Vragen over electrisch schema Vialle AMS installatie

Gestart door CharlieFox, 11-04-2012 10:05:49

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Zie onderstaand schema, elders op dit forum gepost door Elmarconi. Komt in eerste instantie voor een mechanicus dergelijke spaghetti in eerste instantie imponerend over, eenmaal bestuderend (ook noodgedwongen moet ik zeggen) word ik toch nieuwsgierig. Helaas heb ik er geen uitleg bij. Kan iemand mij vertellen wat de volgende rode cijfers in het schema zijn? En nog beter: Wat ze doen?

1) Ik neem aan dat dat de lambda sonde is? Er is dus slechts 1 touwtje (uit totaal 4) voor de LPG regeling?

2) De regeleenheid bedoelt men de ECU mee? Is immers niet de gascomputer want die wordt AMS genoemd en is die kast rechts er van.

3) Die vacuum 3-wegklep, dat zal deze klep zijn? http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33697.msg702316.html#msg702316

4) Demping Fueltronic? Lijkt mij dit blokje? http://www.autogasparts.eu/webshop/docs/webshop.asp?act=item&itemcode=207349.3 Zit vastgeplakt in de kast van de ECU.

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

elmarconi

Citaat van: CharlieFox op 11-04-2012 10:05:49
1) Ik neem aan dat dat de lambda sonde is? Er is dus slechts 1 touwtje (uit totaal 4) voor de LPG regeling?

Yep. Mits de massa een beetje fris is werkt dat gewoon.

2) De regeleenheid bedoelt men de ECU mee? Is immers niet de gascomputer want die wordt AMS genoemd en is die kast rechts er van.

Ik vermoed van wel. Maar dit schema lijkt me niet compleet. Duik onder de kap en ga vanaf de AMS op zoek naar de Connector 1 en 2.

4) Demping Fueltronic? Lijkt mij dit blokje? http://www.autogasparts.eu/webshop/docs/webshop.asp?act=item&itemcode=207349.3 Zit vastgeplakt in de kast van de ECU.

Het staat er echt bij wat het is: 207349.3 - Onderbreekrelais.

--
Autogas Inside . . .

CharlieFox

Dank Elmarconi. Punt 4:

Ik bedoel of een Demping Fueltronic in het schema hetzelfde apparaatje is als een 207349.3 Onderbreekrelais? Het gaan mij idd om het localiseren / identificeren van de verschillende onderdelen in de auto a.d.h.v. het door jou geposte schema ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

elmarconi

Citaat van: CharlieFox op 11-04-2012 10:46:58
Dank Elmarconi. Punt 4:

Ik bedoel of een Demping Fueltronic in het schema hetzelfde apparaatje is als een 207349.3 Onderbreekrelais? Het gaan mij idd om het localiseren / identificeren van de verschillende onderdelen in de auto a.d.h.v. het door jou geposte schema ...

Nee. Dat lijkt me niet het geval. Sowieso weet ik niet of dit een compleet AMS schema is, ik heb ook slechts google aangetrapt.
--
Autogas Inside . . .

jeroen74

Ik heb dit schema ook bestudeerd, maar ik ben 100% zeker dat dit niet het schema is van de installatie zoals gemonteerd in de 850.

Die fueltronic damper is bij mij een los condensatortje in een krimpjekousje met twee draadjes wat bij het grote connectorblok zit onder het schoppaneel.

De injectoren zijn bij mij in twee groepen onderbroken. Er zitten iets van 7 relais in de AMS ECU, dus ik kan me voorstellen dat er twee a drie zijn die bedoeld zijn om diverse dingen om te schakelen, op een universele manier.

Dat '207349.3 onderbreekrelais' blijkt bij mij in de ECU bak te zitten onder de motorkap; daar was ik nog nooit geweest dus dat was nog een verrassing :) Ik vond namelijk dat er wel heel weinig draadjes waren die aan de normale kabelboom vastzaten, maar dat blijkt mij allemaal in de ECU bak gedaan te zijn.

Voor de rest heb ik nog een los kastje met vier draadjes, dat is volgens mij de lambda emulator (16945), en twee losse relais in twee aan elkaar geklikte relaisvoetjes.

Die vacuum 3 weg klep is niet meer dan een drukschakelaar.

Ik zou een correct schema ook fijn vinden om te hebben, maar ik heb ook weer geen zin om de hele kabelboom te gaan analyseren ;)

Misschien dat Vialle je verder kan helpen? Er zit een identificatiestickertje op de kabelboom met een nummertje ;)

KIM

Ik weet dat er van deltapress een boekje is uigegeven over LPG systemen. Ik heb dat ooit in mijn bezit gehad, maar het is weer verdwenen.
Daar staat het juiste schema wel in...

Ik zal (als ik er aan denk) vanavond eens neuzen in mijn GLT documentatie; die was ook uitgerust met AMS.

haasje

Ik heb hier ongeveer alle papieren liggen die nodig zijn voor de inbouw van een vialle ams in een 854 2.5 20V.
Houdt er rekening mee dat de aansluitingen van een 10V en 20V verschillen.

Ik zal de schema's dadelijk even scannen. Mocht er iemand meer willen hebben, stuur dan even een pb.

edit:

KIM

Da's mooi, want ik ben een uurtje geleden tot de ontdekking gekomen dat ik niks meer heb.
Ik had destijds ook een inleerprocedure...

haasje

Citaat van: KIM op 11-04-2012 19:21:14
Da's mooi, want ik ben een uurtje geleden tot de ontdekking gekomen dat ik niks meer heb.
Ik had destijds ook een inleerprocedure...
:eusa_whistle:

KIM

jeroen74

Is dit schema ook van toepassing op de 10V?

haasje

aangezien dat er in de schema's vermeld staat dat het voor de 2.5 20V is, heb ik het vermoeden van niet. Merendeels zal het overigens wel overeen komen.

jeroen74

Is de zelf leer procedure actief met het zelfleer-draadje aan massa of juist moet het juist onderbroken/niet-aangesloten zijn?

Denk dat dit schema niet voor de 10V is, althans niet helemaal, dat 'interval-relais' heb ik niet. Maar de 10V schijnt ipv daarvan een 'lambda-emulator' te hebben.

Ik heb een 1 of ander kastje in de ECU box zit, wat ik niet kan terug vinden in dit schema.