Auteur Topic: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5  (gelezen 74653 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miyel

  • Club lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1098
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5
« Reactie #630 Gepost op: 08-09-2020 11:54:48 »
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 855R AUT Lpi
Re: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5
« Reactie #631 Gepost op: 08-09-2020 14:56:35 »
https://youtu.be/a_Pzmj0jxfw

Helder, thx!

De unit uit mijn donor N lijkt dit idd ook te doen (vrijloop in 1 richting, hij zat gewoon wat vast na 2j op de plank liggen) 

En hij loopt nog redelijk geluidvrij maar dit "freewheel" heeft wel al 170k ervaring, dus of het nog verstandig is om deze op mijn 2jr oude Bosch dynamo te zetten (als het überhaupt al kan).

Wel raar dat dit slippen niet gebeurd bij de standaard 850 setup (want daar loopt de multiriem toch ook deze route als je geen airco hebt)

Miyel

  • Club lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1098
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5
« Reactie #632 Gepost op: 08-09-2020 16:16:22 »
Why for f#ck sake heb je geen airco dan? 😁
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 855R AUT Lpi
Re: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5
« Reactie #633 Gepost op: 09-09-2020 20:45:16 »
Why for f#ck sake heb je geen airco dan? 😁


Ik koester nog de ambitie om ooit een vies zweterig manneke te worden  ;D ;D


Maar zonder gein: durf wel te stellen dat het niet het meest robuuste systeem is in onze auto's, verbaas me er ook over dat nu iedereen een spontane hartverzakking lijkt te krijgen bij de melding: geen airco in de auto. Vroeger reden we toch ook, en masse, richting het zuiden bepakt en bezakt met 5 man in een renault R4 vol in de zon en file zonder dat er dode vielen?!

Dus eruit met die handel, flinke gewichtsbesparing en ook nog eens wat meer plek in het vooronder  :).

(Ok, af en toe ontwaseming mis ik wel eens...)

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 855R AUT Lpi
Re: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5
« Reactie #634 Gepost op: 20-09-2020 11:28:15 »
Hmmm, het vrijloopwiel in mijn dynamo blijft toch nog voor wat bedenkingen zorgen...

Als ik dus na volgas en hoge RPM terugval in de toeren hoor ik hem duidelijk slippen, dit zou dus op te lossen zijn door er zo een vrijloop poelie op te zetten (die vanaf Me7 dus standaard werd). Maar ik rem ook best vaak op de motor (ja dat kan ook met een automaat! zei het iets minder efficiënt dan met een handbak) en dan stijg je net plots in de toeren, daar gaat zo een vrijloopwiel niks aan veranderen want die werkt enkel de andere kant op... Mss maar wat minder de automaat naar L trekken dus.

Nog wat opruimwerken gedaan:


Ok mijn oude achteras was dus toch niet meer zo goed als ik zelf dacht  ;D En denk dat dit het knakje, wat ik vroeger van achteruit hoorde, ook wel enigszins verklaart  ::)

Zit ook nog een sub draagrubber muurvast geroest (1200 Nm slaat hem niet los :( )  in mijn oude as:


Terugkijkend op deze flinke klus, nu toch wel blij dat ik toen de hele as heb vervangen en niet heb geprobeerd die dingen onder de auto los te krijgen...


Ondertussen ook alweer aan nieuw projectje begonnen (1 van de vele :eusa_doh:)



Ga hem uiteraard nog in de juiste kleur spuiten (en het kunststof staat momenteel al mooi te badderen in de lijnolie), alleen zitten er enkele diepe krassen in het kunststof deel. Licht opschuren geeft toch niet echt dezelfde finish als de originele textuur, iemand nog een betere methode hiervoor?

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4520
Re: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5
« Reactie #635 Gepost op: 20-09-2020 11:31:41 »
Verhitten met fohn/verfbrander en glad strijken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12742
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5
« Reactie #636 Gepost op: 20-09-2020 17:08:02 »
Als eerste: ik reageer weliswaar niet altijd maar je blog is echt een aanvulling voor dit forum :eusa_clap: Je schrijfstijl kan ik erg waarderen, evenals je technische input. Hou vol 8)

Hmmm, het vrijloopwiel in mijn dynamo blijft toch nog voor wat bedenkingen zorgen...

Als ik dus na volgas en hoge RPM terugval in de toeren hoor ik hem duidelijk slippen, dit zou dus op te lossen zijn door er zo een vrijloop poelie op te zetten (die vanaf Me7 dus standaard werd). Maar ik rem ook best vaak op de motor (ja dat kan ook met een automaat! zei het iets minder efficiënt dan met een handbak) en dan stijg je net plots in de toeren, daar gaat zo een vrijloopwiel niks aan veranderen want die werkt enkel de andere kant op... Mss maar wat minder de automaat naar L trekken dus.

Mijn cabriootje is ook een ME7 en ik rem ook vaak op de motor als we richting de bergen gaan en dan schiet het toerental soms ook richting de 5000+ rpm. Nog nooit heb ik de riem horen slippen of piepen. Ik snap dus niet dat het bij jou zo'n issue is: je zou bijna denken dat er iets anders aan de hand is :eusa_think:
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 855R AUT Lpi
Re: Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5
« Reactie #637 Gepost op: 21-09-2020 14:15:41 »
Als eerste: ik reageer weliswaar niet altijd maar je blog is echt een aanvulling voor dit forum :eusa_clap: Je schrijfstijl kan ik erg waarderen, evenals je technische input. Hou vol 8)

Oei, dat is ineens wel heel veel lof. Ik beschouw mijn bijdrage en kennis lang niet zo groot als sommige forummers uit de hoogdagen hier, zoals daar zijn: Yits, Micha, Marco. KIM, Piet, Dirk, Arjen, Ewout... en ga zo maar door! (en in willekeurige volgorden hé!!kwestie van de kerk in het midden te houden  ;D 8))

Maar Thx!

Ik merk ook dat ik niet meer tig keer per dag op het forum kijk, maar vind het toch nog steeds prettig om andere hun projecten en foto's te kijken, dus dan moet ik zelf ook maar wat blijven bloggen...

Mijn cabriootje is ook een ME7 en ik rem ook vaak op de motor als we richting de bergen gaan en dan schiet het toerental soms ook richting de 5000+ rpm. Nog nooit heb ik de riem horen slippen of piepen. Ik snap dus niet dat het bij jou zo'n issue is: je zou bijna denken dat er iets anders aan de hand is :eusa_think:


Nu ja, door mijn motor ombouw, airco delete en kortere riem (wegens kleinere krukaspoelie op RN blok) ben ik natuurlijk ook niet meer 100% origineel  :eusa_whistle:

Maar bij remmen op motor schiet het motor RPM (en dus ook dat vervelende motor geluid  ;) :evil:)  mee de hoogte in en hoor je wellicht het slippen van die riem niet. Ik zag nog wel een filmpje op autoweek van Cornelis schetst, over de 48V starter-generator, dat er dan 2 spanners nodig zijn op de multiriem, omdat er dan dus ook 2 kanten op belasting is... Anyway, gaat wellicht wat ver, al ga ik toch wat meer de staat van mijn multiriem in de gaten houden!
« Laatst bewerkt op: 21-09-2020 21:16:58 door de Boeing »