MAP sensor??/LMM kapot?

Gestart door Bart R, 07-09-2016 09:22:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bart R

Ik ben al aardig aan het zoeken geweest maar kan niemand vinden die hetzelfde of iets vergelijkbaars heeft gehad, vandaar een nieuw topic;

Het volgende doet zich voor:
Afgelopen zaterdag een en ander veranderd aan het luchtfilter en daarbij de stekker van de LMM los gehad. Bij het starten vergeten om de LMM terug aan te sluiten, auto starte wel maar liep beroerd. Terwijl de auto draaide de stekker van de LMM erin gestoken en auto klom even iets in toeren, regelde terug en liep weer als voorheen, prima dus. Probleem is nu dat het lambdasonde lampje brand en blijft branden.

Maandag even langs de garage geweest en uit laten lezen, Hella uitlezer pakte hem niet (verbinding viel steeds weg) en via de laptop konden we niet de goede versie vinden (2.0 R uit 96). wel gaf de laptop met een andere versie de volgende fout: MAP sensor.
even van google:
De MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure) meet de absolute luchtdruk in het inlaatspruitstuk. De luchtdruk in het inlaatspruitstuk kan variëren van een onderdruk tot overdruk in het geval van een motor met een turbo. De MAP-sensor zet de luchtdruk om in een signaalspanning die evenredig verandert met de luchtdruk.

Kan het zijn dat door mijn (domme) actie de map sensor het begeven heeft of is de foutmelding map sensor het gevolg van het 'uitlezen' met een foute versie?
Na het wissen van de foutmelding kwam deze direct terug, lambdasonde lampje brand dus nog. Wat me ook opviel is dat de auto af en toe bij het starten uitvalt alsof je de sleutel te snel terug draait na het starten, na een volgende poging geen probleem.

auto rijdt prima, ik merk geen verschil.

iemand een idee of oplossing?


Bart R

Citaat van: -D©©©L- op 07-09-2016 09:35:21
Een 1996 850R heeft geen map sensor.

Dat vermoeden had ik ook al, ik vraag me alleen af of het dan niet de LMM kan zijn die door mijn actie kapot is gegaan.

triton

accupolen al losgehaald en even tegen elkaar gehouden ?
Vaak reset je zo de lampjes.
Professioneel raddraaier

Bart R

Citaat van: triton op 07-09-2016 10:06:03
accupolen al losgehaald en even tegen elkaar gehouden ?
Vaak reset je zo de lampjes.

leuk...

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

daanium

Citaat van: Bart R op 07-09-2016 10:24:49
Citaat van: triton op 07-09-2016 10:06:03
accupolen al losgehaald en even tegen elkaar gehouden ?
Vaak reset je zo de lampjes.

leuk...
Je reactie laat het overkomen alsof je denkt dat dit een grap is.
Echter zit ik hier in zuid Frankrijk ook elke dag 1x mijn lambda lampje te resetten.
Lees o.a. hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,55272.msg1690615.html#msg1690615 maar, werkt prima.

Beide polen(kabels) los maken van de accu. zorg er voor dat je je radio code weet, die moet je opnieuw invullen
Daarna de kabels tegen elkaar aan houden (er gebeurd niks, want ze zijn niet meer verbonden met de accu)
Dan weer aansluiten en rijden maar.

Let wel op dat dit natuurlijk je probleem niet oplost! Je reset op deze manier alleen je computer(s).
Bij mij blijft het lampje dan weer 'n halve dag uit, in de tijd dat het lampje uit is, loopt de wagen heerlijk.
Zodra die weer aan springt, heeft hij af en toe een 'verslik' moment en loopt die soms stationair niet mooi (lees: hij valt dan uit van ellende)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Bart R

Ik dacht inderdaad dat dit een grap was ja.
Excuus voor mn reactie!
Nooit geweten dat dit kon, ik ga het vanavond direct proberen. Laten we hopen dat de laptop de melding niet goed kon wissen en het lampje daardoor nog steeds brand.

edit: geldt dit toevallig ook voor het servicelampje of blijft dat gewoon branden?

UserID6342

Je kunt de auto alleen uitlezen met de goede software zoals Vol-FCR of Brickdiag en ook meteen met deze software resetten.  Wel zul je daarvoor een aangepaste VAG kabel moeten hebben, anders kom je de ECU niet in.  Dat is ook het probleem met de andere software e.d., kabelpennen zitten verkeerd en daardoor geen contact met de ECU.

Als je bijv. met Brickdiag de auto uitleest kun je voor de LMM storing rustig een 2.3R of T5 kiezen want de LMM en opzet van de ECU is exact hetzelfde.  Je hoeft dus niet perse een 2.0R te kiezen voor het uitlezen hiervan.

Bart R

Bedankt voor je reactie!
wat ik vreemd vind is dat de auto nog geen jaar geleden wel is uitgelezen met een oudere versie Hella, het 'pocketformaat', maandag met de nieuwe kast lukte het weer niet.

)()()sT

Dat dat lampje dus nu brandt komt omdat je dus zonder lmm gestart hebt en er een foutcode opgeslagen is.
Betekent dus niet dat je nu nog een storing hebt of dat je lmm kapot is. Gewoon dus even (laten) resetten en hopelijk is het dan goed :)

UserID6342

Citaat van: Bart R op 07-09-2016 13:56:34
Bedankt voor je reactie!
wat ik vreemd vind is dat de auto nog geen jaar geleden wel is uitgelezen met een oudere versie Hella, het 'pocketformaat', maandag met de nieuwe kast lukte het weer niet.
Klopt en dat is precies wat ik bedoel met schakelbare / aangepaste VAG kabel.....

Bart R

Opgelost, de universele 'launch' kwam er wel in. storing gewist en komt vooralsnog niet terug.