V70R - Versnellingsbak/Vliegwiel/AWD/FWD twijfels

Gestart door Martin-R, 22-01-2014 14:48:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martin-R

Beste mede forummers,

Zoals wellicht gelezen in mijn dagboek heeft mijn V70R 1999 AWD een schreeuw om aandacht gepleegd.
Het vliegwiel is defect.

Nu is zo'n reparatie niet door mij persoonlijk uit te voeren dus heb daar een prima garage voor die dat wel doen (ook als ik zelf onderdelen aanlever)

Maar goed, dan de keus/keuzes:

Vliegwiel:
Enkel of dubbel? (single / duall mass)
Mijn persoonlijke voorkeur neigt naar een enkel vliegwiel, extra trilling neem ik voor lief, en dat het iets agressiever reageert vind ik eerder een pluspunt dan een minpunt.
Plus dat een enkel vliegwiel in theorie minder snel stuk gaat het is immers 1 stuk staal.)

Versnellingsbak:
Omdat de versnellingsbak er toch af moet lijkt het mij verstandig deze ook te vervangen, zeker als ik naar een enkel vliegwiel ga dan moet hier uiteraard een passende bak bij.
Ik ben geadviseerd naar een N59H versnellingsbak te zoeken. En het AWD gedeelte van mijn auto te vergeten. (ps. mijn versnellingsbak werkt wel maar schakelen naar de 4e versnelling geeft een krakend geluid, wat duid op slijtage)

*Awd gebruik ik momenteel / nog nooit niet omdat de haakse overbrenging defect is, de as naar achter is er ook tussen uit. Bij overstappen naar een andere versnellingsbak is het wellicht handig om ook de Haakse overbrenging er tussen uit te halen.

Zijn er nog tips, of mensen die dergelijke reparaties hebben gedaan, of adviezen om niet voor bovenstaande keuzes te gaan?
Ik hoor het graag!







Sbv

als de boel er toch vanonder is zou ik zelf het awd systeem repareren. Het zit er tenslotte wel op.

Ries van de Zilverschuit

Je betaalt er toch motorrijtuigenbelasting voor.  ;)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Gewoon een M59H bak en bijbehorende rechteras eronder en klaar ben je.  Rest van de AWD snel vergeten en er dus gewoon een FWD van maken.


Volvo850Luxury

Komt het vaker voor dat het hele awd systeem eraf ligt?
Zo ja dan weet ik meteen waar ik op moet letten bij aankoop van een awd.

Laguna-S60R

Citaat van: Volvo850Luxury op 22-01-2014 20:35:08
Komt het vaker voor dat het hele awd systeem eraf ligt?
Zo ja dan weet ik meteen waar ik op moet letten bij aankoop van een awd.

jep
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

arjen850

Citaat van: Laguna-S60R op 22-01-2014 20:59:21
Citaat van: Volvo850Luxury op 22-01-2014 20:35:08
Komt het vaker voor dat het hele awd systeem eraf ligt?
Zo ja dan weet ik meteen waar ik op moet letten bij aankoop van een awd.

jep

Jep?? Hoe kan dat dan, wat gaat er waarom kapot? Welke delen gaan vaak kapot en waarom? Welke delen hebben het meest te lijden?
Wat ik eigenlijk bedoel is dat de vraagsteller niet naar een "Jep" opzoek is.. wellicht is hij voor een AWD in de markt, en is het voor hem een serieuze overweging, dan heeft hij miz meer aan een duidelijk antwoord..

)()()sT

Wat bedoel je met "dat het hele AWD systeem eraf ligt?"
Soms wordt de cardanas er tussenuit gehaald, de rest blijft gewoon zitten dan.

Voor de TS is het een keuze om het gehele gebeuren (voorste HO en de AWD-versnellingsbak) te vervangen door spul van een FWD maar normaliter hoef je toch niet een bak te vervangen als je van DM naar SM-vliegwiel gaat?

Volvo850Luxury

Citaat van: )()()sT op 22-01-2014 21:07:41
Wat bedoel je met "dat het hele AWD systeem eraf ligt?"
Soms wordt de cardanas er tussenuit gehaald, de rest blijft gewoon zitten dan.

Voor de TS is het een keuze om het gehele gebeuren (voorste HO en de AWD-versnellingsbak) te vervangen door spul van een FWD maar normaliter hoef je toch niet een bak te vervangen als je van DM naar SM-vliegwiel gaat?
Waarom word de cardanas er dan tussen uit gehaald? ( Ik neem aan dat het eraf word gehaald als er problemen zijn met het awd systeem? )
De vraag was idd bedoeld om bij een aankoop van een awd niet thuis te komen met een fwd :P
Als het dus vaker voorkomt dat er dingen tussenuit gehaald worden dan weet ik dat ik daarop moet letten :)


)()()sT

Omdat de haakse overbrenging wel vaker stuk gaat, en dan kun je -als je de as er onderuit haalt- gewoon als FWD rijden :)

Wibren

Als je gaat ombouwen naar fwd met een M59 hou er rekening mee dat je dan ook een achterste motorsteun moet hebben.
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

Volvo850Luxury

Citaat van: )()()sT op 22-01-2014 21:43:57
Omdat de haakse overbrenging wel vaker stuk gaat, en dan kun je -als je de as er onderuit haalt- gewoon als FWD rijden :)
Bedankt voor de tip, iets om naar te kijken bij aanschaf van een AWD dus.

arjen850

En ik kan me vergissen, maar volgens mij is het stuurhuis ook anders. Zoals wibren aangeeft. Er komt dan verplaatsing in motorsteunen

Wibren

Citaat van: arjen850 op 22-01-2014 23:23:31
En ik kan me vergissen, maar volgens mij is het stuurhuis ook anders. Zoals wibren aangeeft. Er komt dan verplaatsing in motorsteunen
Dat klopt!! Stuurhuis is idd anders.
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver