Auteur Topic: Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!  (gelezen 98914 keer)

UserID6342

• Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: Marty's eerste Volvo - Zilveren V70 Classic 2.4T (leesvoer!)
« Reactie #30 Gepost op: 12-07-2012 21:31:26 »
Ik ken het ding niet om eerlijk te zijn en heb er dus ook geen ervaringen mee.  Overigens ook nog nooit gezien hier.

BenC70ES

• Anti-Diesel.de :-)
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • C70 T5 Cabrio LPI & C70 2.5T Coupé
« Reactie #31 Gepost op: 12-07-2012 21:39:58 »
Ik ken het ding niet om eerlijk te zijn en heb er dus ook geen ervaringen mee.  Overigens ook nog nooit gezien hier.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,14264.new.html#new

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Marty__Mouse

• If not, then toch!!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Standaard V70? Al lang niet meer.... ;-)
« Reactie #32 Gepost op: 12-07-2012 23:52:30 »
Heb jij dat ding gewoon Ben?? Hmm.. En dat werkt verder goed? Inbouwen wel te doen dan, of erg lastig.. En deze gaat dus feitelijk niet meer stuk? Is wel een stuk goedkoper dan een nieuwe..

Dat werpt toch weer een heel ander licht op de zaak..

@Dirk, zou jij die eventueel ook in durven bouwen?  Zou het een optie kunnen zijn? Hoewel ik je PM ook erg interessant vond hoor, maar ik blijf toch een Hollander hè?! Als het goedkoper kan... Hahaha..

@Ben, komt de jouwe ook van ebay af dan of via een andere weg? Is dit wel dezelfde? Best wel een gok nl om het te proberen.. Maar als het werkt, waarom niet!

Nu nog een vraag aan jullie beide; ik had het per PM met Ben over het wel of niet hebben van hydraulische stoters, omdat mijn motor wel inspectiegaten heeft.. Nu heeft ben een nieuwere auto (september? 1999, de mijne is van juni) met èn inspectieboutjes èn hydraulische klepstoters...

Nu valt het motornummer wel in de reeks die Ben noemt in een topic een paar jaar terug.. Maar hoe kan ik er nu zeker van zijn of mijn motor wel of geen hydraulische klepstoters heeft zònder meteen voor een klap geld de kop eraf te laten schroeven? Want dat kan ik echt niet zelf..

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

UserID6342

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 13-07-2012 07:43:54 »
Durf het ding rustig in te bouwen, daar gaat het helemaal niet om, maar heb er geen ervaring mee.  Ik heb wel vaker 'rare' dingen in een auto gebouwd ;D ;D.

Wat je stoter verhaal betreft, gewoon naar je dealer gaan met de auto hun kunnen zo zien in het kenteken / chassisnummersysteem van Volvo zelf wat er nu precies inzit.

Er zijn idd types met de inspectiegaten en hydraulische stoters (heb er hier ook 2 van lopen).  Mar zou me niet zo druk maken over de klepspeling bij dit soort motoren, mocht deze geen hydraulische stoters hebben.  Kijk maar eens wat het bereik ervan is, even uit Vadis / Vida gekopieerd:

Measure the valve clearance with feeler gauge 999 5752 at cyl. 1 intake valves and cyl. 4 exhaust valves.
The feeler gauge is inserted through the inspection holes. Bend the feeler gauge with light finger pressure so that it is easier to follow the top of the tappet.
The correct measurement will not be obtained until the feeler gauge has gone in approximately 15 mm.
Reference values
Valve:Valve clearance:
Intake valve0.15-0.45 mm
Exhaust valve0.35-0.60 mm

Note! This check is carried out with the engine at room temperature.
Make a note of the valve clearance on a form.

Daar zit zoveel ruimte in en als dat ding alleen op benzine heeft gelopen zou ik me absoluut niet druk maken.  Dat komt met op LPi rijden pas over een tonnetje ofzo.

GeertM2

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 13-07-2012 10:24:38 »
Dus maar eens contact gezocht met de dealer voor een eventuele softwareupdate (geen idee of ie die al gehad heeft), die gaf aan dat het best nog wel de moeite waard is om de ETM te reinigen en dan daarna de software te updaten. Uiteraard wil ik dat eerst even proberen alvorens voor een nieuwe ETM te gaan, zeker als ik dan de onvermijdelijke vervanging een jaartje op kan schuiven ;D

MAARRR... Nu wil ik dus de ETM schoonmaken en ik begreep al dat het bij een Turbo niet zo heel makkelijk is.. Wie heeft er tips voor deze Noob?? (of zelfs een handleiding?)

Geen carburateurreiniger, maar remreiniger (WD40 ook goed?) maar wat is een makkelijke werkwijze?

PS een nieuwe ETM kost volgens de dealer zo'n € 400,- tot  € 500,- incl montage + software.. Losse ETM is € 250,- tegenwoordig.. (dus Dirk342  ;) )

Die software update gaat je probleem niet "oplossen". Die update zorgt er onder andere voor dat de gasklep minder beweginkjes maakt rond het stationair toerental, zodat hij daar op den duur niet inslijt. Daar heb je nu niks meer aan. Verder zorgt de update er nog voor dat je nog (langzaam) kan rijden als hij vol in de stroing gaat. Hier staat mee info.

Van een ETM schoonmaken zou ik niet teveel verwachten, heb ik ook nog nooit gehoord dat het echt geholpen heeft... kwaad kan het nooit maar ik denk dat je ETM uiteindelijk de geest geeft. 240000 km is volgens mij best een respectabele leeftijd voor een Magneti Marelli ETM. Ik was na 320.000 km toe aan mijn 3e.. :)  Ik heb het nu gewoon in mijn ondehouds schema gezet: elke 150.000 een nieuwe gasklep... Hang natuurlijk wel een beetje van het gebruik af, in stads verkeer zal hij wel veel sneller slijten dan om de snelweg, maar goed.

De Sacer sensoren van ebay kende ik nog niet, lijkt op hetzelfde als wat ACtronics doet. Voor die prijs is het wel weer interessant om eens te proberen.

De nieuwe dealer prijs van de Magneti Marelli ETM van 250 euro is trouwens wel op basis van een ruil de oude ETM. Geen idee wat ze vinden van een ETM waar aan "gekloot" is of wat je betaald voor een ETM los...

Marty__Mouse

• If not, then toch!!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 13-07-2012 12:33:24 »
Ik had je een PM gezonden Dirk, bedankt voor de heldere uitleg.

Bedankt ook voor de extra info Geert, ik snap dat ik het vervangen van de ETM alleen maar uitstel, maar als het schoonmaken dan toch enig soelaas biedt ben ik er voor nu in elk geval even vanaf. Er zijn namelijk nog wel wat kosten die ik nu ga hebben dus als ik die dan kan spreiden door de ETM pas op een later tijdstip te vervangen zou dat best prettig zijn ;)

Over die Sacer sensoren ben ik toch wel een beetje huiverig, de auto moet nl wel op lpi komen te rijden dus het moet wel goed werken allemaal.. Daarnaast komt het uit USA dus hoe zit het met garantie en ook niet onbelangrijk, zoals jij al aangeeft; wat als ik toch ooit de ETM wil vervangen bij de dealer en ze ruilen deze dan niet meer in.. Dan betaal ik dan alsnog het volle pond.. Daarom wil ik zodra het echt nodig is toch gaan voor een nieuwe ETM.

Maar het schoonmaken is niet zo'n karwei, ik vraag me alleen af of er niet ergens een handleiding rondzwerft van hoe te demonteren?
Net als een handleiding van het klepspeling meten, mijn vraagbaak zegt namelijk doodleuk: hydraulische stoters!! Maar dat klopt dus niet :(

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

GeertM2

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 13-07-2012 13:45:34 »
Heb je hem nou al laten uitlezen? Anders blijft het maar wat speculeren. Als je code "P0121: throttle sensor position error" hebt is er gewoon iets mis met de TPS-en. En een kapot onderdeel schoonmaken is gewoon tijdverspillen. ;) Mocht je het toch willen doen, hier staat hoe het kan.

Ik heb het even nagevraagd, zonder je oude in te leveren betaal je 36 euro extra, dus 286 euro... is nog overkomelijk...

Ik vind de sacer sensor ook best leuk, op 1 punt na:
Magneti Marelli heeft de positiesensor dubbel uitgevoerd. Mocht 1 van de twee sensoren een beetje afwijken, heb je meteen een storing en gaat alles in de noodloop. Dat is erg veilig, de kans dat beide sensoren op het zelfde noemt kapot gaan is nihil.

Als ik het goed begrijp vervangt 1 sacer echter beide sensoren:

Citaat
- Replace one original TPS
- Disable the other TPS
- Feed Sacer TPS output to the electronics being fed by the other TPS
.....
Sacer TPS basically removes the 2 TPS redundancy but introduces contactless sensor.

Dan ben je dus wel je safety kwijt. Ondanks dat het ongetwijfeld een veel betere sensor is, kan er een keer iets aan stuk gaan. En is het niet de sensor zelf, dan misschien wel je eigen soldeerwerk of kabel routing. Toch niet fijn als je gasklep in 1 keer in een ongewenste stand gaat staan...  :eusa_think:

Marty__Mouse

• If not, then toch!!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 13-07-2012 14:11:00 »
Bedankt voor je uitleg en link Geert, ik heb idd nog niets uitgelezen, maar as we speak is er een odb2 adapter naar mij onderweg zodat ik hem met torque kan uitlezen..

Het zijn er nog niet zoveel, behalve het stotteren bij gelijk gas, maar de klachten die ik heb(samen met nog de witte sticker op de ETM) wijzen van wat ik lees allemaal naar die ETM die dus aan het sterven is.. En tuurlijk heb je gelijk dat het maar tijdelijk lapwerk is.. Maar als ik het zo nog weer een 6 maandjes tot een jaar kan uitzingen ben ik tevreden.. Scheelt nu ff wat geld voor eventuele andere reparaties ;)

En omdat ik dus niet weet of het ding ooit is schoongemaakt wil ik er best een paar uurtjes in investeren om dat eens te doen.. Al heeft dan wellicht uiteindelijk toch geen zin..
Bedankt ook voor je link, alleen had ik al gelezen dat het schoonmaken met carburateurreiniger zoals ze daar doen voor deze ETM juist af te raden is en je beter remreiniger kunt gebruiken ivm wat minder agressief zijn..

Na duidelijke uiteenzetting hier en een bult PM's van Dirk toch besloten dat het veel verstandiger is om meteen een nieuwe ETM te monteren, dus dat gaan we dan over een paar weekjes maar eens doen!  ;D

Voor wat betreft de Sacer sensor, dat is wel een goed punt wat je aanhaalt, mocht er iets niet goed gaan heb je wèl een probleem dan, je mist een extra stukje veiligheid.. En ook gezien de garantie e.d. lijkt het me verstandig om voor een nieuwe ETM te gaan als ie aan de beurt is..

« Laatst bewerkt op: 13-07-2012 16:44:54 door Marty__Mouse »

BenC70ES

• Anti-Diesel.de :-)
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • C70 T5 Cabrio LPI & C70 2.5T Coupé
« Reactie #38 Gepost op: 13-07-2012 19:08:22 »
Lees maar eens de topics in de USA door,   niks veiligheid met die originele ETM, waarom denk je anders dat Volvo daar 10 jaar en 200.000km garantie gaf op de ETM (met die dreigende rechtzaken daar).

Die Sacer sensor is exact de sensor die AC tronics inbouwt.  Het werkt echt perfect, in tegenstelling tot die tot slijtage gedoemde sleepcontacten die er orgineel inzitten.
Je moet inderdaad de andere kant loskoppelen.

En niet overdrijven ook hé, wat denk je dat je motor doet als je nokkenassensor het begeeft, of je brandstofpomp relais stuk gaat? ....

Heb je trouwens ook al eens naar de staat van je bougies gekeken, want stotteren wordt normaal niet door de gasklep veroorzaakt.

De gasklep kan je 'gemakkelijk' langs boven verwijderen...  slang verwijderen van de inlaat, stekkers verwijderen, en dan met je arm onder het inlaatspruitstuk de klem losmaken, en de harde bocht verwijderen.
En dan kan je wel bij de 4 boutjes van de gasklep.

« Laatst bewerkt op: 13-07-2012 19:11:04 door BenC70ES »

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

GeertM2

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 16-07-2012 11:30:13 »
Citaat
Lees maar eens de topics in de USA door,   niks veiligheid met die originele ETM, waarom denk je anders dat Volvo daar 10 jaar en 200.000km garantie gaf op de ETM (met die dreigende rechtzaken daar).

Voor zover ik weet gaan die vooral over het onverwacht stilvallen van de auto. Dat heeft volvo met de software update een beetje opgelost...

Citaat
Die Sacer sensor is exact de sensor die AC tronics inbouwt.  Het werkt echt perfect, in tegenstelling tot die tot slijtage gedoemde sleepcontacten die er orgineel inzitten.
Je moet inderdaad de andere kant loskoppelen.

En niet overdrijven ook hé, wat denk je dat je motor doet als je nokkenassensor het begeeft, of je brandstofpomp relais stuk gaat? ....

Dat valt de motor uit. Het is pas echt schrikken als een probleem met je gasklep ervoor zorgt dat je gasklep open blijft staan (zeker in een auto met "potentie"). En alles wat elektronica betreft kan gewoon ooit stuk gaan... en hoe lang die sacer sensoren meegaan moet ook nog blijken. Een hangende gesklep kan trouwens ook met een ouderwetse gaskabel natuurlijk.

Maar ik zal niet overdrijven, die sacer sensor is ongetwijfeld vele malen beter dan de originele. Het is een goedkopere oplossing die waarschijnlijk wel langer meegaat.

Marty__Mouse

• If not, then toch!!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 16-07-2012 16:14:18 »
Die Sacer sensor zou inderdaad een goede optie kunnen zijn, maar onbekend maakt onbemind zeggen ze weleens ;)

Ik ga hem in elk geval niet (laten) monteren, te meer omdat je met eventuele garantiekwesties met een probleem zit (omdat het onderdeel dan weer naar USA zou moeten) en de auto wel m'n daily driver is.. Dus ik breng volgende week ofzo een bezoekje aan Dirk (nog even afstemmen ;D ) voor een Volvo ETM. Al gaat ie maar 200.000 mee, tegen die tijd is het nog maar de vraag of ik de auto dan nog heb.

Bougies zijn de laatste beurt vervangen, zo'n 5000km terug, dus dat zou nog niet moeten mogen.. En alle symptomen lijken toch wel heel erg op een kapotte ETM, en tel daarbij op dat het eentje is met nog een witte sticker dan weet je het wel ;)

Vandaag ook nogmaals contact gehad met de dealer en met Volvo Nederland over het wel of niet hebben van hydraulische klepstoters..
Volvo Nederland reageerde binnen een paar uur per mail (er netjes!) en heeft me verzekerd dat dit type motor met deze VIN-code toch echt voorzien is van vaste stoters, en dus geen hydraulische stoters heeft.

Ook de dealer heeft aan de hand van het VIN nummer in de computer bij de onderdelenvoorziening geconstateerd dat het echt een motor met vaste klepstoters betreft.
Ondanks het serienummer op de distriebutiekap..

We gaan er dus gewoon maar vanuit dat het vaste stoters zijn en installeren straks bij de LPI ook meteen Flashlube.. En als dan ooit blijkt dat het toch hydraulische stoters zijn is het alleen maar mooi meegenomen.. ;)

Verder dit weekend niets aan de auto gedaan..

Vanavond maar eens een poging wagen om de nicotine aanslag van de vorige eigenaar van de knoppen op het dashboard schoon te maken.
Xenonset volgt later deze week net als nog wat LED lampjes en een sharkfin antenne ipv de beschadigde telefoonantenne..
Ook vandaag een haynes manual besteld via ebay, kijken of daar nog handige tips in staan! ;)

henry classic v70

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 16-07-2012 16:33:17 »
- al gaat íe (ETM) maar 200.000 km mee - :eusa_think:
Dan valt bij veel andere merken de hele wagen al uit elkaar van ellende :evil:

Marty__Mouse

• If not, then toch!!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 16-07-2012 16:43:19 »
- al gaat íe (ETM) maar 200.000 km mee - :eusa_think:
Dan valt bij veel andere merken de hele wagen al uit elkaar van ellende :evil:

Haha.. Precies! Dan is een paar honderd euro voor een gasklephuis natuurlijk peanuts! ;D

Marty__Mouse

• If not, then toch!!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: Marty's Volvo V70 Classic 2.4T *welke kleur zilver is zilver eigenlijk?*
« Reactie #43 Gepost op: 20-07-2012 23:44:36 »
Vandaag even een beetje aan het hobbieën geweest, de antenne die op het dak staat gaat eraf, hieronder is het een beetje aan het roesten dus dit wil ik behandelen en dan een dummy sharkfin plaatsen.
De sharkfin antenne heb ik in de kleur van de auto gespoten, tenminste dat was de bedoeling!

Volgens het type plaatje naast de accu is heeft mijn volvo de kleur 426 (Mystic Silver)

Dus vol goede moed naar de auto onderdelenzaak en daar een busje Motip gekocht, ik had reeds op internet gekeken wel nummer ik dan moest hebben voor de juiste kleur en ook ter plaatse heeft de verkoper nog even gekeken of het wel klopte want de dop van de spuitbus lijkt iets meer champagne-kleur te zijn..

Goed, voor de zekerheid eerst maar eens een teststukje spuiten dan.. WTF!!! Toch de verkeerde kleur..

De kleur in de spuitbus is echt meer champagnekleuriger dan de lak van mijn auto.. Zit Motip hier nu helemaal verkeerd? Of heb ik het identificatieplaatje verkeerd gelezen?? Anders ga ik van de week maar eens een mailtje richting Motip sturen, dan wil ik graag op hun kosten de juiste kleur hebben zodat ik de antenne alsnog in de goede kleur kan spuiten..

Daarnaast ook nog even aan het klooien geweest met de instapverlichting aan de achterzijde.
De lampjes naast de handgrepen aan het plafond wilde ik ook in LED hebben in plaats van de gloeilampjes die er reeds inzaten.

Nieuwe lampjes gemonteerd; niets... sjips, probleem met + en - van het LED lampjes.. Heb ik inmiddels al hier het e.e.a. over gelezen..
Oplossing zou kunnen zijn om een ander type lampje te kopen maar deze waren ook vrij prijzig en ik wil het toch proberen werkend te krijgen.

Ik heb dus de aansluitingen om gedraaid zodat + nu - wordt en andersom. In eerste instantie werkt dit niet, de lampjes blijven branden en gaan niet uit als de deuren dicht zijn of de auto op slot gaat. Maar wanneer alleen het blauwe kabeltje wordt aangesloten werkt het wel.

Zo zit het dus nu..

De lampjes gaan nu netjes mee aan als de deuren open gaan en weer uit zodra de deuren dicht gaan..
Dit werkt dus prima.. Ik kan de lampjes alleen niet meer aanzetten met de schakelaar, die heb ik dus niet aan kunnen sluiten omdat ze dan continu blijven branden.

Maar kan dit nu eigenlijk kwaad nu ik de plus en de min heb omgedraaid? Het lijkt mij dat er alleen maar stroom door de lampunit gaat zodra de deur open gaat en dat er daarbuiten dus geen stroom op het systeempje staat, wat volgens mij dus betekent dat dit wel goed zit zo..
Ben er zelf in elk geval wel tevreden mee.. ;D

Martijn_B

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Flying at 1.6 bar
Re: Marty's Volvo V70 Classic 2.4T *welke kleur zilver is zilver eigenlijk?*
« Reactie #44 Gepost op: 21-07-2012 09:20:23 »
Je kunt de lak ook gewoon bij volvo bestellen, is niet zo duur!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software