboy, 03-10-2011 15:56:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Volvoboy

Hallo kenners,

Sinds afgelopen juni hebben we een nieuwe koppeling + drukgroep in de V70 zitten. M'n vader vond de oude koppeling erg hoog zitten, en hij ging ook abrupter aangrijpen (en je hoorde het druklager gieren). Nu grijpt de nieuwe koppeling eigenlijk even hoog aan. M'n vader heeft nagevraagd bij de garage of dit hoort, waarop de garage antwoordde dat we een hydraulische koppeling hebben, en dat die even moet inslijten. Hij zou na 1000 km al een stuk lager moeten zitten. Maar sinds de nieuwe koppeling erin zit hebben we nu al 5000km gereden en hij grijpt nog steeds op hetzelfde punt aan (je kunt hem sowieso voor de helft op laten komen, dan gebeurt er nog niks, daarboven grijpt hij pas aan). Ook grijpt hij nog steeds redelijk abrupt aan. Hoort dit, of hebben wij gewoon een slechte koppeling? De koppeling van een S60 van 2001 zit helemaal onderin, en dat rijdt veel prettiger (maar die zal waarschijnlijk wel een andere koppeling hebben dan die wij hebben).

Nu is mijn vraag: Hoort het dat onze koppeling zo hoog zit en abrupt aangrijpt, en waar en hoe grijpt jullie koppeling aan?
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

volvobug

Ben geen volleerd kenner maar mijn logica zegt me dat kenmerkend voor een hydraulische koppeling is dat deze altijd (ongeveer) op hetzelfde punt zal aangrijpen. Vergelijk het met je remsysteem, naarmate de blokken verder slijten komt de zuiger verder naar buiten toe, maar het systeem daarachter vult zich vanzelf door de slag van het rempedaal vanuit het reservoir via de hoofdremcylinder met meer olie.

het belangrijkste is denk ik dat je voldoende 'vrije slag' hebt, dat is vanaf begin intrappen pedaal tot daadwerkelijk vrijkomen van de plaat en vervolgens ook voldoende slag om de drukgroep volledig te lossen zodat de plaat volkomen vrij draait.

Abrupt aangrijpen heb ik tijden last van gehad en ik vreesde al aan een koppelingsvervangweekendje te moeten beginnen, maar het trucje met het 'schoonbranden' heeft bij mij vooralsnog geholpen. Handrem erop, in de 3de versnelling, koppeling op laten komen en gecontroleerd laten slippen. Dit geheel op eigen risico uiteraard  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

)()()sT

Mijn ervaring na de ombouw van de V70R van automaat naar handbak:

Koppeling grijpt normaal aan, maar de slag dat ie aangrijpt is best lang. Het pedaal is vederlicht op dit moment, maar als je bij wijze van spreken met je voet op het pedaal leunt (wat je eigenlijk niet moet doen natuurlijk ;))en je trapt het al wat in zodra je gasgeeft dat de motor dan al vrij gaat lopen.
Na ca. 1050 km. nu merk ik niet echt verschil in aangrijp-hoogte o.i.d.

Misha

Klopt, de koppelingsbediening zal in hoogte niet veel veranderen.

Hoewel ik wel vind dat een nieuwe koppeling doseerbaarder is én vooral veel lichter gaat dan een versleten.
Een rallend DM-vliegwiel zorgt wel voor allerlei rare verschijnselen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Een nieuwe Volvokoppeling heeft niet echt een punt waarop hij aangrijpt, het is meer een traject. Begint redelijk vroeg en eindigt ruim boven de helft van het pedaal.


Gr ;)

Vulk

Onze auto's hebben sowieso niet de aangenaamste koppelingen.

The Volvoboy

Misschien dat hij iets doseerbaarder is geworden (alleen merken we daar niet veel van omdat het toch met een schok gaat vanwege ralle motorsteunen), maar lichter gaat ie zeker. Daarbij hoor ik tijdens het rijden nog een raar geluid. Het klinkt alsof het druklager aan gort is, maar dat kan niet, want die is net vervangen...
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Vulk

Ha, join de club. Kijk maar eens in mijn blog. :)

Luister maar eens naar de hulpkoppelingscylinder.