Vooralsnog van PLX geen antwoord...
In de tussentijd had ik iets anders om me mee te vermaken

Vorige week vertrokken voor een tripje langs viking_in_shorts en Ewout. Er mocht aardig wat Hollandsche waar mee:

Maar ook zonder nivomats gaat dat prima:

De V70 komt wel met een spookmelding die daarna niet meer terug gekomen is:

Dat de helft van de achterlichten het meestal niet doen, doet er blijkbaar niet toe want daar krijg je nooit een melding van

Huize viking_in_shorts blijkt een vertrouwd adres:

De volgende dag door naar huize Schalkwijk. Flink opgejut door het personeel op het veerplein moest ik dan nog maar even kickdown over het veerplein om als laatste de boot Moss-Horten op te rijden:

Eenmaal gearriveerd, wil je dan een lekker biertje. Gelukkig had ik die meegenomen. Helaas bleek dat we genept waren toen het eerste biertje uit de krat getild werd:

Dat verklaarde ook meteen waarom de douane zo relaxed reageerde op de krat in de kofferbak. Mijn drankhandelaar is inmiddels gevierendeeld.
Dan zelf maar om wat lekkers:

En daar hoort natuurlijk een stukje vis bij:

En een vleesje in Oslo:

Ewout verbaast zich op de terugweg over de beperkte ruimte op de achterbank van een N. De sportstoelen maken dit alleen nog maar erger omdat die dikker zijn dan de comfortstoelen:

En Marije is onze prima chauffeuse:

Het laatste dagje Noorwegen moest natuurlijk smaakvol afgesloten worden:

En tijdens een biertje op de veranda viel ons het licht op de akker aan de overzijde op. Ik moet ze nog bewerken (croppen) en verscherpen maar er zit wel iets canvas-waardigs tussen:





Gisteren was het dan toch echt tijd om te vertrekken. De auto was goeddeels leeg, geen alarm op de bijrijdersstoel, het was heerlijk weer, ik reed op zomerbanden, tijdelijk zonder AWD, de autobahn was leeg. Prima omstandigheden om eens te proberen de 250 km/h aan te tikken. Het mocht niet zo zijn: nadat de tweebaansweg vanaf Puttgarden overging in Autobahn het gaspedaal onderin gestampt en vrijwel direct viel het vermogen weg en verscheen deze melding:

Herstarten bracht geen verbetering, dus in noodloop naar huis getuft. 700 kilometer is dan nog best een eind naar huis. Helling op ging het maximaal 85 km/h, helling af na lang pedaalridderen 120-130 km/h als er niet teveel mensen in de weg reden. Er klonk een gesis dus ik had al het idee dat er ergens een lekkage zat maar kon het langs de kant van de weg niet vinden. Dan maar doorrijden en terwijl de Audi's en Mercedessen op de linkerbaan met 200+ km/h voorbij stoven, tufte ik scheldend op mijn Volvootje met 85 km/h over de rechterbaan de helling voor Osnabrück op. Je zou het ding in de hens steken

Vanmiddag even naar Olov gereden om te kijken wat er mis is. Het blijkt dat de pakking tussen de turbo en het resonatorhuis los gelaten heeft van het resonatorhuis (slecht te zien tussen de haakse overbrenging en de motorsteun door):

Op de foto is het niet te zien maar de pakking zit met een palletje vast in het resonatorhuis. Het kunststof van die laatste hardt uit en door het telkens heen en weer jutteren bij gas geven, komt er ruimte op het geheel tot je uiteindelijk het huis wegduwt bij gasgeven en de pakking uit het huis schiet. Dat laatste is dus gebeurd. Op de tekening is het nummer 17:

Omdat ik geen zin heb om te proberen die kunststof delen nog te repareren, gekozen om maar gewoon een nieuw resonatorhuis + nieuwe pakkingen te bestellen. Dan is alles nieuw en houdt het hopelijk weer een tijdje.
Nummer 15 is in het bezit van Sbv al eens geploft dus die zag er nog nieuw uit maar in het kader van 'het ligt nu toch los' wel meteen nummer 8 mee besteld. Morgenmiddag mag Olov de boel monteren, ik heb geen zin om daar zonder brug aan te beginnen.
Jammer dat Volvo voor een dergelijke slechte constructie heeft gekozen. Bij mijn euro3 XC was dit deel in alu uitgevoerd en dat hield het ruim 4 ton vol (dat deel van de auto wel). Deze plastic zooi is niet echt bestand tegen de tand des tijds.
Bij het uitrijden van een wegversmalling vanavond vond een Kia Picanto dat het wat te lang duurde dus begon alvast te rijden en tikte mijn linkerbuitenspiegel aan. Een kapot knipperglaasje en wat krassen op de spiegelkap omdat ie van de spiegel op de grond viel zijn het gevolg. Aangezien je bij dat soort wegversmallingen toch altijd 50-50 de schade moet verdelen en ik geen zin heb in het verzekeringswerk, besloten morgen zelf maar even een nieuw knipperglaasje te halen. De spiegelkap laat ik wel mee spuiten als de voorbumper opgeknapt wordt.