Martijn z'n V70 classic 2.5 10v MT

Gestart door Martijn-V70, 16-12-2016 16:30:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn-V70

Ik ben dus sinds 25 november van dit jaar de trotse bezitter van een Volvo V70 classic 2.5 10v MT in de kleur 412 Tropical Green met een km. stand bij aankoop van 244.847.

Inmiddels staat de teller bijna op 266.000 km. Op onderhoud is er in die tijd niet bezuinigd. Ik heb ook geprobeerd om zo veel mogelijk dingen qua onderhoud preventief te doen wanneer niet duidelijk was wanneer het voor het laatst gedaan was. Dat resulteert in het onderstaande lijstje. Het begint inmiddels een hele waslijst te worden, maar daar was ik op voorbereid. Als de laatste ingrijpende dingen, zoals de koppeling, gedaan zijn is de auto qua onderhoud behoorlijk up to date en verwacht ik voor de komende jaren weinig spannende dingen. De bedoeling is dat we er nog aardig wat jaartjes in zullen rijden en dat rechtvaardigt voor mij de investering in het onderhoud aan een auto van deze leeftijd.

Het lijstje van dingen die tot nu toe aan de auto zijn gedaan:

Laatste update: 20-2-2018

- 2 Nieuwe voorbanden
- Nieuwe draagarm LV
- Nieuwe stabilisatorstang LV
- Nieuwe accu
- Katalysator leeg gehaald
- Aanzuigbuis luchtfilterhuis vervangen
- Set spatlappen achter gemonteerd
- Nieuwe stuurbekrachtigingspomp
- Nieuw stuurhuis
- Een aantal vacuümslangetjes vervangen
- CV regelunit + AB's vd sloop gemonteerd
- Afdekkapje en roostertje vervangen in knoppenrij rechts v.h. stuur
- Massakabel aan blokzijde repareren
- Voetenruimte verlichting RV repareren
- De motor schokt erg en slaat soms bijna af onder belasting bij het wegrijden uit stilstand bij de lage toerentallen
- Voorraam vervangen
- Dakspoiler in de juiste kleur op de kop tikken
- Interieurfilter vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Set perfo's met banden
- Bougiekabels, verdeelkap, bobine en rotor preventief vervangen
- Extra sleutel bestellen en laten inleren
- Bagage rolhoes aanschaffen
- Wisserbladen koplampwissers vervangen
- Carter ventilatie incl. olie verversen
- Katalysator vervangen
- Lambdasensor vervangen
- Koplampen en knipperlichten vervangen
- Nivomat RA vervangen i.v.m. lek
- Thermostaat en koelvloeistoftemperatuursensor vervangen
- Fuseehoes RV vervangen
- Motorsteun RV vervangen
- Setje nieuwe ruitenwissers voor en achter
- Veerpootrubbers en lagers vervangen
- Schokdempers voorzijde vervangen
- Veerpootbrug monteren
- Deurvanger LV vervangen
- Koppeling vervangen (plaat, druklager, krukaskeerring bakzijde, versnellingsbakolie)


Op het lijstje staan nog:

Korte termijn:
- Tril ellende oplossen
- Koplampsproeiers aansluiten en werkend maken
- SC805/HU1205 aanschaffen en monteren
- CC repareren
- Mistlampen monteren
- Houtinleg monteren


Lange(re) termijn:
- Roestplekjes achterklep en motorkap herstellen/bijwerken
- Rubber mattenset
- Kunststof afdekking rondom handrem vervangen (gescheurd)
- Instapverlichting LA vervangen
- Kunststof afwerkrand ontgrendeling kofferklep binnenzijde vervangen


Ik hoop hier een beetje bij te houden welke problemen ik ben tegengekomen en tegenkom en hoe ze zijn opgelost.

Fotootje ;D

Bij aanschaf:


Nu:

Martijn-V70

#1
Vandaag weer even met de volvo bezig geweest. Omdat het ding zo stotterde en haperde bij het accelereren had ik vanochtend afgesproken bij mijn vriend de monteur op de zaak langs te komen om er samen even in te duiken.
Als eerste de losgebroken massadraad aan het blok vastgemaakt en nog een connectortje van een vacuümslang vervangen. Het probleem was daarme niet opgelost en dus nieuwe bougies er in. De oude die er uit kwamen waren 3 punts origineel volvo. De nieuwe waren van bosch en 4 punts. Daarmee werd het probleem alleen maar erger.
Toen een setje NGK 1 punts er in, en probleem opgelost.
Tussendoor nog even de verlichting in de voetenruimte aan de passagierszijde gefixt (stekkertje van de voeding zat er niet in).
Daarna nog even aan het zoeken geweest met een stethoscoop waar het zingen vandaan kwam en dat zit em toch echt in de SB pomp.
Aangezien het de 3e pomp is sluiten we eerst de pomp zelf uit. Het stuurhuis is nieuw, evenals de pomp dus die sluiten we ook uit. Maandag weer heen en dan zoeken in de aanvoerleiding, kijken wat dat oplevert.

UserID6342

Laat de motor eens lopen zonder multiriem en luister dan eens, voel dan meteen even aan de poelie van de dynamo en aircopomp of dat deze soepel en zonder haperingen draaien.

Martijn-V70

Citaat van: Dirk342 op 17-12-2016 22:00:35
Laat de motor eens lopen zonder multiriem en luister dan eens, voel dan meteen even aan de poelie van de dynamo en aircopomp of dat deze soepel en zonder haperingen draaien.

Die stap hebben we eerder al eens gehad, dat leverde geen nieuws op, in die zin dan dat de beide genoemde soepel en zonder haperingen draaien. Dat maakt het ook zo vreemd. Het lijkt er echt op dat het ergens in het Stuurbekrachtigings systeem zit, maar er blijven zo wel erg weinig opties over... Of we hebben iets over het hoofd gezien. Maar goed, ik zal het maandag nog eens opperen, de dynamo en aircopomp. Je weet het maar nooit, ik heb er tenslotte niet zelf aan gesleuteld...  :eusa_angel:

850blues

Welkom op het forum!

Al lekker bezig geweest gezien het lijstje.
Fijn dat die NGK's het probleem hebben opgelost. Enig idee hoelang die oude bougies erin hebben gezeten en was er volgens de monteur nog iets zichtbaar waarom ze het niet meer goed deden?

Succes met de verdere werkzaamheden en blijf gerust posten. Leuk om te volgen dit soort blog's

Oh ja, bijna vergeten: je classic ziet er wel strak uit zo op de foto  ;D
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Martijn-V70

Citaat van: 850blues op 18-12-2016 09:55:10
Welkom op het forum!

Al lekker bezig geweest gezien het lijstje.
Fijn dat die NGK's het probleem hebben opgelost. Enig idee hoelang die oude bougies erin hebben gezeten en was er volgens de monteur nog iets zichtbaar waarom ze het niet meer goed deden?

Succes met de verdere werkzaamheden en blijf gerust posten. Leuk om te volgen dit soort blog's

Oh ja, bijna vergeten: je classic ziet er wel strak uit zo op de foto  ;D

Dank je!

Ik weet niet hoe lang de oude er in gezeten hebben. Heb de auto zonder boekjes en zonder bekende onderhoudshistorie gekocht.
De bougies waren wel mooi schoon en wit, dus de verbranding is ok.
Een echte diagnose waarom het haperen is begonnen hebben we niet kunnen stellen, alleen de conclusie kunnen trekken dat het met de nieuwe NGK's opgelost is. ;D

henry classic v70

Heb je de multiriem al eens in gespoten met remmenreiniger?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Martijn-V70

Citaat van: henry classic v70 op 18-12-2016 13:37:46
Heb je de multiriem al eens in gespoten met remmenreiniger?

Ik niet, wat de monteurs hebben gedaan op dat punt weet ik niet. Wat is de reden om dat te doen?

Martijn-V70

Ik heb ontdekt dat ik koplampwissers/sproeiers heb maar dat deze er waarschijnlijk origineel niet op hebben gezeten. De bedrading is namelijk wel aangesloten, maar de sproei installatie niet. Er lopen geen slangetjes en t-stukjes vanaf de pomp naar de sproeiers. Is er nog een bepaalde volgorde om aan te houden vanaf de pomp? Van waar af onderbreek ik de huidige slang (richting voor- en achterruitsproeiers) en heb ik nog speciale onderdelen nodig behalve slang en t-stukjes? (eentje om de "hoofdslang" te onderbreken en eentje om de aanvoer te verdelen over beide koplampsproeiers)?

henry classic v70

Citaat van: Martijn-V70 op 18-12-2016 13:42:54
Citaat van: henry classic v70 op 18-12-2016 13:37:46
Heb je de multiriem al eens in gespoten met remmenreiniger?

Ik niet, wat de monteurs hebben gedaan op dat punt weet ik niet. Wat is de reden om dat te doen?

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,83132.msg1706700.html#msg1706700

...als er olie of welke vettigheid dan ook op je riem terecht is gekomen kan deze geluid gaan maken.
Wanneer je de riem inspuit met remmenreiniger "lost" de olie voor een kort moment op en zal het geluid moeten verdwijnen. Dan is je riem de verdachte van het geluid.
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Martijn-V70

Citaat van: henry classic v70 op 18-12-2016 14:20:30
Citaat van: Martijn-V70 op 18-12-2016 13:42:54
Citaat van: henry classic v70 op 18-12-2016 13:37:46
Heb je de multiriem al eens in gespoten met remmenreiniger?

Ik niet, wat de monteurs hebben gedaan op dat punt weet ik niet. Wat is de reden om dat te doen?

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,83132.msg1706700.html#msg1706700

...als er olie of welke vettigheid dan ook op je riem terecht is gekomen kan deze geluid gaan maken.
Wanneer je de riem inspuit met remmenreiniger "lost" de olie voor een kort moment op en zal het geluid moeten verdwijnen. Dan is je riem de verdachte van het geluid.

Ik neem je suggestie mee, maar gezien het feit dat we met de stethoscoop het geluid al aan de pomp hebben gelinkt zet ik mijn geld op de leidingen van de stuurbekrachtiging, maar desondanks, mijn ongelijk kan nog steeds bewezen worden. :D

Martijn-V70

Ik denk dat ik, zodra de auto terug is en het zingen van de SB opgelost is, ook maar preventief de bougiekabels ga vervangen. Deze stammen nog uit het jaar 1996 en de kabel naar de bobine zelfs uit 1995  :o

Zijn er nog dingen waar ik om moet denken of ik het gewoon, oude er af, nieuwe er op (zelfde volgorde)?

henry classic v70

Als je bougiekabels en bobinekabel gaat doen pak dan ook de rotor en verdelerkap mee.
Mogelijk dat je bobine ook al flink wit uitgeslagen (ingebrand) is, dan ben je daar ook binnenkort mee aan de beurt...
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Martijn-V70

Bij estate services kan ik kiezen uit bosch en huismerk voor rotor en verdeelkap. Scheelt toch weer een aantal tientjes. Huismerk doen of is dat een NO GO?

henry classic v70

Citaat van: Martijn-V70 op 19-12-2016 18:24:45
Bij estate services kan ik kiezen uit bosch en huismerk voor rotor en verdeelkap. Scheelt toch weer een aantal tientjes. Huismerk doen of is dat een NO GO?

Oei... da's een lastige, weet zo niet meer wat er bij mij op is gekomen  :eusa_shifty:
Maar zal volgens mij niet zoveel uitmaken en is huismerk ook prima (geldt niet voor de bobine trouwens)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4