koelwater temp ok, olie temp hoog

Gestart door allard1972, 08-06-2014 14:47:36

Vorige topic - Volgende topic

allard1972

Als ik op de snelweg rijdt komt de olie temp niet hoger dan 100 graden. Rij ik binnendoor dan gaat de olie temp naar 110 -120 graden.. rij ik daarna weer op snelweg dan zakt deze geleidelijk naar 95 a 100 graden.

Watertemperatuur blijft op 95 gr staan.

Afgelopen jaar reden we in de bergen en de olie temp kwam boven de 120 graden. Toen ging ook watertemp omhoog.

Het is een automaat met externe koeler.
Olie is magnetic 5w-30 en heb deze al een paar keer ververst.

Inmiddels de claxon bij radiator verplaatst, geen effect.
Radiator ivm lekkage vervangen, geen effect

Wat kan dit zijn?

KIM

Over welke olie heb je het?
Motorolie of automaatolie?

allard1972

Motorolie.
Sensor heb ik op carterplug geplaatst

The Demon

Er hoort geen 5W30 in maar 10W40.

Groet,
The Demon.

gero

100 graden is voor motorolie ideaal en dat de olie in de  bergen iets oploopt is ook normaal.

de tegenwoordige synthetische  motorolie  kunnen zelf  tot 150 graden .

ik weet niet wat jij gebruikt  ?

allard1972

Sorry, het is 5w40. Vol synthetisch

Ik maak mij zorgen om de 120 graden tijdens het langzaam rijden. Dat hij warmer wordt in de bergen lijkt mij ook normaal, maar dat hij dan heet loopt, lijkt mij weer niet normaal

vincen tdi

Misschien handig om te vermelden om wat voor auto het gaat
Hebben alle 850/X70's een oliekoeler in de radiator of zijn dat alleen de turbo's ?
En kan zo'n thermostaathuisje het begeven?
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

allard1972

C70 2.5T, automaat 1999, 190K gelopen

Deze heeft de oliekoeler achter op het blok.
Oliedruk is ok, meter op dashboard.

nieuwe_arjan

Ik heb het vermoeden dat je temp sensor rijwind gekoeld is.
Pak je temp sensor eens in met een stuk isolatie, ik vermoed dat je dan een andere temp ziet op de snelweg.

Het is wel fijn dat je olie temp boven de 100 graden komt, dan raak je tenminste het (condens) water uit je olie kwijt.

EN hoe nauwkeurig is die meter? :eusa_whistle:

Citaat van: allard1972 op 08-06-2014 14:47:36
Afgelopen jaar reden we in de bergen en de olie temp kwam boven de 120 graden. Toen ging ook watertemp omhoog.

boven de 120 en blijven stijgen tot ??
watertemp omhoog en blijven stijgen tot ??

Of gestopt om af te laten koelen??

Piet

Temp sensor rijwindgekoeld? Temp sensor inpakken met isolatiemateriaal?
Funny ..

Niks aan de hand met je koeling (olie of water).
De olie wordt gekoeld door een oliekoeler, bij de oudere systemen (850) in de radiator bij de wat nieuwere systemen (70 serie) door een oliekoeler achterop de carterpan waar ook koelwater door heen stroomt. Dus indirect wordt de olie gekoeld  door het koelwater vooral bij de 70 serie. Bij de 850 zit de oliekoeler in de radiateur daar is dan ook nog koeling van de rijwind.
Op de snelweg meer rijwind dus betere koeling,  olie temperatuur gaat omlaag. Op de binnenwegen mider rijwind dus mindere koeling, olie temperatuur gaat omhoog.
In de bergen wordt veel vermogen gevraagd bij lage snelheden en dus geringe rijwindkoeling daar zullen de olietemperaturen (zeker in de zomer) flink kunnen oplopen evenals de watertemperatuur.

Ludo

Citaat van: Piet op 09-06-2014 00:18:47
Niks aan de hand met je koeling (olie of water). 

Precies.
Iedereen met een olietemperatuurmeter zal deze waardes hebben kunnen aflezen de laatste dagen.

allard1972

Conclusie:?

Zolang watertemp op gewoon niveau blijft en geen oliedruk waarschuwing, is er niets aan de hand?????

BBS

Citaat van: allard1972 op 09-06-2014 09:36:49
Conclusie:?

Zolang watertemp op gewoon niveau blijft en geen oliedruk waarschuwing, is er niets aan de hand?????

Juist ;)

Alles weten maakt (soms) niet gelukkig hoor :)
Bij mjjn FH zie ik soms ook temperaturen van 130/140 graden voorbij komen en het ding heeft nu 1,1 miljoen gelopen.
Blok draait nog als een zonnetje. :D
Volvoloos....

allard1972

Bedankt...

Het is mooi weer, ik ga met een gerust gevoel met kapje open rijden  :eusa_dance:

BBS

Volvoloos....