Zit er een houdbaarheidsdatum op olie?

Gestart door Entuscan, 21-08-2004 00:49:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Entuscan

Is misschien een rare vraag ... maar dat moeten julie ondertussen van mij toch gewoon zijn ;)
Maar zit er eigenlijk een houdbaarheidsdatum op olie? Ik veronderstel van niet, maar heb er om eerlijk te zijn nog nooit aandacht aan geschonken

Meer bepaald de volgende types:
Motorolie 0W-40
ATF Dexron III-G
Remvloeistof Dot4+

Natuurlijk te bewaren in ongeopende verpakkingen.

Waarom deze rare vraag? Binnekort staat een grote oliewisselbeurt op't programma (ALLE olie verversen) en ik heb een goedkoop adresje binnengekregen voor oliën waar ik via via ook terecht ga kunnen.

Engiste nadeel voor mij is dat ze daar normaalgezien de olie in grote vaten verkopen. Maar het is ook mogenlijk om busjes (4-5L, 1 L enz) te krijgen, als je ze per verpakking neemt.
Bv motorolie in doos van 6x5L of zo.

Maar zo'n 30L motorolie ... dat duurt zelfs met wissel om de 7.500km toch ff voor die erdoor is. (1 dik jaartje of zo)

Exacte hoeveelheden enz moet ik maandag/dinsdag eens nahoren, ook de exacte prijzen.
Vermoedelijk zou 0W-40 zo rond de 7 euro per liter liggen, misschien zelfs 6 euro ... lijken me toch mooie prijzen, zeker voor 0w40

Maar als dat slecht wordt door te staan ben je er ook niks mee.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

JCviggen

Olie van 5 of 10 jaar oud is misschien niet je dat meer, maar 1 jaar is niks...

7 euro per liter? Op mijn factuur van volvo rekenen ze me 8 EUR per liter 5W40 Esso Ultron. Lijkt me toch geen groot verschil.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Entuscan

0W40 en 5W40 is meestal ook prijsverschil
8 euro op de factuur is zonder BTW -> 9.68 btw incl.
Is dus ook al 2.68euro verschil
Dan niet vergeten dat het bij de volvo uit een grote ton komt ... thuis in uw garage staat zo geen grote ton ;) Ook niet vergeten wat de dealer aan werk telt om dat olietje in uw autootje te gieten ... Kan je ook nog eens heeel wat olie voor kopen. Ok soms krijgt ge dan wel wat extra maar toch :P

Men maat vertelde me dat het laagste wat hem wist voor 0w40 6.25 euro/L was (maar geen idee voor de afname hoeveelheid)  
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rudi

Das idd niet duur,normaal kost dat zo'n 19€ de ltr.Ik betaal via via 13€ de ltr.Die contacten van jou zijn beter ;D ;)

Ik heb ook een voorraad,volgens mij valt dat wel mee met die levensduur...
Dr.Go-Fast...

s©ub@

#4
heb ook nog een doosje staan hier; 12 flessen castrol RS 0w30...
was inkoop iets van 7.50 euro de liter...

alleen moet ik nu elke keer als ik de schuur inloop tegen die kop van Ralph Schumacher aankijken :-\ ;)

houdbaarheid heb ik zelf nooit op gelet met olie (is immers ook al 1000enden jaren oud toch? ;D)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Entuscan

#5
En staat op zo'n doos iets van best use before of zo?
Lijkt me straf, maarja je weet maar nooit

edit: gvd edit je net je post tijdens de mijne.
Staat het bovenstaande ook zo l*llig ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

konniekip

bij brezan kun je vaten met 60 L motorolie bestellen 10W40

Entuscan

Citaat van: konniekip op 21-08-2004 02:18:42
bij brezan kun je vaten met 60 L motorolie bestellen 10W40
Vaten krijgen is daar geen probleem. 208L tonnetje is daar geen uitzondering ;)
Maar ik wil eigenlijk net geen vat
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

855-Champagne

Heb ook met een maat een vat olie gekocht van 60L
scheelt toch weer een paar centen.
Kan ook nergens een datum vinden,volgens mij is olie onbeperkt houdbaar.

Entuscan

Ok dan zit dat wel snor.

Oh ja iemand eigenlijk een idee hoeveel (liter ?) remvloeistof je nodig hebt om die HELEMAAL te spoelen?
Reservoir is iets van 0.6L dacht ik, maar in het systeem en in de klauwen enz zit toch ook remvloeistof.

Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Bij de dealer gebruiken ze ongeveer een liter om door te spoelen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Entuscan

hmm heb net nog eens de olie gewisseld gewoon 5w40.
kostte blijkbaar ook maar 7 euro per liter.

Begin me nu zeeeer sterk af te vragen of omschakelen naar 0w40 wel de moeite is
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Waarom zou je dat doen? Deze olie is denk ik te dun voor onze roffeltjes. Ondanks dat er op de verpakking staat dat de viscositeit "40" is in warme toestand is de olie toch vaak dunner dan 10W40 bij warme motor. Vaak slijt een motor daar gewoon meer van.
De subaru club hou regelmatig een grote olie test. Deze test wees uit dat de dunnere olien veel meer slijtage delen bevatten dan de dikkere olien. Dat betekent gewoon meer motorslijtage. Zelfs een minerale 10W40 deed het nog veel beter dan een 0W40 volsyntheet. Het was over een groep gemeten, dus representatief.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Ed, hoe groot was die groep en hoe vergelijkbaar de omstandigheden (rijstijl, motorslijtage voor de meting, kilometerstand etc.)

ed

Reitse,

Ik weet waar jij op uit bent ;)
De groep was 39 auto's groot. De olie is afgetapt na een x-aantal kilometers rijden met de betreffende olie. Deze is geanaliseerd op metalen en bepaalde zuren. Aan de hand daarvan kan een conclusie worden getrokken over slijtage.
Als er bijvoorbeeld veel ijzer in de olie voorkomt geeft dat een mate van slijtage aan. Heeft minder met rijstijl te maken als met de gebruikte olie. Bovendien is het een gemiddelde. Het blijkt dat een 0W40 een veel hogere slijtage op zo'n beetje alle tests laat zien als een 10W40 of 15W50.
Dit is natuurlijk voor een GTT anders dan voor een Volvo, maar ik denk dat je aan de uitkomst wel een conclusie kan trekken. Blijkbaar wegen de koude start voordelen van een dunne olie niet op tegen de sterkere smeerfilm van een dikkere olie. Een 0W40 lijkt in dit opzicht ideaal, goede koude start eigenschappen, en toch de sterkte van de smeerfilm van een 10W40. In de praktijk is de olie op temperatuur toch een stuk dunner, en daarmee ook de smeerfilm.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!