Pré-productie V70 R

Gestart door Hengeveld, 22-04-2016 13:19:46

Vorige topic - Volgende topic

Hengeveld

Al een paar jaar was ik op zoek naar een V70 classic in de kleur Aqua Blue metallic (431), met een T5, open dak en beige interieur, liefst met alcantara. Deze kleur hadden we in Zweden gezien, maar komt in Nederland weinig voor. Toen er twee jaar geleden eindelijk een te koop stond in Zweden, heb ik de verkoper meteen gebeld. Helaas bleek ik te laat te zijn, want de auto was al verkocht en zou twee dagen later opgehaald worden. Meer bieden had geen zin, dus ik vroeg of de verkoper aan de nieuwe eigenaar zou willen vragen contact met mij op te nemen. Dat gebeurde en deze nieuwe eigenaar wilde in eerste instantie de auto voor een hoger bedrag doorverkopen aan mij. Maar vlak voor ik naar Zweden af zou reizen, veranderde de nieuwe eigenaar van gedachte en wilde de auto houden.
Twee jaar lang heb ik contact gehouden met deze meneer en ben twee keer bij hem op bezoek geweest in Zweden. En toen ineens, een dag na mijn verjaardag, kwam er een berichtje. Al mijn moeite werd beloond. Hij wilde hem nu wel aan mij verkopen.

Maar dat is de helft van het verhaal. Want in de advertentie die ik twee jaar geleden op internet had gezien, stond dat het een Volvo Concept Car zou zijn geweest en wel van de V70 R. Tijdens het gesprek met de oud-eigenaar die hem toen te koop had staan, hoorde ik een bijzonder verhaal. De auto was tot 2001 van Volvo Cars zelf, waarna hij als persoonlijke gunst verkocht werd door het hoofd van de testafdeling van Volvo aan het een medewerker van een caravanbedrijf Polar, dat in samenwerking met Volvo wintertests uitvoerde in het noorden van Zweden. De medewerker van dat bedrijf was de oom van de verkoper.

Dat het niet een normale R is, is meteen duidelijk door de kleur. De R is nooit leverbaar geweest in Aqua Blue 431. Het is wel af fabriek een echte R. Dit blijkt uit informatie van Volvo, uit het type motor dat alleen in de R is gebruikt en uit het typeplaatje in de motorruimte, waar bijvoorbeeld de interieurcode 3866 staat, die net als de motor alleen voor de R is gebruikt.

Verder is de voorregistratiedatum van het kenteken en datum eerste toelating bijzonder. Dit is respectievelijk 3-12-1996 en 18-12-1996. Terwijl de productie van de V70 officieel pas begon in week 50 van 1996. Bron: Volvo Cars
De auto is de fabriek uitgerold op 14 oktober 1996 en blijkt daarmee de tweede V70 en de eerste V70 R te zijn die ooit is gebouwd en één van twintig pré-productiemodellen, allemaal verschillend. Al deze twintig pré-productiemodellen hadden verschroot moeten worden. Daarvan zijn 17 door Volvo zelf verschroot. De andere twee zijn momenteel niet meer actief geregistreerd voor gebruik op de weg.

Bovendien is voor zover ik weet de R pas geproduceerd vanaf modeljaar 1998. Dit pré-productiemodel uit 1996 heeft op Zweeds kenteken en in het chassisnummer modeljaar 1998 vermeld (W in chassisnummer), net als de andere 19 modellen uit deze pré-productieserie.

Aan de auto zie je hier en daar ook dat het geen normaal productiemodel is. De zilverkleurige dorpelstrips zijn van een 850 R, omdat de nieuwe serie waarschijnlijk nog niet klaar was. Zo ook is de stoelbekleding bijzonder: de voorzijde is normaal V70 R, maar de achterzijde heeft de vakken in de rugleuning kruislings, in plaats van horizontaal. Dit is nooit in productie geweest. En de A-stijl heeft niet het leer-patroon in het plastic, zoals normaal bij de V70 wel het geval is. Ook dit is nooit in productie geweest.

Natuurlijk zeggen foto's meer dan woorden:

glenfiddich1983

Een mooie auto met een mooi verhaal!  :eusa_clap:

Wel eens getracht één en ander bevestigd te krijgen door Volvo zelf?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Hengeveld

Jan Klaver heeft daar zijn best voor gedaan, maar Volvo Cars wil niet echt meewerken, begreep ik van hem. En als Jan het niet kan...

Martin-R

Heel gaaf! en een gaaf verhaal! :)

elianmars

Mooi verhaal en een mooie, bijzondere wagen. Er staat hier in de buurt een 855 in die kleur. Erg mooi! 8)

Woger

Schitterende en dus unieke auto. Aan je standvastigheid mag ik afleiden, dat je hem voorlopig niet de deur uit doet, dus kunnen wij er de komende jaartjes ook nog van genieten.  ;)

Hengeveld

;D zeker, deze gaat niet meer weg. Op de blauwe R-meeting zal ik hem ook zetten. Ergens in z'n eentje, want hij mag niet bij de LBP en ook niet bij de NBP  :'( ;)

leons850

Super gaaf verhaal!
Echt wel leuk om te zien zulke stukken (volvo) geschiedenis.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

UserID6342

Weer een mooie Volvo met een verhaal erachter, gaaf !

Lunadust

Wow.

Dat bied voor mij weer kansen.

Wil je van de 443 t5 cabrio af hoef je me maar te pben... :eusa_whistle:
(Ik kan me voorstellen dat je ruimtegebrek hebt).
Techneut, geen dichter.

RoelNL

In de showroom zetten en nooit meer mee rijden en een andere R kopen. Oh nee toch die auto moet rijden ;-)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

razorx

Wat een bijzonder verhaal en auto! Gefeliciteerd!

Arjanestate

Mooie verschijning in deze kleur, gefeliciteerd!  8)
854 T-5 ROOD 1994

Ewoud

Mooie kleur en combinatie met het beige interieur! :)
1995 Volvo 854 TURBO

daanium

Gaaf dit soort verhalen, helemaal dat ze hier op het forum tevoorschijn komen.
Hulde voor alle liefhebbers :D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]