preventief onderhoud

Gestart door dubber2, 06-09-2004 19:09:22

Vorige topic - Volgende topic

dubber2

hallo
mijn volvo zitten onderhoudsboekjes bij, maar zoals ik nu al gehoord heb kloppen lang niet alles wat de dealer mij verteld. zo vertelde de dealer mij dat de distributieriem om de 120 dkm vervangen moest worden, volgens de sticker op de kap was dat bij 127 dkm gebeurd.
hier lees ik echter dat het om de 80 dkm wel mag.
verder heb ik hier gelezen dat je de waterpomp eigenlijk ook preventief zou moeten vervangen bij een km stand van over de 2 ton.
nu heeft mijn 850 glt 194 dkm gelopen en ik vraag me af bij welke km standen speciefieke preventief of niet onderdelen vervangen moeten worden.
kortom wil ik dus een onderhoudsplan maken voor de komende 2 ton waarbij ik dus alles nouwkeurig bijhoudt.
wie heeft er tips voor me?

JaapT-5

Hoort het boekje wel bij de auto die jij hebt? Het interval van de (distributie)riem is van 80-->120 duizend gegaan met het invoeren van een bredere riem.
Eerst kaike... dan ...

Sucses,

Jaap
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

dubber2

het boekje hoort erbij want alles staat erin oa de kenteken.
en wat is een brede en wat is een smalle ?
ik kan zo niet zien namelijk of het smal is of niet aangezien ik niet weet hoe breed een brede of smalle is.
maar de distributieriem is slechts 1 onderdeel

JaapT-5

Het scheelt 2 mm(...)
Modeljaren 92&93 (jaarletter N of P in het chassisnummer) zouden een 21mm riem hebben en die gaat 80.000 km mee. Vanaf 1994 is een 23 mm riem gemonteerd en die moet op 120000 worden vervangen.
Als het boekje idd bij de auto hoort zou ik me eraan houden wat daarin staat en evt. voorzichtiger zijn (dus de dingen liever te vroeg dan te laat doen)

dubber2

dan ga ik ervanuit dat het 21 mm is ipv 23gezien de bj van 92
dus bij de 200 dkm beurt moet ie vervangen worden.
bij de 200 dkm beurt wilde ik ook een grote beurt uit laten voeren met spanrol en waterpomp.
de automaatbak vloeistof wilde ik tegen die tijd ook vervangen.
volgens mij heb ik dan alles wel gehad
welke dingen moet ik nog meer aan denken die de dealer mij niet verteld?

JaapT-5

Remvloeistof? Remschijven&blokken? Multibelt? Airco-koelmiddel? Teveel om op te noemen, maar kijk (ook) in het onderhoudsboekje. Wanneer je (te) weinig weet van wat er aan onderhoud is gedaan zou je 'alles' kunnen vervangen. Dan wordt het wèl tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken anders ga je failliet ;)
Ik zou eens langs de bibliotheek gaan en kijken of je Olyslagers handboek voor de Vv 850 kan vinden, dat dan eens doorlezen. Dan weet je iig wat meer. Suc6!

dubber2

je hebt gelijk
alleen het onderhoudsboekje verteld me niet wanneer bijzondere dingen vervangen zijn
dus die zou ik eerst moeten bekijken op hun werking zoals de remmen
airco heb ik niet dus dat scheelt weer en multieriem gaat tegelijks met de grote beurt.

dubber2

ok 75 dkm
ook geen probleem als ik die bij 200 dkm vervang dan is dat 2000 km eerder dan nodig zou zijn. aangezien de vorige bij 127 dkm vervangen is.
daarna houdt ik dan gewoon om de 75 dkm aan

JaapT-5

'k denk dat Ludo mij bedoelde... Ik heb geen NL-talig onderhoudsboekje bij mijn roffel, daarom heb ik het onderhoudsschema in Haynes aangehouden. Die geeft aan bij 50.000 Miles (is exact 80467 km...) de 21 mm. riem te vervangen.
't maakt wél duidelijk dat er enige marge inzit, maar dat wisten we eigenlijk al als de eerste riem het tot 127d heeft volgehouden.

nOOb

Ik heb bij mij preventief een groot onderhou laten plegen + distributieriem laten vervangen.
Het was nml onduidelijk wanneer de riem vervangen geweest is. Ik heb hem bij ca. 230 000 km vervangen. Ook al had hij pas op 240 000 km een nieuwe riem moeten hebben.
Zodoende heb je terug een beetje " overzicht" in je onderhoud van je auto.

gr. Nico

thuur

Citaat van: JaapT5 op 06-09-2004 22:32:03
Het scheelt 2 mm(...)
Modeljaren 92&93 (jaarletter N of P in het chassisnummer) zouden een 21mm riem hebben en die gaat 80.000 km mee. Vanaf 1994 is een 23 mm riem gemonteerd en die moet op 120000 worden vervangen.

Zeker waar. Heb een '93-er gehad van MY '94. Nameten van de riem leverde dit plaatje op. Op 120 was ie pas voor de 1e keer vervangen door de dealer. Aangeraden werd mij de volgende te (laten) vervangen op 210/215 dkm. 127 of 120 zijn allebei forse km-standen, dus het verschil is klein.

Tja, hoe preventief kun je handelen? Ligt een beetje aan jezelf en het budget wat je ter beschikking hebt. Alles zal een keer kapot gaan. En met de distributie moet je geen risico's nemen. Dus wel spanrollen altijd meenemen en als de waterpomp erom bekend staat dat ie plotseling kapot gaat.. (heb een piepende spanrol gehad, deze stopte na 20dkm ermee, ik bedoel de rol gaf 20dkm van te voren al aan dat t hoog tijd was..) Ze stoppen niet van vandaag op morgen.

Gr 8)

dubber2

de waterpomp zou ik dan mee vervangen omdat dat een erg hoge kostenpost kan veroorzaken, en als ze er dus om bekend staan dan doe ik dat dus liever.
de remmen ed doe ik dus niet maar kan ik zelf wel even opmeten.
ik bedoelde dus ook de dingen die schijnbaar bij deze auto horen en vaak stuk gaan.
daar koop ik dan liever op tijd een nieuwe voor dan met pech langs de weg te staan