Ook hier maar even een update.
KM 374.860De ABS controller was toch het probleem.
Ik heb deze naar Henk opgestuurd en hij heeft deze keurig gerepareerd.

Gerepareerde controller gemonteerd en geen problemen meer.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,79868.msg1750729.html#msg1750729KM 376.287De winterbanden weer gemonteerd.
Vorig jaar al een paar keer rechts achter telkens iets luchtverlies, nu bij het uit de schuur halen de band weer zacht.
Meteen maar even laten repareren, oorzaak was een schroef en een spijker (die nog niet door was)
Precies voor de sneeuwval gemonteerd
KM 376.689Tijdens de terugweg van het werk naar huis opeens een hoop gesputter onder de kap en meteen de eerste de beste afslag van de snelweg maar genomen.
Laatste stukje binnendoor, wat gesputter af en toe, leek wel op 4 poten te lopen, maar toch thuis gekomen.
Na het eten de even gekeken of ik wat kon vinden, helaas weinig te zien.
Stukje rijden en deed het gewoon goed.
Volgende ochtend weer naar het werk en na 10 minuten weer gesputter.
Op het werk er eens over nagedacht wat het kon zijn, bougies, rotor en verdelerkao zaten er net 20.000 km op.
Lijkt toch op een probleem met de ontsteking. Ook hing er een olielucht.
Nieuwe verdelerkap, rotor, bougies en keerringen voor de nokkenas besteld.
Tijdens het vervangen van de rotor had ik er iets olie onder gezien van de nokkenaskkeerring, dus misschien is dat het probleem.
'S avonds meteen de garage in, verdelerkap eraf en ja vettig en olie erachter.
Bij het verwijderen van de plaat waar de rotor op gemonteerd zat kwam meteen de keerring eruit. Gevonden.
Met de hand de nieuwe keerring erin geplaatst, ging zonder problemen.
Meteen de nokkenaskeerring bij de nokkenassensor maar vervangen, deze lekte ook behoorlijk.
Gaatje in de huidige boren, schroef erin en eruit trekken.
Nieuwe teruggeplaatst en alles weer gemonteerd en de olieresten op de versnellingsbak en blok schoon gemaakt,
Proefrijden, daarna stuk karton eronder en geen lekkage. Mooi.
KM 376.790Olie ververst inclusief oliefilter
Daarna toch wat lekkage, in ieder geval olie op de grond.
Een paar dagen later toch maar eens gekeken of er nog olie achter de kappen zat. Bij de verdeler netjes droog en bij de nokkenassensor toch iets lekkage.
Nieuwe keerringen besteld (als reserve) en nu met de nokkenaskeerringtool de huidige nieuwe keerring aangedrukt.
Lekkage op de grond opgelost.
Geen lekkage meer op het zeil toch nog maar eens kijken of alles dicht zit.
Helaas waarschijnlijk toch de keerring bij het opzetten bij de uitlaatnokkenas wat beschadigd.
Dan met de tool maar een nieuwe plaatsen.
Deze zit er ondertussen een aantal dagen in, binnenkort maar eens kijken of alles nog droog is achter de sensor.
Er lag een drupje olie op het zeil, maar dat kan ook nog vanaf het blok komen, dat heb ik nog niet schoon gemaakt.
Voordeel van de tool is dat de keerring pas contact maakt met de nokkenas als je de keerring gemonteerd hebt en je de tool er weer afneemt.
Aankomend weekend de boel maar eens schoon maken op het blok en daarna nog eens een kijkje nemen of het nu dicht is.
Edit: Link ABS Controller toegevoegd