Zware accu monteren?

Gestart door 2.0keijzer, 03-08-2004 12:17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 04-08-2004 18:02:57
Nou dat denk ik niet. De spanning van 12 volt zal een accus niet vasthouden tijdens het starten. Overigens is een volle accu geen 12 volt maar 14,4 volt, waar de cellen beginnen te koken. Bij 12 volt is de accu gewoon helemaal leeg, en helemaal vol bij 16,2 volt. Nadat de laadstroom eraf is gehaald zakt dat meestal tot zo'n 14 volt. Ik praat dan over een accu aan de lader, in de auto zal het iets anders verlopen.

De 14,4 volt komen van de acculader en wat je meet is het naijlen van de cellen. Je kunt een accu alleen meten als hij onder belasting in een netwerk hangt. De accu is echt 12 Volt. (Iedere herlaadbare cel wat er tot op hedentendage geproduceerd wordt is 1,2 Volt. Ga maar na bij je eigen oplaadbare apparathuur (PDA/Laptop/Dig. camera). En tot 1000x oplaadbaar in meest gunstige omstandigheden: continu opladen->ontladen->opladen->etc.....)

Daarom moet je accu ook laten stabiliseren na het opladen om hem goed te kunnen doormeten.


Het wattage mag dan wel verschillen, maar dat komt omdat het het product is van de stroom en de spanning! De stroom zal voor de startmotor bepalend zijn, het voltage is 'nice to have'. De startmotor zal uiteindelijk een maximale stroom 'trekken' en gezien de weerstand gelijk is en blijft, (U=I*R) zal de spanning ook constant zijn. Zodra de accu gaat 'zakken' zal er dus juist minder stroom geleverd worden en niet minder spanning! Het zakken van de stroom heeft dus juist tot gevolg dat de spanning zakt.

Het is allemaal afhankelijk van de stroom wat de startmotor trekt dus. Daarna kun je beoordelen of de accu het kan leveren. Hoe groter de accu, hoe meer Ah, hoe beter de accu.


Ik denk dat je inderdaad gewoon pech hebt gehad met de starter van je motor. Deze was 'gewend' om rustig aan te draaien en toen de sterke accu haar amperages liet vloeien verslikte de starter zich in zichzelf. Of het was een 6V starter... ;)


Gr 8)

ed

Ook dit klopt echt niet!

Jij hebt het over een droge cel met een spanning van 1,2 volt per cel (bijvoorbeeld nikkel cadmium batterij). We hebben het hier over een loodaccu. Een loodcel geeft een spanning af van 2,4 volt per cel in geladen toestand, en 2 volt per cel in ongeladen toestand. Aangezien elke 12 volt accu 6 cellen heeft is de accu dus leeg 12 volt, en vol 14,4 volt. Dat is de harde theorie en waarheid. Iets anders is er echt niet van te maken, tenzij jij de natuurkunde overhoop wilt halen ;)

Het naijlen is van 16,2 naar 14,4 volt, maar in in de praktijk is die laatste waarde iets lager. De lader geeft een heel wat hogere spanning af dan 14,4 volt, maar zakt in door de inwendige weerstand van de accu. Naarmate de accu voller wordt neemt de inwendige weerstand toe, en daarmee ook de laadspanning (bij laden onder constante stroom).

Over het laatste punt ben ik het helemaal met je eens. Het opgenomen vermogen wordt bepaald door stroom die de accu kan leveren, en dus de spanning die de accu daarbij kan vasthouden. De term dat de spanning inzakt van de accu komt denk ik ook voort uit het feit dat de spanning eenvoudig te meten is, maar de geleverde stroom niet, zeg maar een praktijkuitdrukking.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

#18
Citaat van: ed op 05-08-2004 11:21:16
Ook dit klopt echt niet!

Jij hebt het over een droge cel met een spanning van 1,2 volt per cel (bijvoorbeeld nikkel cadmium batterij). We hebben het hier over een loodaccu. Een loodcel geeft een spanning af van 2,4 volt per cel in geladen toestand, en 2 volt per cel in ongeladen toestand. Aangezien elke 12 volt accu 6 cellen heeft is de accu dus leeg 12 volt, en vol 14,4 volt. Dat is de harde theorie en waarheid. Iets anders is er echt niet van te maken, tenzij jij de natuurkunde overhoop wilt halen ;)

;D Leuke discussie

Ik ga mijn HTS elektronica boeken raadplegen want wat jij zegt dat hebben ze mij niet verteld in die pijnlijke opleiding ;)

Die 2 volt in ongeladen toestand kun je (behalve in een lab) niet meten. Zodra je stroom gaat vragen (om een correct voltage te meten) zul je 0V moeten krijgen (theorie) want leeg=leeg. (Nu heeft een accu altijd een 'recover' modus waarin de elektroden zullen herschikken zodat het lijkt alsof de accu langzaam iets voller wordt. Maar dit terzijde.)

Mijn kennis: Iedere accucel heeft bij mijn weten, ongeacht van de gebruikte materialen 1,2 volt. 2x1,2=2,4 dus het zijn 2 cellen in serie. Niet fysiek aparte cellen zoals in je telefoonaccu, maar geïntegreerd in de constructie. Waarom zouden ze spreken over het voltage van de accu in ongeladen toestand? Lijkt me logischer om een VAST voltage te nemen in geladen toestand (12 Volt?).

Ik kom er op terug ;)

Gr 8)

[edit] Ik lees net in een artikel dat 2,4 Volt de LAADspanning is van een enkele cel in een loodaccu. Dus niet de nominale spanning van de cel [/edit]

ed

Hou ik je aan :)
Maar je zult tot dezelfde conclusie komen dat een loodcel een nominale spanning heeft van 2.4 volt per cel (dus niet twee cellen in serie).

Overigens heeft niet iedere cel een spanning van 1,2 volt. Een léclanché (ken je hem nog, de gewone batterij?) en een alkaline cel hebben een spanning van 1,5 volt, een kwikcel 1,4 volt.

De laadspanning wordt vaak op 2,4 volt begrensd om koken van de cel te voorkomen.

Overigens boeiende materie die batterijen!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

2.0keijzer



Trouwens, 2.0keijzer: zit die accu er al in?  ;D

Wel, het, inmiddels aardig ingewikkelde, verhaal heeft een grappige wending gekregen: nadat dus mijn accu was leeggelopen, en ik mijn auto met startkabels op gang had geholpen, viel me op dat de startmotor maar moeizaam ronddraaide. Gisteren even geparkeerd terwijl mijn vriendin een boodschap ging doen. Ik had mijn contact aan laten staan, zodat ik nog radio kon luisteren.
Jullie raden het al: toen mijn vriendin terug kwam, was de accu helemaal plat.
Stomtoevallig stond ik voor een Halfords filiaal. Ik rijd dus met een nieuwe Halfords accu rond, terwijl die accu in de boot werkloos staat te zijn.....

thuur

Citaat van: 2.0keijzer op 05-08-2004 13:01:10


Trouwens, 2.0keijzer: zit die accu er al in?  ;D

Wel, het, inmiddels aardig ingewikkelde, verhaal heeft een grappige wending gekregen: nadat dus mijn accu was leeggelopen, en ik mijn auto met startkabels op gang had geholpen, viel me op dat de startmotor maar moeizaam ronddraaide. Gisteren even geparkeerd terwijl mijn vriendin een boodschap ging doen. Ik had mijn contact aan laten staan, zodat ik nog radio kon luisteren.
Jullie raden het al: toen mijn vriendin terug kwam, was de accu helemaal plat.
Stomtoevallig stond ik voor een Halfords filiaal. Ik rijd dus met een nieuwe Halfords accu rond, terwijl die accu in de boot werkloos staat te zijn.....

Hahahaha, dus je wilt beweren dat deze draad helemaal niet meer relevant is? [grin]  ;D

Als ie leegt loopt gedurende een 'boodschap' (om daar maar verder niet op in te gaan ;) ) dan was ie inderdaad aan het einde van z'n leven... Leeglopen van een loodaccu is schadelijk. Deze zogenaamde 'startaccu's' moeten kortstondig veel leveren en meteen weer bijgeladen worden. Bij het niet gebruiken eigenlijk ook onder spanning zetten (=motor laten draaien). Maarja dat 'eigenlijk' ........

Startaccu's hebben grote dunne platen welke gaan kromtrekken bij een flinke ontlading (zeker herhaaldelijk).

Inmiddels heb ik mijn lunchpauze besteed aan het doornemen van een theoretisch pdf-je over accu's en het laden hiervan. Met de opmerking: het komt van een fabrikant van laders, dus sommige dingen zullen bewust wel of niet verteld worden. (Link: http://www.victronenergy.com/BookRVA/Elektriciteit%20aan%20boord.pdf en het gaat voornamelijk over scheepsaccu's, maar ook handig als je een koelkast efficient in je kar wilt bouwen ;) )

@ed:
Sneller dan verwacht terug op het topic:
De 1,5 Volts cellen zijn niet herlaadbaar. Dit heb ik overal erbij gezet als ik het goed heb ;)

Je zult het document ook interessant vinden. Wellicht voor jou wat meer parate kennis dan voor mij...  ;D

Zo staat er op pagina 23 een tabel (die ik gebruik als uitgangspunt voor een samenvatting) waarin staat dat een opgeladen accu bij open klemspanning 12,8 volt heeft (en dat is het voltage waar ik op doelde, maar is inderdaad ZONDER BELASTING gemeten).

En het verlossende antwoord: Een accu heeft in geheel opgeladen toestand een spanning van 14,34 Volt (2,39 Volt per cel bij 6 cellen), [ref. pg. 19 par. Elektrolyt] !!!


ed, je hebt gelijk en een goede voorspelling gemaakt! Chapeau voor je actuele kennis zeg...


Gr 8)

(ps: je gaat toch niet nu een vlaai van me vragen hé? ;)

ed

Nee ik ga geen vlaai vragen, alhoewel....

Interessant stukje overigens. Heb het gelijk even gedownload. Ik heb er ook iets van geleerd in de gauwigheid, namelijk dat de 2,39 volt de spanning is waarbij de accu eigenlijk "vol" is tijdens laden. Dat is dus ook de spanning waarbij een cel gaat koken. Om dus goed op te laden zul je nog even moeten doorladen om dat door de opstijgende gasbellen de electrolytische oplossing gemengd wordt.  Het is dus goed als de accu even kookt vrij vertaald. Daarna zal de spanning maximaal kunnen oplopen tot 2,7 volt per cel.

Mijn actuele kennis van loodaccu's stamt nog uit de periode dat ik eens een acculader heb gemaakt. De auto accu laders laden met een veel te hoge stroom als de accu vol is, en maken de accu van een motorfiets stuk. Ik wilde dus een lader die zelf in druppelladen overging na het normale laden. Die kon je nog niet zo kopen destijds. Dus maar zelf gemaakt. Je moet dan wel weten hoe een accu werkt, vandaar.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 05-08-2004 14:26:23
Interessant stukje overigens. Heb het gelijk even gedownload. Ik heb er ook iets van geleerd in de gauwigheid, namelijk dat de 2,39 volt de spanning is waarbij de accu eigenlijk "vol" is tijdens laden. Dat is dus ook de spanning waarbij een cel gaat koken. Om dus goed op te laden zul je nog even moeten doorladen om dat door de opstijgende gasbellen de electrolytische oplossing gemengd wordt.  Het is dus goed als de accu even kookt vrij vertaald. Daarna zal de spanning maximaal kunnen oplopen tot 2,7 volt per cel.

Kijk! Iedere dag leer je weer wat bij zegt men... Er staat ook dat de modernere accu's niet zo goed 'koken' en dat je ze eigenlijk wekenlang aan een 'regenerator' moet leggen. Dat gaat me wat ver, zeker omdat er ook staat dat door trillingen van het voertuig de stabilisatie eveneens sneller optreedt. En geloof maar dat mijn accu net zo hard door het klaverblad gaat als de rest van de auto ;)

O, en ik weet nu ook wat ik zo als 'onaangenaam' ervaar als ik bij een boel accu's in de buurt sta. Ik heb het nooit kunnen omschrijven, maar ik weet nu dat t t gas is wat ontsnapt tijdens het laden.

Gr 8)