Montage automaat bak en koppelomvormer

Gestart door Sbv, 28-09-2016 09:58:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Sbv

Goedemorgen,

wat is eigenlijk de meest handige methode om een automaat en koppelomvormer te monteren?

Het loshalen etc geloof ik wel. Heb een los blok liggen en losse koppelomvormer en bak dus.

Ik dacht altijd koppelomvormer aan de plaat monteren welke op blok zit en dan voorzichtig de bak eraan zetten echter moet je dan wel eens wat pielen om de bak er goed op te krijgen.

Gebruik je nieuwe bouten om koppelomvormer vast te zetten ?

Koppelomvormer vult zichzelf later met olie na montage ?

RoelNL

Gewoon nieuwe bouten joh zijn de kosten niet.

Verder weet ik er te weinig van.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

freefall

Pas nog gedaan, omvormer vult zich inderdaad vanzelf. Heb geen nieuwe bouten gebruikt, is m.i. niet nodig, zijn geen rekbouten as far as i know. Ik heb de bak samen met de omvormer tegen het blok geschoven, daarna de omvormer vastgeschroefd aan de flexplaat. Dan weet je zeker dat de nokken van de aandrijving en oliepomp goed zitten.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

de Boeing

Mij hebben ze bij Autrans ook verteld dat je best de koppelomvormer in de bak laat en dat geheel tegen de motor aan schroeft. Doe je het omgekeerd en gaat de bak er wat schuin op dan heb je het risico dat je de keerring van de pomp stuk drukt (wellicht als motor nog in auto zit heb je hier meer kans op). Bouten weet ik even niet.

arjen850

Citaat van: freefall op 28-09-2016 11:53:55
Pas nog gedaan, omvormer vult zich inderdaad vanzelf. Heb geen nieuwe bouten gebruikt, is m.i. niet nodig, zijn geen rekbouten as far as i know. Ik heb de bak samen met de omvormer tegen het blok geschoven, daarna de omvormer vastgeschroefd aan de flexplaat. Dan weet je zeker dat de nokken van de aandrijving en oliepomp goed zitten.

Dit is de juiste manier. Ook bij het demonteren draai ik altijd de boutjes los. Je zult de eerste niet zijn die de koppelomvormer aan bonken drukt bij monteren. Plaatsing koppelomvormer op bak luistert erg nauw, ivm dubbele vertanding.

UserID6342

Het probleem is niet zo zeer de koppelomvormer, die kan wel wat hebben, maar je drukt de oliepomp van de bak kapot bij verkeerde montage.... Even met een goede lamp langs de price-as afkijken de bak in en dan zie je 2 sleuven zitten waar de koppelomvormer in moet vallen.  Dan de koppelomvormer met wat beleid op de eerste vertanding schuiven en dan met nog meer beleid rustig over de 2e vertanding in en de nokken in de oliepomp op de bak laten vallen.  Koppelomvormer zal nu een goede 1.5-2 cm in de bak liggen.  Haalt hij deze maat niet, niet monteren dan want je drukt zoals Arjen ook al zegt je bak in de snot....

Dan bak met koppelomvormer in 1x aan het blok hangen en de 2e bovenste bouten van de bak er met de hand even inschroeven, daarna goed voelen, langs de starterkrans op, of de koppelomvormer vrij kan draaien.  Dan rest van de bakbouten vastzetten en als laatste de koppelomvormer aan de starterkrans monteren.

Je hebt hier geen nieuwe bouten voor nodig en kunnen gewoon met lucht en beleid vastgezet worden.

Sbv

het gaat bij mij om een blok wat naast de auto staat. In het verleden heb ik eerst de koppelomvormer erop gezet en daarna de bak er voorzichtig voor gehangen en dat ging goed.
Enige waar ik mee zat was of dat je de koppelomvormer nog wel goed vast kan zetten als de bak er reeds op zit. Kan je alles nog wel goed draaien om de andere bouten vast te zetten ? blijkbaar wel dus

freefall

Ja, je kunt via de starterkrans de motor draaien zodat de boutgaten goed uitkomen, zeker als de motor al naast de auto staat heb je plenty ruimte voor je gereedschap.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjen850

Citaat van: Sbv op 28-09-2016 15:31:29
het gaat bij mij om een blok wat naast de auto staat. In het verleden heb ik eerst de koppelomvormer erop gezet en daarna de bak er voorzichtig voor gehangen en dat ging goed.
Enige waar ik mee zat was of dat je de koppelomvormer nog wel goed vast kan zetten als de bak er reeds op zit. Kan je alles nog wel goed draaien om de andere bouten vast te zetten ? blijkbaar wel dus

Is idd geen probleem, door het gat van de start motor.

Sbv

we gaan het eens testen binnenkort.

Heeft het nog zin om de koppelomvormer zoveel mogelijk leeg te laten lopen zodat de oude olie er zoveel mogelijk uit is

Bouke

Heeft altijd zin , dan kan er meer verse in toch lijkt mij. Er komt best veel uit nog.

KIM

Bij montage van de bak van Drakie heb ik het volgens de geldende procedure gedaan: Koppelomvormer op de bak monteren en dan het geheel op de motor plaatsen. Via de startmotoropening kun je er prima bij.

De vorige keer heb ik het andersom gedaan en dat lukt ook wel als je de koppelomvormer richt en motor en bak er naast heb liggen. Ik had toen nog niet van de bovengenoemde montagevolgorde gehoord. Bij Andre hebben we het destijds ook zo gedaan en ook dat is probleemloos verlopen.

Als je hulp nodig hebt...