Vorige week heb ik weer een mooie upgrade gedaan

Deze keer het ELEVATE inlaat spruitstuk.
Volgens mij is die nog niet zo superlang op de markt, maar de recensies zijn erg lovend.
Het ziet er echt waanzinnig mooi uit, je kunt kiezen uit zilver of zwart en met/zonder ELEVATE er op
Ik ben voor de zilver gekleurde variant gegaan met ELEVATE er op.
Elevate maakt super fijne/duidelijke handleidingen bij haar producten, met rode cirkels en pijlen op de foto's (waar heb ik dat eerder gezien?

)
Op die manier kan het eigenlijk niet mis gaan. Maar ik heb toch nog een eigen how-to gemaakt

We beginnen met alles los te maken rondom het originele spruitstuk

Daarna de zeven bouten los draaien van het spruitstuk en na wat wrikken en proberen krijg je 'm er dan vanaf.
Old vs new

Na enige gekwijl en andere euforische uitingen was het tijd om door te gaan.
Je kunt hier al zien dat de aansluiting van het gasklephuis hoger ligt én in het midden, hier later meer over.Het glasklephuis moest op het nieuwe spruitstuk. In de handleiding stond dat je deze met een momentsleutel vast moest zetten op 30Nm.
Dus ik braaf een momentsleutel gepakt, netjes kruislings de meegeleverde bouten er in gezet en om af te sluiten op moment aangedraaid.
Echter bleek 30Nm wat ruig te zijn voor de meegeleverde bouten:

Ai caramba

dat is niet best.
Gelukkig was het een standaard boutje wat de monteur nog wel had liggen.
De rest hebben we op gevoel aangedraaid, dat ging een stuk beter.
Daarna moesten we nog een sensor omzetten van de oude naar de nieuwe

Vervolgens het blok schoonmaken en opschuren zodat die weer mooi glad is voor de meegeleverde pakking.
De pakking past maar op 1 manier, lekker dummy-proof

Vanzelfsprekend is het dan tijd om het nieuwe spruitstuk te plaatsen

Superrrr vet! Ik ben weer een blij man

Normaal zou je nu klaar zijn als je alles weer aangesloten zou hebben.
Maar omdat ik de dikke DO88 buizen kit heb voor de intercooler, past dat voor geen meter meer.
De aluminium buis vanuit het gasklephuis naar de intercooler is nu veel te lang.
Dat komt omdat het nieuwe spruitstuk de aansluiting meer naar het midden van het blok heeft én meer naar voren komt.
Er moet dus een stukje vanaf.
Op Facebook had iemand er voor gekozen om het meer in 't midden aan te passen.
Dit heeft als voordeel dat je de montagepunten kunt blijven gebruiken.

Wij hebben gekozen om het rechte stuk in te korten en daar weer zo een verdikking in te (laten) maken voor de slangklem.

Door de stugge slangen van DO88 hangt de aluminium buis nu stevig van beneden naar boven.
Wellicht gaan we nog iets maken om de montagepunten toch weer te kunnen gebruiken, maar voor nu is het prima op deze manier.

5 januari heb ik een afspraak op een AWD rollenbank, helaas heb ik dat niet kunnen doen toen de Heico nog 'standaard' was.
Later in januari gaan de mannen van Europeantuning samen met MTE de S60 softwarematig onder handen nemen.
We gaan de Heico software vervangen door een MTE Stage2 tune.
Daarna gaat de S60 weer de rollenbank op, eens kijken what's what

[edit]
Fijne feestdagen trouwens!
[/edit]