Zwabberen na bandenwissel

Gestart door Alien850, 16-01-2012 10:54:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alien850

Gegroet iedereen.
Vorige vrijdag nieuwe bandjes achteraan gestoken (Uniroyal RainExpert in 195/60/15) en gemerkt dat de wagen (10V estate) serieus na-ijlt na een stuuractie op de snelweg.  Ik heb intussen de spanning naar de voorgeschreven spanning laten zakken (stonden op 2.7 bar ipv 2.1, reed beter toen) en 't is al verminderd maar ben er toch nog niet tevreden over.  De vorige die achteraan zaten waren Dunlop SP-9000's in 205/55/15 en daarmee reed hij gewoon strak.
Rotatierichting is nagekeken en ik heb ze de wielbouten zien natrekken met de momentsleutel.

Ligt het nu aan het verschil in bandenmaat tussen voor (Uniroyal rallye 550 in 205/55/15) en achter dat hij na-ijlt en serieus spoorzoekerig is of zou het gewoon aan de band liggen?
Ik ben overigens naar een smallere maat overgegaan omdat 205/55/15 niet meer zo courant is en een overstap naar 16" zag ik niet zitten.  't Is dus de bedoeling om eerst de voorste nog op te rijden en dan dezelfde maat te monteren. Tenzij dit de ooraak is natuurlijk.
Morgen ga ik eens langs de bandenboer die ze gemonteerd heeft om evt een afspraak voor uitlijning te maken.

Iemand een idee waar het nog aan kan liggen?  Dit probleem deed zich voor de bandenwissel niet voor dus ik verdenk de ophanging (nog) niet?

Alvast bedankt :)

Johann

Rij nog even een paar kilometer door.

Je bent van een oudere en waarschijnlijk al behoorlijk op gereden band naar een nieuwere, smallere band gegaan. Vaak zijn nieuwe banden nog een beetje "vettig" en ze hebben natuurlijk veel profiel. Beetje experimenteren met de spanning kan helpen ja maar schuur ze eerst maar eens een beetje op en kijk hoe het dan gaat.

Alien850

Ok thx :)
Ik zal het een weekje afwachten.  Dan zal ik er ongeveer een 600km mee gereden hebben (nu 270 ongeveer).
Autosnelweg zal voorlopig nog traag verlopen voorlopig aangezien ik het bijna in m'n broek deed bij een korte stuuractie tegen 150.  Ik had het gevoel dat de achterkant wel erg zijn best deed om de voorkant voorbij te steken langs links en rechts tegelijk...  :(

Midicijnman

Zou het kunnen dat de velgen niet 'recht' op de assen zijn gezet? Er zit een uitsteeksel aan de remschijf dat precies in de gemarkeerde holte moet. Ik heb dat zelf een keer over het hoofd gezien en toen waggelde mijn roffel alle kanten op boven de 80 km/u. Na dat te corrigeren was het over.

Gr.
Gertjan

mehn

Ik ga er van uit dat de wielen goed vastzitten? Dan denk ik inderdaad ook dat het aan een combinatie ligt van nieuwe banden én een maar smallere banden.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Fortissimo

Zou het te maken kunnen hebben dat deze banden "eigenlijk" voor iets kleinere auto's gemaakt zijn, de massa van de volvo kan iets te hoog zijn.
heb je een test gelezen, want de band komt er eigenlijk goed uit, zeker bij nat weer.

:eusa_think:

Alien850

Ik heb tests gelezen ja en aangezien hij aangeraden werd als opvolger van de rallye 550 waar ik goede ervaringen mee heb, ben ik voor die band gegaan.  Dat ik mijn banden bewust kies is ook een deel van de reden om smaller te gaan: meer keuze in banden.  Eerst was de opvolger van de Dunlop SP9000 niet meer te krijgen in die maat (205/55/15), dan kijk ik wat verder en merk ik dat die maat een pak minder courant geworden is....

Misschien heeft Fortissimo wel een punt, zeker met LPG-tank er nog eens bij...  Spijtig genoeg hebben ze die maat dan weer niet in de Rainsport 2  ::)  Langs de andere kant werd het ook niet erger toen ik met 275kg in de koffer reed zaterdag, leek zelfs weer iets stabieler.
Heb net de kapjes van de wielen geklikt en de wielen zitten er "recht" op.  Of ze helemaal vast zitten check ik vanavond eens maar daar twijfel ik niet echt aan.  Ik stond ernaast toen ze de wielen opnieuw monteerden.

Ik zal het nog even afwachten maar op die manier blijf ik toch echt niet doorrijden  :-\  Dan moet het in extremis maar een andere band worden.

riscybeertje

Het kan ook zijn dat je een ander merk band hebt met een zachtere wang en dit in combinatie met niet de juiste spanning erin kan dat zwabberen ook veroorzaken.

Gr Peter