Help! vastgelopen motor

Gestart door titus, 05-03-2003 00:39:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

titus

Heb een Volvo 850 TDI automaat uit 1996 met 258000 op de teller. Altijd in onderhoud geweest bij merkdealer en 2 maanden geleden grote beurt + APK gehad. Toen is ook de ditributieriem vervangen. Motor liep onlangs volledig vast. Volgens de garage ligt het niet aan de distributieriem...

Momenteel halen ze dan ook het gehele motorblok uit elkaar. Kent iemand dit probleem? En hoe voorkom ik dat de garage niet voor zijn eigen eventuele fouten durft uit te komen? ???

HanH

#1
Dit heb ik vaker gehoord bij dit type dieselblok, bij
een Audi waar hetzelfde blok inzit.... benzine 5 cylinders
zijn een stuk degelijker dan die Audi diesels.

Dreamer

#2
Wat ik ooit heb gehoord was bij een 1.9TDi waar de voorverbrandingskamer los was gekomen. Deze viel op de zuiger en toen *BOEM* alles vast.

Maar TDI's moeten ook goed in de olie zitten, regelmatig controleren (per 2 weken) is aan te raden.
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

Mellow_yellow

#3
Een 850 TDI heeft geen voorverbrandingskamers; is direct ingespoten!

Zippo

#4
Ik denk dat ik weet wat de oorzaak is!!!!!
Jouw waterpomp is vastgeslagen!!!!
Als de (dealer) garage de distributieriem vervangt moet hij nartuurlijk ook naar de spanrollen kijken! En uiteraard bij een tdi naar de waterpomp. :-X
Ben zelf ook volvomonteur geweest en bij elke distibutie-riem die vernieuwde (klote werk trouwens) ging bij mij als de waterpomp niet goed rond ging of vertoonde lekkage eraf!!!
Misschien kun je nog verhaal halen...........


Succes Zippo

denkweb

#5
Kun je ook controleren (op een simpele manier) of de waterpomp nog goed zijn werk doet?? (voorkomen is beter dan...).

(ja ja, ik wordt zenuwachtig ;-) )



Zippo

#6
CiteerKun je ook controleren (op een simpele manier) of de waterpomp nog goed zijn werk doet?? (voorkomen is beter dan...).

(ja ja, ik wordt zenuwachtig ;-) )



Om heel eerlijk te zijn denkweb moet de distibutieriem eraf!!!
Dan kun je een indicatie maken of de pomp lekt, of dat deze zwaar draai! (geluid maakt)

Zippo

ed

#7
CiteerMijn eerste Volvo was een 240 met een 6 cilinder diesel ook van VAG. Na 150.000km vloog de koppakking eruit, terwijl ik niet echt een schuurijzer ben, zeker niet voordat ik de handel op temperatuur heb gereden. Oorzaak bleek toen een aantal koelkanalen verstopt. Na revisie liep de 6 cilinder heerlijk, maar de pret (en vertrouwen) was er toch ver uit.
Problemen met deze zes cilinders heb ik vaker gehoord, net zoals 4, 5 en 6 ton kilometerstanden zonder probleem.
Ik denk dat je net als ik toen gewoon domme pech hebt.
Ruud

Ruud,

Deze 6 cilinder diesels stonden nu niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Het probleem met deze motor is dat er maar 5 krukaslagers worden gebruikt, waardoor de krukaslagers erg zwaar belast worden. Verder gaat er vaak wat kapot aan deze motor, zoals kopplakkingen.

Zo'n 6 pitter is totaal niet te vergelijken met de 5 in lijn van Audi. Deze motor is vele malen betrouwbaarder.

Overigens loopt zo'n 6 in lijn erg mooi. Het geluid wat eruit komt bezorgt bij mij echt rillingen op mijn rug, zoals elke 6 cilinder in lijn (sorry jongens). Maar ja, wat heb je eraan als de motor niet betrouwbaar is.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

#8
Ach, 3,5 ton probleemloos gelopen, op naar het dubbele zullen we maar zeggen.

Net naar de dealer geweest en geen wolkje in of aan de lucht.

MICHEL306

Citaat van: denkweb op 05-03-2003 15:42:53
Ach, 3,5 ton probleemloos gelopen, op naar het dubbele zullen we maar zeggen.

Net naar de dealer geweest en geen wolkje in of aan de lucht.

geen wolkje?  hebbie vast geen diesel...

rpakuypers

Citaat van: ed op 05-03-2003 14:27:33

Ruud,

Deze 6 cilinder diesels stonden nu niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Het probleem met deze motor is dat er maar 5 krukaslagers worden gebruikt, waardoor de krukaslagers erg zwaar belast worden. Verder gaat er vaak wat kapot aan deze motor, zoals kopplakkingen.

Zo'n 6 pitter is totaal niet te vergelijken met de 5 in lijn van Audi. Deze motor is vele malen betrouwbaarder.

Overigens loopt zo'n 6 in lijn erg mooi. Het geluid wat eruit komt bezorgt bij mij echt rillingen op mijn rug, zoals elke 6 cilinder in lijn (sorry jongens). Maar ja, wat heb je eraan als de motor niet betrouwbaar is.

Ed

Mijn vorige 940 Turbodiesel met VAG-blok reed nog uitstekend bij 446.000. De klepseals waren niet meer je van het met blauwe walm tot gevolg. Daarvoor had ik een 940 waarbij ik het blok met 420.000 vervangen heb voor een exemplaar met 550.000 en dat reed nog super. Niks mis met het blok, maar alles valt en staat met het onderhoud en het geduld van de vorige eigenaar. Niet iedere automobilist is een dieselrijder !

Mijn huidige V70 TDI rijdt natuurlijk nog mooier, maar dat kan ook niet anders met een moderner VAG-blok. Jammer dat die pomp vaak blijft zitten terwijl de kosten van de pomp een fractie zijn van de de kosten van het vervangen van de hele reutel en zeker als je op zoek moet naar een ander blok c.q. auto.

Groet,
Roger

-D©©©L-

Al eens gekeken naar de datums in dit draadje ?!  ;D

hathü

Onze vijfcilinder TDI motoren van VAG staan bekend als oersterk en onverwoestbaar mits goed onderhouden.  ;D

hathü

Citaat van: -D©©©L- op 10-12-2009 00:48:17
Al eens gekeken naar de datums in dit draadje ?!  ;D

Ja lachen toch ;D Over opgravingen gesproken dit is er zeker 1.

850estatetdi

Denk dat de volvo inmiddels al op het kerkhof staat ::)