waterpomp 18 of 20 tanden

Gestart door 240estate, 29-02-2012 17:18:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

240estate

Hallo,
Bezig met de distrivbutie van mijn 2.5 tdi (D5252t) en ook gelijk de waterpomp vervangen. Die oude pomp heeft echter 20 tanden en de nieuwe 18 tanden.

Als ik zoek op kenteken (62-GP-HP)  kom ik echter steeds 18 tanden tegen terwijl er een 20 tands inzat.

Zijn er twee types en waarom is er dan een verschil? 

thuur

Ik zie ook alleen maar 18 tands exemplaren. Tja, volgens mij maakt het niets uit want het is onderdeel wat niet meeloopt met de timing. Een 20 tands exemplaar (grotere poelie?) zal wat langzamer draaien, maar die 10% lijkt mij niet zo kritisch.


Gr ;)

dennis850estate

Citaat van: thuur op 01-03-2012 00:26:19
Ik zie ook alleen maar 18 tands exemplaren. Tja, volgens mij maakt het niets uit want het is onderdeel wat niet meeloopt met de timing. Een 20 tands exemplaar (grotere poelie?) zal wat langzamer draaien, maar die 10% lijkt mij niet zo kritisch.


Gr ;)

heb dit al diverse malen gezien. je pomptiming gaat verlopen omdat de poelie kleiner is en dus ook de straal. De riem wordt dus ietsjes minder ver naar buiten geduwd en aangezien de nokkenas indirect de pomp aandrijft gaat het iets verstellen. Je zult dus de pomp dynamisch kunnen laten afstellen als je klaar bent.

thuur

Citaat van: dennis850estate op 01-03-2012 11:31:33
Citaat van: thuur op 01-03-2012 00:26:19
Ik zie ook alleen maar 18 tands exemplaren. Tja, volgens mij maakt het niets uit want het is onderdeel wat niet meeloopt met de timing. Een 20 tands exemplaar (grotere poelie?) zal wat langzamer draaien, maar die 10% lijkt mij niet zo kritisch.

heb dit al diverse malen gezien. je pomptiming gaat verlopen omdat de poelie kleiner is en dus ook de straal. De riem wordt dus ietsjes minder ver naar buiten geduwd en aangezien de nokkenas indirect de pomp aandrijft gaat het iets verstellen. Je zult dus de pomp dynamisch kunnen laten afstellen als je klaar bent.

Dan zou na een aantal rotaties de motor in de soep lopen want dan gaan de kleppen de zuigers raken... Volgens mij heeft het enkel invloed op de waterdruk en riemspanner, maar zogezegd verwacht ik dat alles binnen die 10% wel nog functioneert.


Gr :eusa_think:

240estate

Ik dacht er ook zo over als Dennis.
De afstand van het trekkende part van de riem word iets korter tussen krukas poelie en nokkenas poelie dus komt je inspuitpomp een fractie later te staan. ook kleptiming wordt een fractie later maar het is denk ik zo gering dat het geen invloed heeft

dennis850estate

Citaat van: 240estate op 01-03-2012 23:00:36
Ik dacht er ook zo over als Dennis.
De afstand van het trekkende part van de riem word iets korter tussen krukas poelie en nokkenas poelie dus komt je inspuitpomp een fractie later te staan. ook kleptiming wordt een fractie later maar het is denk ik zo gering dat het geen invloed heeft

klopt helemaal. het is echter zo weinig dat je het nauwelijks merkt. pas als hij moeilijk gaat aanslaan of gaat roken kun je hem laten afstellen

thuur

Citaat van: dennis850estate op 02-03-2012 00:06:29
Citaat van: 240estate op 01-03-2012 23:00:36
Ik dacht er ook zo over als Dennis.
De afstand van het trekkende part van de riem word iets korter tussen krukas poelie en nokkenas poelie dus komt je inspuitpomp een fractie later te staan. ook kleptiming wordt een fractie later maar het is denk ik zo gering dat het geen invloed heeft

klopt helemaal. het is echter zo weinig dat je het nauwelijks merkt. pas als hij moeilijk gaat aanslaan of gaat roken kun je hem laten afstellen

Ah zo bedoel je. Sorry, ik had je eerdere post verkeerd gelezen. Inderdaad, dat heeft wel effect op de pomptiming inderdaad. En niet op de distributietiming.


Gr ;D

Pentaforce

Klopt niet.
Er zit niets in trekkende deel vd riem, krukas trekt direct aan nokkenas, waterpomp en spanner zitten in
"onbelaste" deel.
Een spanner zit nooit in een trekkkend deel van een riem of ketting. Zo kun je ook simpel de draairichting van een motor bepalen.

Pentaforce

Maar de riem blijft even lang, het aantal tanden op de riem veranderd niet.

dennis850estate

Citaat van: Pentaforce op 02-03-2012 11:45:06
Klopt niet.
Er zit niets in trekkende deel vd riem, krukas trekt direct aan nokkenas, waterpomp en spanner zitten in
"onbelaste" deel.
Een spanner zit nooit in een trekkkend deel van een riem of ketting. Zo kun je ook simpel de draairichting van een motor bepalen.

ik zou zeggen maak een tekening en overdrijf met de waterpomppoelie diameter. je zult zien dat bij een grote poelie er meer riem nodig is om de afstand tussen krukas en nokkenas af te leggen. Dit betekent dat als je een waterpomp met minder tanden monteert hij de nokkenas iets verstelt en dus zo ook de pomp meetrekt. Ik hoor het wel als je het snapt  ;D

Pentaforce

Sorry, je hebt helemaal gelijk.
Ik dacht dat de waterpomp aan de andere kant zat.
Bij sommige motoren span je de riem met de waterpomp, maar dat is weer een ander verhaal.
Had beter eerste de tekenig even op kunnen zoeken, het is 4 jaar geleden dat ik riem en waterpomp vervangen heb..

Groet.

ovlov 058

#11
Zolang de tanden van de krukas en nokkenas, de 2/1 verhouding niet veranderd, mag je er zelf nog een waterpomp extra bijzetten en een langere riem.

Probeer eens met je fiets, zet twee kettingen aan één en leg deze erop, de verhouding tussen de tandwielen zal niet veranderen  :eusa_whistle:

dennis850estate

Citaat van: ovlov 058 op 03-03-2012 16:19:58
Zolang de tanden van de krukas en nokkenas, de 2/1 verhouding niet veranderd, mag je er zelf nog een waterpomp extra bijzetten en een langere riem.

Probeer eens met je fiets, zet twee kettingen aan één en leg deze erop, de verhouding tussen de tandwielen zal niet veranderen  :eusa_whistle:

dat klopt. alleen het gaat hier om de afnemende straal van de waterpomppoelie. De draaisnelheid zal veranderen (wat niet erg is) maar ook de af te leggen weg waardoor de pomptiming iets zal verlopen. Dit kan dan weer opgelost worden door de pomptiming aan te passen. Mocht je het 100% willen doen kan ook de spieloze nokkenaspoelie verzet worden en hoef je aan de pompzijde niets te doen.