Koppeling blijft hangen?

Gestart door Bart GLT, 27-09-2004 09:07:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart GLT

Sinds twee dagen doet mijn 850 GLT uit 1993 (270.000 km) af en toe moeilijk bij het schakelen. Nadat ik hem in zijn 2 of 3 heb gezet en de koppeling laat opkomen, "slaat" de versnelling even niet aan. Daarna, met een schokje, krijgt'ie grip. Dit gebeurt dus maar af en toe. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Het is vast een kleinigheidje, dat heeeel goedkoop op te lossen is............:-)


Groets,
Bart
Volvo forever!

2.0keijzer

#1
@ Bart GLT: is de koppeling al eens vervangen? Zo niet, reken maar op vervanging, het is goed mogelijk dat je drukgroep is versleten, zelf al zijn de platen nog goed en slipt de koppeling niet...

--edit--
O-T opmerking verwijderd
--edit--

ed

De laatste. Ik heb de koppeling zelf nog nooit gedemonteerd, maar ik weet wel dat er een hydraulische koppeling in zit. Of de koppelingscilinder direct onder het pedaal zit of dat er nog een kabeltje tussen zit weet ik niet.
Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat de drukgroep is versleten, en een beetje blijft hangen. Dure reparatie dus.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Peth©oni

#3
Citaat van: 2.0keijzer op 27-09-2004 11:45:07
@ Bart GLT: is de koppeling al eens vervangen? Zo niet, reken maar op vervanging, het is goed mogelijk dat je drukgroep is versleten, zelf al zijn de platen nog goed en slipt de koppeling niet...

maar of dat de klacht zoals omschreven geeft, denk ik toch ook eerder dat het de drukgroep is. Begin van het einde.

gr
--edit--
O-T opmerking verwijderd
--edit--

s©ub@

#4
@Bart; kijk eerst eens naar je koppelcylinders of deze inderdaad nog goed zijn (kijk ook ff naar je remvloeistofnivo of dat op pijl is; dit werkt samen met de koppelcylinders) mocht de cylinder op het blok niet lekken en het vloeistofnivo goed zijn kun je je versnellingsbak eens testen;

rij weg in de 1e versnelling en schakel bij 2000tpm over naar de 5e versnelling en probeer (voorzichtig in eerste instantie) of de bak niet slipt door langzaam gas te geven. trekt de wagen door dan is de koppeling nog niet helemaal weg; mocht ie slippen dan sta je te kijken naar ruim 6 uur arbeid en een frictie-setje (daar word je niet blij van). er zijn echter adresjes die het voor minder doen heb ik begrepen op dit forum.

mocht ie nou in zijn 5 wel doortrekken dan is de frictie, als gezegd, nog redelijk tot goed; je kunt kijken of ie binnenkort aan de beurt is door hetzelfde nogmaals te proberen maar nu met vol gas, let wel op: dit is een aanslag op je frictie! dit zijn trucjes die ik gebruik als ik een 2e hands wagen ga kopen... op het moment dat ie dan doorslipt geef ik de wagen netjes terug aan de verkopende partij met de mededeling: neu... laat maar; de fricitie is binnenkort naar zijn grootje...

suc6 (of sterkte) en laat ff weten wat het resultaat is...

--edit--
O-T opmerking verwijderd
--edit--
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Bart GLT

Allemaal bedankt voor de tips. Scuba, ik ga het proberen en "koppel" mijn bevindingen terug aan het forum.

Groets,
Bart
Volvo forever!

reneetje

#6
Citaat van: Bart GLT op 27-09-2004 09:07:02
Sinds twee dagen doet mijn 850 GLT uit 1993 (270.000 km) af en toe moeilijk bij het schakelen. Nadat ik hem in zijn 2 of 3 heb gezet en de koppeling laat opkomen, "slaat" de versnelling even niet aan. Daarna, met een schokje, krijgt'ie grip. Dit gebeurt dus maar af en toe. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Het is vast een kleinigheidje, dat heeeel goedkoop op te lossen is............:-)


Groets,
Bart

Ruikt idd naar een versleten koppelingsplaat.
Mocht dat zo wezen denk bij vervanging ook even aan je keerringen om die te gelijk te vervangen.

Sucses

Rene

Ps. Heeft jouw auto een trekhaak, en is deze ook druk gebruikt?

Bart GLT

"Ps. Heeft jouw auto een trekhaak, en is deze ook druk gebruikt? "

Antwoord: De laatste 40.000 km niet. Wat er daarvoor mee gesluerdis, weet ik niet...
Volvo forever!

reneetje

Was zo maar even een vraag, omdat de kilometers nu ook niet zo hoog zijn dat het normaal is dat de frictie nu vervangen moet worden.

Met dezelfde kilometers,en  een beste kar erachter word het verhaal wel ff anders. Als er iets slecht voor je plaat is , is het wel een of ander hok regelmatig achter je auto te knopenen dan ook nog ff laag in de toeren rondtuffen.

Maar goed dit is achteraf , en je weet het : Achteraf kijk je een koe in de .......

Rene ;)

TTT242

#9
Citaat van: s©ub@ op 27-09-2004 15:51:52rij weg in de 1e versnelling en schakel bij 2000tpm over naar de 5e versnelling en probeer (voorzichtig in eerste instantie) of de bak niet slipt door langzaam gas te geven. trekt de wagen door dan is de koppeling nog niet helemaal weg; mocht ie slippen dan sta je te kijken naar ruim 6 uur arbeid en een frictie-setje (daar word je niet blij van). er zijn echter adresjes die het voor minder doen heb ik begrepen op dit forum.

Dat moet je toch niet doen met een wagen met een distri wissel in het vooruitzicht denk ik? Er staat wel voorzichtig, maar zo is de distri ook gesprongen bij m'n 480. Van eertse naar 5e geschakeld ipv 3e. Voor de volledigheid; ik was het niet achter het stuur ;)
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire