[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerra

Geen liquid metal hoop ik? Sorry was inderdaad als grapje bedoeld voor de techneuten, is zeer gevaarlijk spul (voor het apparaat tenminste).
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

henry classic v70

Misschien een domme vraag maar waar zit die koelpasta precies...?  :eusa_shifty:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

DJ--NeO--

Citaat van: henry classic v70 op 16-07-2021 08:58:50
Misschien een domme vraag maar waar zit die koelpasta precies...?  :eusa_shifty:


koelpasta wordt aangebracht op de processor van de computer/gameconsole en dit komt dan vervolgens tussen de processor en het koelframe van de processor te zitten om de hitte van de processor goed over te kunnen brengen naar de koeler.

Ik heb ooit een HP server gehad waarbij HP zelf was vergeten om het kunstof cellofaan van de fabrieks aangebrachte koelpasta weg te halen met als resultaat dat er een directe barrière was in het overbrengen van de hitte wat resulteerde in een verschil van een stille server of een server welke bij het minste of geringste al stond te blazen als een gek
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

elianmars

Citaat van: Jerra op 15-07-2021 23:02:37
Geen liquid metal hoop ik? Sorry was inderdaad als grapje bedoeld voor de techneuten, is zeer gevaarlijk spul (voor het apparaat tenminste).

Nee nee  ;D. Ik had al elders gelezen dat dat geen fijn spul is.

elianmars

Nou, het is gelukt, hoor. Veel stof eruit gehaald en de koelpasta vernieuwd. Waar de PS4 de laatste tijd direct ging loeien bij het opstarten van een spel, blijft-ie nu gewoon stil  :D
Kasper is nu heel blij aan het gamen (hij heeft ook meegeholpen met het schoonmaken van de PS)  ;D

daanium

Mooi om te lezen dat het gelukt is én geholpen heeft
En voor de mensen die nog onzeker zijn over de locatie van de koelpasta, daar waar je het weg poetst, daar moet ook weer verse gesmeerd worden ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

henry classic v70

Citaat van: DJ--NeO-- op 16-07-2021 10:06:27
koelpasta wordt aangebracht op de processor van de computer/gameconsole en dit komt dan vervolgens tussen de processor en het koelframe van de processor te zitten om de hitte van de processor goed over te kunnen brengen naar de koeler.

Citaat van: daanium op 17-07-2021 09:03:30
Mooi om te lezen dat het gelukt is én geholpen heeft
En voor de mensen die nog onzeker zijn over de locatie van de koelpasta, daar waar je het weg poetst, daar moet ook weer verse gesmeerd worden ;)

top thnx! :eusa_clap:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

daanium

#3037
Vorige week heb ik een DAB module besteld bij de dealer.
Afgelopen zondag had ik een paar vrije uurtjes, dus ben ik nog eens lekker gaan Volvo'en ;D
De dealer kan checken op VIN of de benodigde bekabeling aanwezig is, bij mijn Polestar was dat niet het geval.
Dat vond ik wel vreemd voor een Polestar, want ik dacht dat die redelijk 'full-option' was.
Anyway, dit is de hele set;

Partnummer 31667304 is de DAB module (die in het kofferbak komt)

Partnummer 32270865 is de 'voorbereidende installatie' (kabelset)



Er is via de website van Volvo een installatiehandleiding te downloaden, hij staat ook op mijn site online als pdf.

Die handleiding heb ik netjes gevolgd en daarmee is het een redelijk simpele klus.
Op een schaal van 1 tot 10, zou ik het een 6 geven.
Mij heeft het 3 tot 4 uur bezig gehouden (dat is inclusief koffie en foto's)

Eerst de achterbank er uit, in tegenstelling tot de Heico, heeft het faceliftmodel (2015 en jonger) een super hip systeem bedacht om de bank los te krijgen.
Je moet aan de zijkant van de bank, een dingetje indrukken zodat je de bank omhoog kunt tillen



Als je Volvo achterbank verwarming heeft, dan zitten er links en rechts een stekker, die moeten beide los





Daarna kwam een rot onderdeel om los te krijgen (als je dat nog niet eerder gedaan hebt)





Op de bovenstaande foto zie je aan de rechter kant een klem die je kunt indrukken, in de auto zit dat aan de bovenkant.
Dan zie je in het midden een omcirkeld stuk met schuim er om, en in mijn geval was dát de rotzak die het geheel vast hield.
Door dit met schuim voorziene stuk in te drukken, kun je het geheel omhoog schuiven en verwijderen.

Daarna bij de dorpels wat plastic weghalen




Daarna staat er in de Volvo handleiding dat dit kapje weg moet en de stekker los gemaakt moet worden.
Dat bleek achteraf onnodig (de accu is al losgekoppeld om eventuele airbag ellende te voorkomen)





Dan moet het plastic bij de dorpel van de bijrijder los en om dat te realiseren moet de rubber los.
Daarna de gordel en de stekker onder de stoel los maken zodat de stoel er zometeen uit kan





De stoel zit met 4 schroeven vast, daarna til je 'm er zo uit (toch best spannend, maar goed te doen)
Dan komen we bij de versterker waar we een draad moeten gaan splitten en een min-draad moeten gaan vastzetten aan een aardpunt (of min-punt :eusa_think:)
Ook dit staat allemaal duidelijk beschreven in de Volvo handleiding











Als de kabel gefikst is kan die doorgeleidt worden naar achteren, ook de 'route' staat duidelijk beschreven in de handleiding (helaas geen foto's van gemaakt)
Dan kun je de DAB module gaan monteren en de kabels aansluiten :eusa_dance:



Als je de kit besteld bij de dealer, dan krijg je de houder mooi in de kleur van je wagen.
Het is een onderdeel wat niet in het zicht zit, dus eigenlijk is de kleur niet zo spannend, maar wel mooi dat ze er rekening mee houden :)
De module en houder zijn ook veel gebruikt te vinden op onderdelenlijn of marktplaats/ebay

Voor we de laatste kabels aan kunnen sluiten aan de module, moet er nog een antenne vervangen worden.
Die zit aan de bestuurderszijde naast het achterraam.



Helaas heb ik verder geen foto's, alleen nog van de kabel die je 'zelf in elkaar moet zetten'.
Ik dacht dat het fool-proof was, maar dat was dus niet zo :eusa_wall:
Op de onderstaande foto laat ik duidelijk zien hoe het niet moet en hoe het wél moet ;)













Als je die antennekabel juist hebt, klikt die ook mooi in de DAB/FM splitter.
Ook die kabel moet je even netjes van de C-stijl naar het kofferbak brengen (de 'route' staat ook weer keurig in de handleiding)

Zodra dat gedaan is, kun je alles weer in elkaar zetten en daarna een afspraak maken bij de dealer om de software in te laden :eusa_dance:



Het geluid is hoorbaar beter/zuiverder/helderder dan via FM en geen last meer van ruis door m'n muziek ;)
Het viel me alleen op dat het signaal wel eens weg kan vallen als je door een straat rijd met hoge huizen aan beide kanten :eusa_shifty:



Dat probleem heb ik met FM nog niet gehad in de S60, maar ik ben er toch erg blij mee ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Jeroentjuh

Citaat van: daanium op 29-07-2021 20:33:16
Als je de kit besteld bij de dealer, dan krijg je de houder mooi in de kleur van je wagen.
Het is een onderdeel wat niet in het zicht zit, dus eigenlijk is de kleur niet zo spannend, maar wel mooi dat ze er rekening mee houden :)

Die houder/beugel is altijd wit, toevallig de kleur van jouw auto 😉

V70geRwin

Als je DAB ontvangst hebt is het zeker veel betere kwaliteit, mijn Volvo HU ook vervangen door een aftermarket met een DAB+ dak antenne. Mooi zo netjes geïntegreerd in de originele radio  :eusa_clap:

daanium

Citaat van: Jeroentjuh op 31-07-2021 10:37:42
Die houder/beugel is altijd wit, toevallig de kleur van jouw auto 😉
Dat wist ik niet, een poosje geleden had ik een DAB module gezocht op onderdelenlijn, toen kwam ik een donkere houder tegen.
Daarom dacht ik dat de dealer op kleur kon leveren.
Maar die beugel zit niet in het zicht, dus no problemo als die in 'n andere kleur was :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#3041
Een paar dagen geleden heb ik me maar liefst 5 minuten bezig gehouden met de kleinste upgrade die ik waarschijnlijk kan doen aan de S60 ;D
De oranje knipperlampen vervangen door de zilver gekleurde variant.
Ik vind het écht een mooie upgrade die ik tot nu toe bij elke Volvo heb gedaan :)




Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#3042
Aangezien ik na die 5 minuten van het knipperlicht nog wel wat tijd over had, heb ik ook het afdichtklepje vervangen bij het slot van het kofferdeksel.
Bij de aankoop van de S60 was deze kapot, bij de dealer voor een paar euro een verse besteld en dat zorgt weer voor een nette afwerking :)





Het was even puzzelen hoe het veertje ook al weer gezeten heeft :eusa_think:
Maar via een Turkse Volvo site, kon ik duidelijke foto's terug vinden.
Met die op het scherm is het allemaal zo gefixt :eusa_dance:
Om te voorkomen dat het houdertje weer kapot zou gaan, heb ik de scharnierpunten ingevet met wat vaseline.
Op die manier blijft alles lekker soepel bewegen, ook met hoge of juist lage temperaturen





Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Miyel

Citaat van: daanium op 04-08-2021 20:52:24
Een paar dagen geleden heb ik me maar liefst 5 minuten bezig gehouden met de kleinste upgrade die ik waarschijnlijk kan doen aan de S60 ;D

Op de kosten/tevredenheid ratio in ieder geval de meest rendabele 😅
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

daanium

#3044
Haha inderdaad! Zelden zo een voordelige upgrade uit kunnen voeren aan een Volvo ;D
Ik had inmiddels de smaak te pakken, dus de dag na deze twee kleine upgrades had ik ruimte voor nog een kleintje :D
KT4 heeft namelijk grotere flippers gemaakt voor aan het stuur.
Geen plastic troep wat je met een inbusschroefje op de originele flipper vast zet, maar een vervanging van de originele.
De reviews waren goed en dus maar eens een setje deze kant op laten komen ;)

Zo ziet het er origineel uit;



Eerst maar eens de airbag loshalen (twee veer-achtigen houden de boel op hun plaats, veel over te vinden op Youtube)
Daarna het mooie zilveren middendeel los trekken (zit niet geschroefd)
En als laatst de stuurbediening er uit wippen









Daarna kun je met een torx schroevendraaier de schroef van de flippers los draaien en de originele flippers demonteren



Het originele binnenwerk herbruiken we, alleen het zilver gekleurde deel zal vervangen worden



Even een shot van links nog origineel en rechts de grote versie, ik vind het wel stoer, zo'n grotere flipper 8)



En dit is dan het eind resultaat.
De grote flippers zijn in allerlei kleuren te bestellen, maar ik wil het wel een OEM look geven, vandaar de keuze voor 'origineel' zilver  :angel:


Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]