Oliepeil na onderhoudsbeurt

Gestart door JCviggen, 11-08-2004 11:09:23

Vorige topic - Volgende topic

JCviggen

Gisteren op onderhoud geweest (135K Km) bij officiele volvo dealer...paar zaken laten vervangen zoals brandstoffilter en boughies/kabels/rotor etc...

Op de factuur staat 5.5 L Ultron Synthetische olie. Ik stond er bij toen de olie er werd ingedaan, en ik zag dat er 5.8 liter werd ingepompt. Uiteraard werd ook de filter vervangen, waar wat olie in gaat.

Nu controleer ik het oliepeil deze morgen, en de olie staat minstens 2 centimeter BOVEN het maximum. Zo hoog dat het moeilijk peilen is, want op de stok zelf zie je niks. Maar als ik de stok er niet helemaal insteek (2cm overhouden ongeveer) staat de olie nog bijna op maximum!

Ik rij niet graag met m'n olie te hoog...is 5.5 liter de juiste hoeveelheid voor een 850 (turbo uiteraard) ? Er stond een digitale teller op de oliespuit die tot 3 cijfers na de komma ging, ik vermoed dat de 5.8 liter dus wel vrij nauwkeurig zal zijn. Ik snap niet hoe de juiste hoeveelheid olie zo ver boven het maximum kan staan  ???
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

mehn

In mijn boekje (1995) staat:

'Olieinhoud: 5,3 liter, incl. filter.
(Turbo: +0,9 liter als de olieradiator is leeggelopen)'

Dan zou er bij jou dus maximaal 6,2 liter in mogen...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

JCviggen

hmmz

dus ofwel zat er nog teveel olie in het blok, ofwel is m'n peilstok niet juist. Dat laatste zou betekenen dat ik eerder met te weinig olie onderweg was als het peil goed stond op de stok...

maar dat lijkt me onwaarschijnlijk...in ieder geval staat na toevoeging van 5.8 liter de boel BEHOORLIJK boven het maximum :(

thuur

Waarom ga je niet gewoon even terug naar de dealer?

Auto neerzetten, sleutels geven en zeggen 'NU oplossen s.v.p. Ik moet zo weg en evt. schade + vervolgschade is voor jullie rekening'.

Of ben je nog bevriend met je dealer? :P :D ;)

Gr 8)

JCviggen

was de eerste keer dat ik er naartoe ging  ::)

denk dat ik er idd eens naar ga bellen  >:(

thuur

We horen graag het antwoord van dealer!

Gr 8)

ed

Vergis jeniet in de hoeveelheid olie die achter blijft nadat je de auto laat leeglopen. Ik zou het er zeker uit laten halen. Je olie kan gaan schuimen, met als gevolg dat de oliepomp niets meer aan kan zuigen met als gevolg.....
Ook kan de druk te hoog worden waardoor er keerringen uitgeblazen worden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BobaFett

Hoe hoog mag het peil staan bij een koude motor ('s ochtends gepeild) ?

Een paar weken geleden heeft de auto een beurt gehad en de olie en filter zijn  vervangen. Er is 6 liter ingegaan (volgens factuur) en sindsdien heb ik niet bijgevuld. Ik heb gisteren het niveau gecontroleerd en het stond wel iets hoger dan maximum (maar geen 2 cm)...

Aangezien de auto overnacht gestaan had maakte ik me geen zorgen (olie was volledig uitgezakt), maar nu twijfel ik toch...

Zal ik er vanavond (nadat de auto een paar uur gestaan heeft) toch maar iets uithalen en afvullen op maximum, of niet ??

thuur

Tja, wat is "iets te hoog"? Een paar mm lijken me niet de wereld uitmaken. Het verschil tussen min en max is tenslotte 1 liter.

Zoals Ed zegt wordt de druk te hoog met alle gevolgen van dien. Een benzinemotor is overigens beter in staat om de extra olie eruit te "kotsen" via de overloop dan een diesel (in het algemeen). Dus wel beter opletten bij een dieseltje..

Gr 8)

Christiaan

Volgens mij maakt het geen verschil of je meet bij koude of warme motor.
Zelf controleer ik altijd 's morgens bij koude motor omdat je dan een vast meetpunt hebt onder gelijke condities en omdat dan alle olie wel uitgezakt moet zijn naar het carter.
Zoals Ed al zei; teveel olie in het carter is absoluut niet goed.
Er staat niet voor niets MINIMUM en MAXIMUM!
Bij mij gaat er altijd 5.8 liter in (i.c.m. oliefilterwissel); ik geloof 5.3 liter in het blok en een halve liter in het filter.

Christiaan

JCviggen

Zo, ben weer terug van de dealer (die trouwens 30 minuten rijden is :( )

Ze hebben alle olie er uit gehaald, hoeveelheid gemeten en er dan weer terug ingegooid (!). Halfweg wel wat gemorst, maar er is precies 5.5 liter terug ingegaan. Daarna gemeten...stond nog steeds een stuk te hoog. Na wat opzoekingswerk bleek dat ik een peilstok had die in de loop der jaren vervangen had moeten worden door een andere. Ik had een met donkerrode bovenkant, heb nu een fluo oranje. Op de nieuwe peilstok staat de olie nu NOG een millimeter of 2-3 te hoog...maar daar zal ik maar mee leren leven zeker...

volgende onderhoudsbeurt ga ik ze wel de opdracht geven er exact 5.3 liter in te gooien, geen 5.8.

thuur

Klinkt weer erg professioneel....  :(

Maar goed, "de olie zat er pas in, en wie gaat voor de nieuwe olie betalen?" zullen ze wel gedacht hebben.

Een paar mm zal niet zo erg zijn.. De motor verbruikt altijd olie, dus na een paar duizend km moet je misschien weer bijvullen.

Tis wel opgelost!  :D

Gr 8)

JCviggen

Citaat van: thuur op 11-08-2004 14:58:46
Klinkt weer erg professioneel....  :(

absoluut...

aan het eind zei die jonge monteur (nog jonger dan ik, en ik ben 24) nog tegen me : "hoe meer olie hoe beter!"
Ik bekeek m even raar, maar hij meende het blijkbaar, want hij zei nog iets van "nu ja, als hij helemaal vol olie zit zal hij wel niet meer draaien"
Ik hou ze maar goed in het oog daar bij de volgende beurten...

thuur

Tjesis wat een onnozele hals. Je had eigenlijk moeten zeggen: dus ik mag 10 liter olie in je motor bijgooien en dan een stukje gaan Duitse-snelweggen?

[edit] Of was hij met z'n Puch daar?  ;D [/edit]

Aangezien het toch een half uurtje rijden is, zit er geen andere dealer in de buurt?

Gr 8)

JCviggen

Citaat van: thuur op 11-08-2004 15:11:58
Aangezien het toch een half uurtje rijden is, zit er geen andere dealer in de buurt?

Jawel, maar ik weet uit ervaring met de V70 die we hadden hier thuis dat die nog een schepje erger zijn... compleet waardeloos.

Het is trouwens omwille van de dealers (en hun prijzen/attitude) dat m'n vader na een reeks volvos een nieuwe Toyota Avensis heeft gekocht.